• Anonym (Vilse i djungeln)

    Att ändra sin personlighet

    Hur går man tillväga för att ändra sin personlighet?


    Jag har alltid varit ?duktig? och ska alltid framstå som (i mitt tycke) bra i andras ögon, jag har helt enkelt svårt att göra fel. Jag gör såklart fel men har alltid en (bort)förklaring på lager.


    Har också, så länge jag kan minnas, haft känslan och inställningen att så länge andra är nöjda så är jag nöjd, liksom satt andras behov framför mitt eget många gånger. 


    Jag har flyttat ihop med en partner för att rädda denne från en destruktiv familj, när jag egentligen inte alls var på en plats i livet där det var läge att flytta ihop. 


    Jag har flyttat till en annan stad, ganska långt ifrån min familj, för att det var en annan partners högsta önskan att flytta till hemstaden.
    Jag har gett ifrån mig näst intill hela bohag och väldigt mycket pengar vid två separationer trots att jag i stort sett stått för hela notan både vad gäller bostadsköp och vardagliga utgifter under tiden som förhållandena varade.


    Gång på gång har jag sagt till mig själv att jag måste rycka upp mig och stå upp för mig själv, men snubblar alltid på mållinjen och fegar ur.


    Nu har det gått så långt att jag låter mitt ex ha väldigt stort inflytande på mig och mitt liv med vårt gemensamma barn. Alltifrån scheman på jobb och upplägget med överlämningar etc.


    Jag är inte så sugen på att skaffa fler barn men skulle lätt kunna göra det ?bara för att? vara till lags och för att det förväntas av mig.


    Jag har under hela mitt liv haft perioder med både ångest, depressioner och enorma prestationskrav på mig själv.



    Hur kan jag göra för att lära mig uttrycka mig själv och min egen vilja? Att våga visa, och framför allt, stå för vad jag vill och tror på?

  • Svar på tråden Att ändra sin personlighet
  • Anonym (Stampe)

    Du behöver hjälp från någon professionell. Och det lär du inte hitta här.

  • Anonym (A)

    Sök hjälp, så får du verktyg så du kan göra val som är bra för dig.

    Du kan börja själv, välj ut en liten sak du skulle ville förändra och se om du kan göra det. Det kan vara en enkel sak som att säga nej nästa gång ditt ex vill att du ska ta barnet på hans vecka.

  • StevenDiese

    Jag har gått genom livet med samma inställning som du. Moralen främst. Detta har befästs extra hårt för att jag sett detta som min bästa egenskap och tänkt att hade alla varit som jag så hade det varit en mycket bättre värld. Problemet är ju dock att jag inte mått så bra av det själv.

    Jag började omvärdera mina handlingar för några år sedan. Jag började förstå att min osjälviska sida egentligen var djupt egocentrerad. Allt jag gjorde för andra gjorde jag för att jag trodde det fick mig att må bra. Att min självkänsla ökade av mitt goda beteende. Det fick mig att känna mig lite bättre än andra.

    Det kanske är svårt att förklara här i skrift så jag vet inte om jag når fram.

    Sen jag gjorde den här omvärderingen så har Jag påbörjat en långsam förändring mot en bättre balans. Det är alltså fullt möjligt. Men det tar tid. Det gör förvisso inget för även de små förändringarna är framsteg.

    Jag fick bättre insyn i mig själv efter 10 besök hos en psykolog under en period när jag höll på att gå in i väggen. Det var där jag insåg det jag skrev i början.

  • Anonym (Handendär)
    Anonym (Vilse i djungeln) skrev 2020-06-26 07:22:59 följande:

    Hur går man tillväga för att ändra sin personlighet?


    Jag har alltid varit ?duktig? och ska alltid framstå som (i mitt tycke) bra i andras ögon, jag har helt enkelt svårt att göra fel. Jag gör såklart fel men har alltid en (bort)förklaring på lager.


    Har också, så länge jag kan minnas, haft känslan och inställningen att så länge andra är nöjda så är jag nöjd, liksom satt andras behov framför mitt eget många gånger. 


    Jag har flyttat ihop med en partner för att rädda denne från en destruktiv familj, när jag egentligen inte alls var på en plats i livet där det var läge att flytta ihop. 


    Jag har flyttat till en annan stad, ganska långt ifrån min familj, för att det var en annan partners högsta önskan att flytta till hemstaden.
    Jag har gett ifrån mig näst intill hela bohag och väldigt mycket pengar vid två separationer trots att jag i stort sett stått för hela notan både vad gäller bostadsköp och vardagliga utgifter under tiden som förhållandena varade.


    Gång på gång har jag sagt till mig själv att jag måste rycka upp mig och stå upp för mig själv, men snubblar alltid på mållinjen och fegar ur.


    Nu har det gått så långt att jag låter mitt ex ha väldigt stort inflytande på mig och mitt liv med vårt gemensamma barn. Alltifrån scheman på jobb och upplägget med överlämningar etc.


    Jag är inte så sugen på att skaffa fler barn men skulle lätt kunna göra det ?bara för att? vara till lags och för att det förväntas av mig.


    Jag har under hela mitt liv haft perioder med både ångest, depressioner och enorma prestationskrav på mig själv.


    Hur kan jag göra för att lära mig uttrycka mig själv och min egen vilja? Att våga visa, och framför allt, stå för vad jag vill och tror på?


    Har du växt upp med någon som missbrukat?
    Det beteende du beskriver är väldigt vanligt för personer med medberoende.
    om så är fallet så behöver du hjälp att börja prioritera dig själv så att du känner att det är okej.
  • Anonym (b)

    Träna på att säga ifrån. Börja med småsaker som är enklare.
    "Nej" eller "jag vill inte" på allt som känns det minsta mot vad du vill.
    Om någon börjar lirka på dig så ska du veta att du inte behöver ge någon anledning, försöker dom få dig att berätta varför du inte vill något så säger du bara igen att du inte vill bara.

    Dom som utnyttjar dig kommer att sluta med det när du slutar tillfredsställa deras vilja.

    Fundera inte på vad du förlorar på att säga ifrån, ta det och känn dig nöjd över att du bestämde och så använder du tiden till att göra precis det du själv vill istället.

    Vela aldrig så att folk får dig att börja fundera på att vika dig för att göra dom till lags.

    Varje gång du ska göra någon en tjänst så tänk efter först om du vill, om du kan och om du har tid.
    Annars säger du alltid nej.

Svar på tråden Att ändra sin personlighet