Inlägg från: Anonym (Brum brum) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Brum brum)

    Min sambo vill satsa våra semester pengar och starta eget

    Nja... säger som föregående. De som köper elbil måste ha stabil och tillgänglig laddningsmöjlighet. Det kommer inte komma fler elbilar till området pga en enstaka laddningsmöjlighet. Sen bör han nog fundera på vilken bemanning som krävs. Vad händer om det inte fungerar för en kund? Ska de ringa någon då? Det räcker inte att sätta dit en laddare, hur ska kunden veta hur mycket den ska betala? Hur ska kunden betala? Swish? Kortterminal?

    Det tar en stund att ladda batteriet. Snabbladdning min 30 minuter och ladda nästan tomt batteri flera timmar. De flesta elbilsägare laddar hemma över natten och laddar lite extra tex på jobbet. Varför skulle de ladda hos er? Grejen med publika laddstationer är också att de är placerade där man inte behöver vänta och stå och titta på när bilen laddas (vilket är urtråkigt och helt meningslöst). Därför finns laddstationer vid vägkrogar/flygplatser/garage vid arbetsplatser. Vad ska kunden göra medan de väntar och laddar hos er?

    Det är möjligt att det kan fungera men det är väldigt lätt att överskatta hur mycket intäkter det kan ge och det kan bli för opraktiskt för kunden.

    Att sälja korv och läsk tror inte jag en sekund på att den kan vara värt besväret. Det är produkter med låga marginaler som ingen vill betala mycket för. Och som kräver bemanning.

  • Anonym (Brum brum)

    Jag har varit egenföretagare i många år men med helt andra saker. Bara affärer med företag.

    Tidigare skribents frågor kring försäkringar och ansvar är mycket relevanta. Om kundens bil laddar över natten och det blir skadegörelse? Vems försäkring går det på?

    Har ni bara en laddstation kommer ingen vilja vänta om någon redan laddar. Eller ska ni ha ett system där man bokar på webben? Det blir utvecklingskostnader, och hur ska t ex ni show ups hanteras då? Att göra business med privatpersoner är ofta struligt och tjafs om småpengar.

    Jag tror stora laddstationsleverantörer har fördelar av volym och stordrift som är nödvändig för att få lönsamhet. Kanske sponsrade av elbilsleverantörer?

    Helt frankt tror jag inte din man har en riktig affärsplan utan mer ett önsketänkande. Marginalen blir för låg. Antalet elbilar kommer nog öka men elbilsägare kommer än mer ladda på platser där de faktiskt befinner sig.

    Han måste också förstå det här med moms och skatter också. Det kunden betalar ramlar inte in på någons privata konto.

  • Anonym (Brum brum)
    Anonym (Majsan78) skrev 2020-06-28 21:22:10 följande:

    Bra input med låg marginal. Hur går en vanlig bensinmack runt?


    Volym och ekonomiska fördelar med stordrift. Gemensamt inköp, gemensamma kampanjer. Det finns nästan bara mackar ingående i de stora kedjorna kvar. Antalet personal är också det minsta möjliga.
  • Anonym (Brum brum)
    Pierott skrev 2020-07-03 00:25:01 följande:

    Är jag den enda fortfarande förutom ts som sett eons reklam?


    Hur löser den utmaningen med att kunder ska ladda just hos TS?

    Den har heller ingen debiteringslösning.
Svar på tråden Min sambo vill satsa våra semester pengar och starta eget