Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Vill du bygga en fantasy-värld med mig?

Jag har tråkigt. Kom så bygger vi en fantasy-värld.

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Svar på tråden Vill du bygga en fantasy-värld med mig?
  • Aniiee
    roflgrodanbolltroll skrev 2020-06-25 23:38:39 följande:

Jag är för gammal. Men har du en tidsmaskin på 20 år så kan vi hämta en tidig tonårsversion av mig, den pojken har stor fantasi och skriver fanfiction satt i Tolkiens värld men även lite sidointresse av Warhammer som är rätt mörk fantasy. I nuvarande årgång är jag inte mycket hjälp, jag älskar fantasy fortfarande, men att tänka ut något eget där har hjärnan tyvärr blivit blank och min egen fantasi försvunnit.

Äh, du är ju bara 2 år äldre än mig (om du fyllt i åldern på din profil själv vill säga).

Haha, jag har också skrivit(/skriver) fanfiction på Middle Earth. Den första fanfiction jag skrev, faktiskt.  Warhammer har jag dock aldrig riktigt engagerat mig i.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    roflgrodanbolltroll skrev 2020-06-26 00:01:56 följande:
    Vi är födda samma år då egentligen:) Warhammer är lite annorlunda med demoner, konstanta krig och egentligen ingen sida är god. Utan det är mer eller mindre ont alltihop. istället för ont mot gott.

Tolkiens värld är långt bättre, men det är ändå rätt bra. Jag gillar även CS Lewis med Narnia fast då var jag ännu lite yngre när det var min "grej".
    Ah, IC. 
  • Aniiee
    LukeStairwalker skrev 2020-06-26 01:44:29 följande:

Jag gjorde en alternativ kontinent till Ereb i Drakar och Demoner, tidigt 90-tal. Den blev astråkig och totalt värdelös. Men oj, vad timmar jag la ner på den. 
    jaja, det fanns inte så mycket annat att göra. Det eller spela Ultima 4 på sega master system. 

Ja, det tar ju tid att utveckla en levande värld. Måååånga timmar. Typ jag-blir-aldrig-klar-timmar.
  • Aniiee
    Themis skrev 2020-06-26 17:30:46 följande:

Jag expanderade Faerun (AD&D 2nd edition/Forgotten Realms) så att mina spelare seglade av den kartan och in i min version.

Bl.a. höll jag på med en knepig orm/human-kultur där det fanns ett begränsat antal själar och man runt puberteten kom ihåg alla sina tidigare reinkarnationer. Lite jobbigt att födas in i ett rivaliserande adelshus och sen komma ihåg all skit man ställde till för dem i sitt förra liv...

Sen utvecklade jag också en hyper-grekisk högkultur där alla framstående medborgare är ålagda att föra dagbok, och tidigare generationers papyrusdagböcker finns tillgängliga hundratals år tillbaka. Viktiga avtal och affärer avgjordes genom att spela en sorts taktikspel som de alla la otroligt mycket tid på, men systemet hade också ranking/handicap, och det kunde ibland vara mer hedersamt att förlora med värdighet än att vinna. Samt att en man som blev besegrad av en kvinna var tvungen att gifta sig med henne om båda var ogifta och hon krävde det...

Du har tänkt, du. Själv placerade jag Faerun norr om Thedas, skrev en Dragon Age-fanfic som fick min storasyrra att gråta, och promt skrev om slutet så att hon skulle få ett lyckligt slut istället.
  • Aniiee
    mammabitch skrev 2020-06-26 17:38:40 följande:

Intressant!

Ja, jag gillar att skapa världar. Jag slipar just nu på tidslinjen för min "stora värld" till min "Stora bok", Talahee.
  • Aniiee
    Themis skrev 2020-06-26 18:59:05 följande:
    Ååh, det var ju gulligt.

Jag gjorde även ett äventyr där spelarnas handelsskepp gick ner i en malström/magisk vortex och kom ut i magigudinnans  straffkoloni för magiker som haft sönder den magiska webben.

Princip: När du börjar ha sönder webben (skapar dead magic zones eller på annat sätt drar för mycket kraft) så börjar ett torn byggas åt dig i straffkolonin, steg för steg. 

En dag överskrider du din kvot och POFF så förflyttas ärkemagikern till sitt eget anpassade torn, bekvämt inrett enligt deras egen smak och kultur.

Kruxet är att enda sättet att lämna straffkolonin är att våga gå ut ur tornet, men då mister du alla dina magiska förmågor. Du måste vandra runt runt i en labyrint och ladda upp den med din egen livskraft för att göra bot och återställa det du förstört, och sen kan du antingen avresa till din ras dödsrike (om du har övertrasserat kontot helt), eller magiskt återvända till den verkliga världen.

Så spelarna gick runt i typ Konungarnas dal fast många av tornen var bebodda av högnivåmagiker och licher som inte vågat lämna dem på hundratals år och var helgalna. Och några torn höll på att byggas, av osynliga händer. Och labyrinten var också full av förvirrade humanoider i olika mental status. Spelarna var rätt mystifierade innan de klurade ut vad det handlade om.
    Wow! Superintressant idé. Risk att jag snor den till något av mina jag-behöver-utforska-det-här-småstories.
  • Aniiee

Vad säger ni om den här extremt enkla, förenklade tidslinjen till min "stora bok" (jag försöker översätta till svenska):

"from the beginning" till 4976 CD: Vandringstiden
    Alla hittills existerande folkslag är nomader, förutom Älvorna (ni vet, de där som är stora som en tumme ungefär och har vingar....) Älvorna är utspridda över hela världen i kolonier som bor i träd. Det finns 56 stora "livsträd" där det kan bo upp till 8000 älvor och många hundra mindre koloniträd som vanligtvis är hem till mellan 100 och 700 älvor. Drakar lever utbrett i hela världen och har precis som älvor sina egna 140 "nästen" där fler eller färre samlas. 

4975-2111 CD: Handelseran
    Alver bosätter sig i stora delar av Talahee. De 15 största klanerna bygger "huvudstäder", som hubbar som kopplar ihop deras värld.  Alver med annorlunda magi (de är druider snarare än magiker som de flesta andra) går ihop i en egen klan, mer eller mindre ointresserade av sitt resterande folk. Dvärgar bosätter sig längs hela västkusten och med undantag för lite smågräl så där så lever dvärgar, alver och älvor i "avskilt" samförstånd och ägnar sig mest åt handel sinsemellan. År 4848 föds en alv som drakarna utser till sin... ok, jag har inget bra svenskt ord för det. Språkrör? Medlare? mellan sig själva och resten av världen. Länken mellan drakarna och de utvalda alverna genom tiderna har dock sidoeffekten att alvens liv förkortas väldigt mycket.

2110-1 CD: Nykomlingarnas era
    Flera olika folkslag dyker upp och försöker etablera sig i Talahee. De enda som lyckas på lång sikt är människorna. År 528 CD Föds den "sista" drak... eh....agenten? (Åh, jag behöver ett bra ord! Ge mig ett bra ord!) Några grupper av alver och människor slår sig ihop och blir flodnomader. 

1 LoS - 542 LoS: Synens tid
    Tusentals människobarn får syner som med tiden etablerar människornas gemensamma religion, tron på Singulären. Schismen mellan människornas nya religion och de andra folkens religioner får både alver och dvärgar att dra sig tillbaka och minska kontakten med människorna. Flera av alvernas största städer överges och nya städer anläggs i den stora skogen i norr. Kontinenten drabbas också av flera katastrofer som främst drabbar älvorna och deras mindre bosättningar som alla förstörs eller överges. 32 "livsträd" är de enda som finns kvar.

År 543-546 LoS: Utrotningsåren
    Människorna går på religiös bärsärkargång som startar i lönndom. Innan de andra folken blir varse har 30 av de kvarvarande 32 "llivsträden" och 107 draknästen förstörts och befolkningen utrotas. 7 dvärgstäder och 17 alvstäder och byar förstörs, dvärgarnas befolkning halveras över en natt, resten går under jorden... eh... bergen.. Karthis försvinner spårlöst.

546-746 LoS: Kriget
    200 år av religiöst motiverat krig mellan alver och människor. Älvor och drakar hjälper alverna så långt de kan, men de måste till slut ge upp. Av alvernas ursprungliga befolkning av dryga 9 miljoner vid krigets början finns bara ca 5% kvar. Älvorna är bara något tusental till antal och av drakarna är det en enda, så vitt alla utom drak"agenten" vet. Människorna ger alverna 3 månader att ta sina kvarvarande skepp och befolkning och segla norrut. En ensam alv blir kvar i Talahee, drak"agenten".

Oops, det blev långt!

Ställ gärna frågor och ge gärna förslag på saker och ting. Det är skitbra för mig, för då måste jag fundera och utveckla mitt skrivande.

• Aniiee
    Themis skrev 2020-06-26 19:34:44 följande:
    Väl bekomme. Jag har försökt skriva men det blir aldrig något ordentligt av det.
    Testa att skriva när du ligger på mage eller sidan i sängen. =P
  • Aniiee

Hmmm..... 

Svar på tråden Vill du bygga en fantasy-värld med mig?