• Anonym (W)

    Möhippa, tips på upplägg

    Min makes barndomsvän ska gifta sig med en brud från thailand, och då ska min make hålla i svensexa. Per automatik blir jag då ansvarig för möhippan... 
    Tjejen kan inte ett ord svenska, jag vet inget om henne, och eftersom hon inte har sina kompisar här blir det istället fruar/flickvänner från makens kompisar. Så vi är som mest ytligt bekanta allihopa.

    Jag behöver tips på vad man kan hitta på.
    Något som inte behöver en tolk för att förstås, någorlunda billigt och som "alla" kan delta i.

    Vi bor i Stockholmsområdet, men vill inte gärna in i stan och hålla på att leta parkering och parkera bilen för 25kr timmen.

  • Svar på tråden Möhippa, tips på upplägg
  • Anonym (Lara kanna henne)

    Forutom nagon rolig fysisk aktivitet (inlagg #1 hade ett jattebra forslag) sa tycker jag att ni ska forsoka lara kanna henne och lata henne lara kanna er. Da kan man ha en liten enkel fragesport som ett lugnare inslag i mohippan. Gor kort med fragor pa engelska och sa far varje deltagare i tur och ordning ta ett kort (alla kan svara givetvis).
    T ex. Vad ar ditt roligaste barndomsminne? Vilken hogtid tycker du bast om (och da kan hon sakert beratta om en Thailandsk hogtid och ni andra om nagon Svensk hogtid ni tycker om)? Gillar du att simma - varfor/varfor inte? Har du nagot husdjur och om inte, skulle du vilja ha? Om du kunde valja vilket yrke du ville, vad skulle du vilja jobba med? Har du nagon hobby (beratta om den)?
    Det basta vore om alla fick mojlighet att svara pa alla fragorna (men den som inte vill kan forstass hoppa over), for da lar ni alla kanna varandra, eller hon lar kanna er i alla fall eftersom ni andra redan kanner varandra. Eftersom hon nu blir ingift i ganget och kommer att inga vid alla sammankomster sa ar det viktigt att faktiskt lara kanna henne och ocksa lata henne kanna sig riktigt valkommen. Detta ar inte bara en mohippa som maste fixas och prickas av. Detta ar inkorsporten hur relationen med detta par kommer att se ut hadanefter. Om ni inte lar kanna henne och later henne komma in i gemenskapen sa kanske det blir sa att man drar sig for att umgas med paret just for att det blir obekvamt med den tysta Thailandska frun som man inte har nagot gemensamt med (eller helt enkelt inte VET att man har nagot gemensamt med eftersom man inte anstrangt sig for att lara kanna henne). 
    Om ni ar uppmarksamma pa svaren under kvallen sa kanske ni kan spinna vidare pa det for att etablera ett umgange om hon t ex. ar valdigt duktig pa origami. Da kanske ni kan ha en origamikvall om ett par veckor dar hon visar er hur man gor? Hon kanske ar matlagningsintresserad och da kan ni laga mat tillsammans en kvall (kanske bade Thailandskt och Svenskt och visa varandra)? Hon kanske aldrig akt skridskor, skulle hon vilja det? Anvand mohippan som en sprangbrada for en bra relation. 

  • Anonym (ooo)
    Anonym (W) skrev 2020-06-26 14:59:45 följande:

    Min makes barndomsvän ska gifta sig med en brud från thailand, och då ska min make hålla i svensexa. Per automatik blir jag då ansvarig för möhippan... 
    Tjejen kan inte ett ord svenska, jag vet inget om henne, och eftersom hon inte har sina kompisar här blir det istället fruar/flickvänner från makens kompisar. Så vi är som mest ytligt bekanta allihopa.

    Jag behöver tips på vad man kan hitta på.
    Något som inte behöver en tolk för att förstås, någorlunda billigt och som "alla" kan delta i.

    Vi bor i Stockholmsområdet, men vill inte gärna in i stan och hålla på att leta parkering och parkera bilen för 25kr timmen.


    Allt beror på vad bruden gillar!
    Vet alltför många möhippor där de sk kompisarna blivit helt galna och hittat på saker bruden inte alls ville, bara för att kompisarna tyckte det var kul att göra lite crazy saker. Inte alls fokus på bruden alltså

    Jag tycker du ska prata med bruden, även om det inte är helt kutym vid möhippor att fråga innan, men detta är ju en speciell situation. Fråga om hon vet vad en möhippa är och om hon har något eget förslag. Kan hon engelska? 

    Om jag var hon och inte kände någon skulle jag nog uppskattat tex en middag ihop där man lärde känna varann, men det är ju jag det. Hon kanske är en fräsig tjej som vågar byta land och allt, som inte är rädd för lite annat. Men grunden är att kommunicera med henne. 
  • Anonym (W)

    Tack för svar, jag är ute efter tips på saker att göra.
    Middag är redan givet, men resten av dagen som sagt, och inget som kräver för mycket språkkunskaper eller kostar flera tusen.

  • Anonym (W)
    Vildbi skrev 2020-06-26 21:47:35 följande:

    Spa


    Något tips på vilket? Vart? Kostnad?
  • Vildbi
    Anonym (W) skrev 2020-06-26 22:41:09 följande:

    Något tips på vilket? Vart? Kostnad?


    Vart bor ni?

    Kryssning går ju också. Ett dygn eller en weekend.
  • Anonym (W)
    Vildbi skrev 2020-06-27 00:16:04 följande:
    Vart bor ni?

    Kryssning går ju också. Ett dygn eller en weekend.
    Stockholmsområdet

    Får man fortfarande göra kryssningar? Iom corona?
  • Anonym (Lara kanna henne)

    Spa ar val det klassiska, annars bowling, paintball, ridtur, kora ett danspass Zumba, gocart, brottning i Sumodrakt eller Waterballs (inne i en stor genomskinlig boll). 
    Sen kanske du kan be brudgummen om bilder pa dem som par och gora ett kort videoklipp som visas pa mohippan, sa att deltagarna far se paret "in action" pa alla deras resor, fester, vardagsliv osv.
    Sen kan du ju aven radgora med brudgummen vad hon tycker om att gora. Han kanner ju henne bast. Han kanske kan komma med nagra forslag, eller valja mellan nagra du tvekar over?


     

  • Anonym (Linda)

    Låt henne göra något fint till brudgummen. Tex keramik, dreja en skål, måla en tavla osv som överlämnas på bröllopet. Kareoke kanske? Man kan ju hyra maskin om man inte vill vara på lokal. Ni har ingen möjlighet att kontakta någon i hennes familj via tex facebook och höra vad hon tycker är kul? Är hon en partybrud eller hemmakär tex?

Svar på tråden Möhippa, tips på upplägg