• Anonym (2018)

Inneskor förskola

Fick precis reda på att vår lille som ska börja fsk måste ha inneskor.
    Vilken typ av inneskor har era barn på föris? Går det bra med vanliga tofflor eller ska det vara sluten tå? Andra regler tips vart kan man köpa billigt/bra kvalitet?

• Svar på tråden Inneskor förskola
  • Anonym (tips)

Tofflor som sitter kvar på fötterna,sämsta tofflorna är foppatofflor.Barnen tappar dom hela tiden .

• LaFontaine

Vi tvättar sulan på sommarsandalerna och använder dem inomhus på hösten, efter tips från förskolan.

• S23

Jag skulle välja en mockasin med tunn skinnsula. Kolla gärna in utbudet hos kokobello.se.

Jag anser att det är viktigt att barnet kan röra foten naturligt, vilket inte går i en toffel med hård sula.

Men vi är nördiga och kör barfotaskor hela familjen. Men oavsett vill jag råda dig att läsa om fötter och skor på tex optistashop för att få förståelse för vikten av att bygga upp muskler i foten som barn.

Mycket märkligt att barnen måste ha tofflor på förskolan. Finns inte alternativet att de går helt barfota? Misstänker att anledningen är att de inte vill att barnen ska halka runt i strumpor?

• Anonym (tips)

de kan ju halka och det är ohygieniskt att gå barfota,tex på toa  och vid måltider  .,dessutom kallt på golven på vintern.

• S23

Jag skulle välja en mockasin med tunn skinnsula. Kolla gärna in utbudet hos kokobello.se.

Jag anser att det är viktigt att barnet kan röra foten naturligt, vilket inte går i en toffel med hård sula.

Men vi är nördiga och kör barfotaskor hela familjen. Men oavsett vill jag råda dig att läsa om fötter och skor på tex optistashop för att få förståelse för vikten av att bygga upp muskler i foten som barn.

Mycket märkligt att barnen måste ha tofflor på förskolan. Finns inte alternativet att de går helt barfota? Misstänker att anledningen är att de inte vill att barnen ska halka runt i strumpor?

Anonym (tips) skrev 2020-06-26 18:33:02 följande:

de kan ju halka och det är ohygieniskt att gå barfota,tex på toa  och vid måltider  .,dessutom kallt på golven på vintern.

Jo det är väl sant. Jag har arbetat på vissa ställen där det inte hade varit problem att gå utan strumpor. Man kan ju lika gärna tvätta fötterna när man kommer hem som att byta från tofflor till andra skor eller strumpor. Men på vissa ställen är det kanske för smutsigt på toaletten
  • S23
    Anonym (tips) skrev 2020-06-26 18:33:02 följande:

Vet inte varför min första kommentar kom med nu när jag skrev, var inte meningen iaf
  • syntharen

Tycker det är lite konstigt att ha inneskor till barn på förskola, barns fötter mår bäst av att gå utan skor. Finns ju antingen mockasiner eller strumpor med halkskydd om det är för att barnen riskera att halka. Jag ser alltid till att mina barn har anti-slip strumpor på förskolan.

• S23

promenix.nu/sv/allt-om-barnskor/darfor-ar-barfota-bast-for-barn/

Läs gärna här. Vill inte pråckla på någon barfotaskor som helt koncept. Men här kan man Iaf få förståelse varför det är av vikt att åtminstone låta barn gå barfota inomhus.

Några lämpliga märken på tofflor kan vara pololo eller kero. Annars tänker jag att liliputi sandal som sälja hos promenix kan vara bra. Den är gjord helt i skinn och blir ju egentligen som en toffel. Inte lika instängt dock ocj misstänker att den kanske sitter bättre på foten i ocj med att den knäpps med kardborre.

Jag vill råda dig att låta barnet ha tofflor utan strumpor i i sådana fall. För rörelsefriheten för tårna, en aspekt som också är av vikt

Svar på tråden Inneskor förskola