Inlägg från: reptilina |Visa alla inlägg
  • reptilina

Läget på förlossningen (Sthlm) just nu?

Jag undrar också, har BF 23 juli så 12 dagar kvar. Har också valt DS och försökt söka information om partnern fortfarande inte får vara med på BB, den enda informationen som finns på hemsidan är så pass gammal att jag undrar om den stämmer? Min granne som jobbar på BB Stockholm sade för 1,5 månad sedan att de hävt förbudet men jag tvivlar på om hon menade Danderyd eller BB Stockholm.

Jag har haft GBS under graviditeten och kommer troligen inte hinna få penicillin IV grundat tidigare supersnabb förlossning, så jag misstänker att jag kommer att behållas på BB för observation i minst tre dagar, känns ju lagom kul att vara där utan sin partner då. är det någon som fött på Danderyd (alltså inte BB Stockholm) nyligen som vet?

• reptilina
    Anonym (K) skrev 2020-07-12 01:09:56 följande:

Klart inte gbs är en grund för att partner ska få stanna.

Å, tack för din verkligt hjälpsamma och trevliga kommentar. Jag fattar ju också att GBS hos MAMMAN inte är ett skäl för att partnern ska få stanna eftersom bakterien naturligt existerar i 30% av kvinnor. Däremot ligger man ju för observation för BARNETS skull eftersom barnet kan utveckla allvarliga komplikationer om det dragit på sig GBS vid vaginal födsel. Och där kan ju stöd från partnern vara viktigt.
  • reptilina
    lellebecca78 skrev 2020-07-11 21:40:46 följande:

BB Stockholm har aldrig haft nåt förbud, så om hon påstår att det är hävt borde det ju gälla DS i så fall? Vi får hålla tummarna! :) men jag tänker att det borde finnas någon här inne som fött på DS senaste tiden som har uppdaterad info?

Sen så har jag förstått det som att partnern får stanna om det är medicinskt motiverat; om mamman drabbas av en komplikation. Med tanke på GBS kanske det går att hävda?

Jag vet faktiskt inte hur man resonerar vid GBS, men vad jag förstod var att man tog bort möjlighet för partner att sova över för att rummet beboddes av två mammor och två barn (på grund av plats- och resursbrist). Jag vet inte om detta fortfarande gäller, men hoppas inte. Det är en så väldigt kort och speciell tid i livet så jag skulle ju hellre vara med min man och vårt barn än med en random kvinna och hennes barn (men förstår ju givetvis att under rådande Coronaomständigheter så är inte allt som vanligt och man måste ta hänsyn).
  • reptilina
    Anonym (K) skrev 2020-07-27 21:36:59 följande:

Ja ett rakt svar är väl jobbigt att ta när man blivit curlad hela livet? Som sagt.. såklart det inte är befogat att vid restriktioner låta partner stanna bara för att ungen ska observeras.

Jag har inte blivit curlad hela livet, men jag har folkhyfs och är trevlig, även mot personer som jag inte känner. Sen kan jag också meddela att min man fick stanna på BB med mig, oavsett vad reglerna på hemsidan sade.
Svar på tråden Läget på förlossningen (Sthlm) just nu?