• lhe3

Bonusfamilj - barn som inte accepterar och huvudrågan - har han kommit över sitt ex?

Har en särbo som har barn från en tidigare relation, precis som jag, Vi har barnen varannan vecka. De veckorna vi har barnen så bor vi isär och ägnar tid åt respektive barn men hittar naturligtvis på utflykter, träffas och äter middagar ihop. De veckorna vi inte har barnen så bor mannen hos mig. Det är ett upplägg som fungerar då vi inte har möjlighet att flytta ihop p.g.a. att våra barn inte fungerar så bra ihop. Hans barn säger inte ett ord till mig, fastän man t.ex. hälsar på dem och säger "HEJ!" så kollar de bara på en som man vore konstig som hejar. 

När vi blev tillsammans så tog min särbos mamma en fika med hans barns mamma. Alltså hans ex. Exet hade då sagt att det inte var bra att vi träffades, det var inte alls bra för barnen... Och då känner hon inte mig, har knappt pratat med mig. Jag har tyckt det har varit jobbigt då jag genom relationen har tänkt att barnen tyckt det var jobbigt att pappa har en ny relation. Jag har försökt prata med dem, köpt en studsmatta då deras förra gick sönder. Tror du att jag fick ett tack för det? I julklapp fick de massa saker, men samma där tyvärr. Jag har sagt att ett tack hade varit trevligt men det händer ju inte så jag har liksom slutat att engagera mig. Nyligen har vi börjat hitta på dagsutflykter igen efter att jag var tvungen att ta avstånd då hans barn bara satt och hånglodde på mig och flinade. Men jag har gett det en chans till då det gått ett bra tag i vår relation nu och vill att det ska fungera. 

Sen kommer jag till den stora frågan i denna relation. Hans barn förstår jag själv kan förändras med åder, tid, o.s.v. men jag har svårt att bedöma vad han känner för barnens mamma. Att min särbos mamma bara sitter och lyssnar på att exet tycker att vi inte ska vara tillsammans gör mig ledsen. Särbons mamma motsäger inget, hon sitter med exet vid skolavslutningar och jag har hört att exet är och springer hos dem och klipper hår och fikar. Jag vill flika in att det är 11-12 år sedan de separerade. Det som gör mig funderande i särbons fall är det att det varit några händelser med exet vilket jag har svårt att acceptera. Vi stod i mitt kök och gjorde middag och han får ett SMS av exet. Exet har en ny man och även nytt barn men väljer att skicka ett SMS till min särbo där hon säger att hon ska operera sina tuttar, varav min särbo kastar sig över telefonen och svarar att han hoppas hon inte är sjuk och självklart ställer han upp under tiden hon ska opereras innan silikonet fallit på plats. Jag står bredvid i köket och frågar vad so händer varav han svarar att han är orolig för henne då hon ska opereras. När jag frågar vad hon ska opereras för så svarar han att hon ska förstora tuttarna. Jag säger till honom att det är väl självvalt men han hävdar att det är farligt med operationen och han måste hjälpa henne. Givetvis blir det diskussion mellan oss då jag hävdar att hennes nya man kan väl hjälpa henne under tiden. Han skriker då att jag kan se SMS:en men det vill jag inte. Efter några dagar kan jag inte komma över detta och säger att jag gärna ser på SMS-konversationen men VIPS så var SMS:en bortraderade. Jag blev så besviken då jag veckan innan fick reda på att han nyligen raderade en annan SMS-konversation från ett annat ex som han var tillsammans med för ett år sedan. De SMS:en hade han kvar men det som skrevs om silikontuttarna raderades på 24 timmar. Jag vet inte hur jag ska tänka om detta. Är det okej? Det har även varit andra händelser där han liksom tar hennes parti. Exet SMS:ar alltid saker de veckorna hon vet att vi inte har barnen, en gemensam bekant hörde att hon snackat illa om mig. Att jag inte är bra, hon inte gillar mig och att vi inte ska vara ihop. Men varför? Vi känner ju inte varandra. Att hon fortfarande SMS:ar om andra saker än barnen och ska konspirera att hon är sjuk gör mig irriterad och speciellt att särbon reagerar och agerar som han gör gör mig osäker. 

Vad tror ni? 

• Svar på tråden Bonusfamilj - barn som inte accepterar och huvudrågan - har han kommit över sitt ex?
  • Connie07

Flytta inte ihop med honom.Vill du träffa honom gör det då när du är barnfri.Övrigt kan du strunta i vad andra människor snackar skit om dig.Dom verkar ha ett tråkigt liv själva.

• lhe3

Tack för svar Connie07. Hur hade du tacklat känslorna kring känslorna för hans ex efter 11 år? Att hon skickar ett SMS som han snabbt och gladeligen svarar på. Jag har så svårt att släppa det stora intresset för hennes nya tuttar och att det skulle vara synd om henne för hon var sjuk. Hur ska jag tänka kring det?

• Connie07

Behöver hon vila nån dag efter operationen så kan jag förstå detta.Det känns inte så märkvärdigt ,mera som hennes privatsak.

• velig13

Vem av dem gjorde slut?

Om det var hon så kan det mycket väl vara så att det finns

ett underläge mellan dem (din särbo i känslomässigt underläge).

• Silverjenny

Usch vilken tråkig situation. Det låter som att du hsr hela släkten emot dig och din särbo verkar inte heller stå på din sida direkt. Hur är eran relation i övrigt? Hur länge har ni varit tillsammans och har de ogillat dig från början? Hur är din relation med särbons mamm?

• lhe3
    velig13 skrev 2020-06-28 02:33:38 följande:

Vem av dem gjorde slut?

Om det var hon så kan det mycket väl vara så att det finns

ett underläge mellan dem (din särbo i känslomässigt underläge).

• lhe3

Velig13. I början av relationen berättade särbo att det var hon som gjorde slut. När vi suttit och pratat om det ena och det andra har jag frågat varför hon gjorde slut o.s.v. men då hävdar han att så inte är fallet utan att det var han som kastade ringen och lämnade henne. Det stämmer ju givetvis inte med den första versionen. Jag undrar ju om hans liv innan och relation med henne då de har barn tillsammans och undrar om det kan ha påverkan hur de beter sig. Båda barnen har problem i skolan och har suttit i möten då de har svårigheter i att uppföra sig.

Det han sa till mig var att hon bara en dag, efter ett bråk, uppdaterade sin status till singel på sociala medier. Efter han fick ett samtal från en kompis som frågade hur det var med honom fick särbo reda på det. Så ja, känslomässigt underläge kan det vara helt klart.

• Jw83

Särbons mamma är farmor åt särbons och exets barn. Då du och din särbo inte ens bor ihop så har hon troligtvis rätt lite gemensamt med dig. Att farmor umgås med sina barnbarns mamma är fullt normalt och det ligger ett naturligt intresse i detta. 

Jag vill skriva att du och dina barn säkert är underbara människor utan fel men jag vill också ge andra perspektivet. 

Det är säkert jättejobbigt för barnen att deras pappa envisas att spendera så mycket tid med någon som barnen inte tycker om. Dom har liksom inte valt dig så som deras pappa gjort. Det påverkar ju hela deras vardag ch relationen med deras pappa. Även här är det naturligt att farmor tar sina barnbarns parti framför sonens flickvän. 

Tänk din in i rollen som farmor eller exet. Barnen pratar säkert mycket om hur mkt dom saknar att vara ensamma med sin pappa och hur dåligt dom mår i sällskap av dig och dina barn. Som farmor och mamma så gör det säker ont i hjärtat. Hade du valt din sons nya flickvän eller dina barnbarns parti? Hade du valt att sitta med kvinnan som är mamma till dina barnbarn eller med sonens  flickvän som barnen ogillar?  Exet är ju faktiskt närmare familj till särbons mamma än vad du är. 

Att din särbo är så intresserad av sitt ex är en helt annan sak! Han bör inte ha ett intresse i hennes tuttar och det är mycket misstänksamt att han raderar sms och så snabbt svarar på hennes kontaktförsök. Samtidigt så är hon en person som länge varit och kanske delvis är dennviktigaste kvinnan i hans liv i rollen som hans barns mamma. Fick han välja mellan att rädda ditt liv eller exets liv så skulle nog exet överleva på samma sätt som du säkert hellre skulle förlora en ny partner än att se barnen förlora en förälder.. Så det är en komplicerad situation att ha barn med ett ex. 

Nu har han valt att leva med dig ( iallafall deltid) och bör därför ta ditt parti som en partner och aldrig ljuga om eller hemlighålla kontakt med ex. 

Jag skulle gissa att er komplicerade situation med barnen gör det svårt för honom att helhjärtat välja dig. Han har säkert sina funderingar kring er framtid. Ni kan inte ens bo ihop vilket är ett stort hinder i vägen mot att bli en familj. Har hans barn haft bättre relation med han tidigare flickvänner?

• lhe3
    Silverjenny skrev 2020-06-28 03:53:01 följande:

Usch vilken tråkig situation. Det låter som att du hsr hela släkten emot dig och din särbo verkar inte heller stå på din sida direkt. Hur är eran relation i övrigt? Hur länge har ni varit tillsammans och har de ogillat dig från början? Hur är din relation med särbons mamm?

Ja, det är så tråkigt så jag vissa dagar inte vet vart jag ska ta vägen. Jag försöker tänka positivt att han är diplomatisk och snäll och vill hjälpa till men där någonstans går min gräns i var man sätter ner foten. De gick isär för mer än 10 år sen. Jag vet ju att hon skickade SMS för att hon visste vi var tillsammans den dagen och ville ha uppmärksamhet. Sannerligen när hon lever tillsammans med en annan man som mycket väl kunnat hjälpa henne efter operationen. Det bara irriterar mig!

Särbon och min relation är bra, vi grejar och pysslar och har trevligt men när hon ska in och störa som en nagel i ögat förstörs helt klart stämningen totalt. Hon ska ha pengar swishade för aktiviteter men åt andra hållet är det inte så viktigt och glöms bort. Det som gör mig orolig är att de umgåtts efter separationen och han har verkligen velat hennes bästa. Det är klart det blir ett störningsmoment när han går in i en relation.
  • lhe3
    Jw83 skrev 2020-06-28 08:03:32 följande:

Särbons mamma är farmor åt särbons och exets barn. Då du och din särbo inte ens bor ihop så har hon troligtvis rätt lite gemensamt med dig. Att farmor umgås med sina barnbarns mamma är fullt normalt och det ligger ett naturligt intresse i detta. 

Jag vill skriva att du och dina barn säkert är underbara människor utan fel men jag vill också ge andra perspektivet. 

Det är säkert jättejobbigt för barnen att deras pappa envisas att spendera så mycket tid med någon som barnen inte tycker om. Dom har liksom inte valt dig så som deras pappa gjort. Det påverkar ju hela deras vardag ch relationen med deras pappa. Även här är det naturligt att farmor tar sina barnbarns parti framför sonens flickvän. 

Tänk din in i rollen som farmor eller exet. Barnen pratar säkert mycket om hur mkt dom saknar att vara ensamma med sin pappa och hur dåligt dom mår i sällskap av dig och dina barn. Som farmor och mamma så gör det säker ont i hjärtat. Hade du valt din sons nya flickvän eller dina barnbarns parti? Hade du valt att sitta med kvinnan som är mamma till dina barnbarn eller med sonens  flickvän som barnen ogillar?  Exet är ju faktiskt närmare familj till särbons mamma än vad du är. 

Att din särbo är så intresserad av sitt ex är en helt annan sak! Han bör inte ha ett intresse i hennes tuttar och det är mycket misstänksamt att han raderar sms och så snabbt svarar på hennes kontaktförsök. Samtidigt så är hon en person som länge varit och kanske delvis är dennviktigaste kvinnan i hans liv i rollen som hans barns mamma. Fick han välja mellan att rädda ditt liv eller exets liv så skulle nog exet överleva på samma sätt som du säkert hellre skulle förlora en ny partner än att se barnen förlora en förälder.. Så det är en komplicerad situation att ha barn med ett ex. 

Nu har han valt att leva med dig ( iallafall deltid) och bör därför ta ditt parti som en partner och aldrig ljuga om eller hemlighålla kontakt med ex. 

Jag skulle gissa att er komplicerade situation med barnen gör det svårt för honom att helhjärtat välja dig. Han har säkert sina funderingar kring er framtid. Ni kan inte ens bo ihop vilket är ett stort hinder i vägen mot att bli en familj. Har hans barn haft bättre relation med han tidigare flickvänner?

Särbo har sagt att han pratat med sina barn och att de tycker att det är roligt att vi träffas för särbon är glad igen, de får hitta på saker (något de inte gjorde innan) och att de har svårt att visa uppskattning. De har sociala problem, särbo har varit på otaliga möten i skolan för att båda barnen har svårt att uppföra sig. Detta var ett problem innan han träffade mig också.

Farmorn har sagt till mig att hon är så glad att han träffat mig och att jag är den vettigaste personen av de flickvänner han haft. Hon har bara varit positiv och även sagt att exet är märklig. Både Farmorn och farfar är supertrevliga så det känns ändå bra. Men jag kan ändå känna att de inte släpper exet på det sätt som många i min omgivning tycker borde ha skett. Pratade med mina föräldrar och drog jämförelser med mina barns pappa och mina föräldrar sa att flera av sakerna skulle de aldrig göra med respekt för min särbo.

Det som skrämmer mig mest är att åren går. Vi har varit tillsammans i snart 3 år och kommer ingen vart. Samma barn som surar, exet som lägger sig i, ingen möjlighet att flytta ihop.... ja, känns som en lång väg men samtidigt har vi ju inte gett upp än.
Svar på tråden Bonusfamilj - barn som inte accepterar och huvudrågan - har han kommit över sitt ex?