• Anonym (Majsa­n78)
    Sun 28 Jun 2020 18:56
    5357 visningar
    83 svar
    83
    5357

    Min sambo vill satsa våra semester pengar och starta eget

    Min sambo sedan 5 år har i ungefär ett år nu velat skaffa elbil, något som jag i och för sig är positiv till men rent ekonomiskt hade det inte gått ihop för oss. Vi har båda heltidsjobb men rätt dyra boendeutgifter och ja.. vi alla vet att barn kostar ????

    I förra veckan började han istället prata om att det nu säljs så mycket elbilar men att många som bor i lägenhet inte kan ladda dom eftersom dom inte kan skaffa en sån elektrisk box för laddning. Vårt hus ligger i ett område med mycket lägenheter och min sambo tror att det vore en bra idé för oss att skaffa en sådan box och sätta upp på vår tomt och sedan låta folk Från lägenheterna komma och ladda sina elbilar. Han säger att det kan bli en ?passiv inkomst? att starta en ?elmack? för vårt område. Att köpa en laddbar box är inte jättedyrt, men vi har ju inte ens en elbil än! Kan det verkligen löna sig att skaffa en för att sedan låta våra grannar komma och ladda? Är det så många som har elbil? Han tyckte också att vår dotter som snart är 11 i framtiden skulle kunna sälja korv och läsk.

    Jag tror inte alls att detta är en bra idé, och vi har bråkat i en hel vecka om denna macken! Är jag orimlig ?bakåtsträvande? som inte vill lägga våra sparade semesterpengar på detta? Jag har googlat och en box kostar runt 15 tusen och sen vill han göra någon skylt och så. Hur snabbt tror ni kan man tjäna igen dom pengarna? Har någon elbil och vet vad det kostar att ladda? Skulle det verkligen vara bra för vår dotters CV att ha drivit en ?el?mack och sålt korv?

    Snälla hjälp mig förstå! Jag vill ha argument för att han ska förstå att det vore en dålig idé. Jag tror bara han är så besatt av att skaffa elbil och teknik att han inte riktigt tänker.

    Mvh,

  • Svar på tråden Min sambo vill satsa våra semester pengar och starta eget
  • Anonym (Lisa)
    Sun 28 Jun 2020 19:29
    #1
    Anonym (Majsan78) skrev 2020-06-28 18:56:03 följande:

    Min sambo sedan 5 år har i ungefär ett år nu velat skaffa elbil, något som jag i och för sig är positiv till men rent ekonomiskt hade det inte gått ihop för oss. Vi har båda heltidsjobb men rätt dyra boendeutgifter och ja.. vi alla vet att barn kostar ????

    I förra veckan började han istället prata om att det nu säljs så mycket elbilar men att många som bor i lägenhet inte kan ladda dom eftersom dom inte kan skaffa en sån elektrisk box för laddning. Vårt hus ligger i ett område med mycket lägenheter och min sambo tror att det vore en bra idé för oss att skaffa en sådan box och sätta upp på vår tomt och sedan låta folk Från lägenheterna komma och ladda sina elbilar. Han säger att det kan bli en ?passiv inkomst? att starta en ?elmack? för vårt område. Att köpa en laddbar box är inte jättedyrt, men vi har ju inte ens en elbil än! Kan det verkligen löna sig att skaffa en för att sedan låta våra grannar komma och ladda? Är det så många som har elbil? Han tyckte också att vår dotter som snart är 11 i framtiden skulle kunna sälja korv och läsk.

    Jag tror inte alls att detta är en bra idé, och vi har bråkat i en hel vecka om denna macken! Är jag orimlig ?bakåtsträvande? som inte vill lägga våra sparade semesterpengar på detta? Jag har googlat och en box kostar runt 15 tusen och sen vill han göra någon skylt och så. Hur snabbt tror ni kan man tjäna igen dom pengarna? Har någon elbil och vet vad det kostar att ladda? Skulle det verkligen vara bra för vår dotters CV att ha drivit en ?el?mack och sålt korv?

    Snälla hjälp mig förstå! Jag vill ha argument för att han ska förstå att det vore en dålig idé. Jag tror bara han är så besatt av att skaffa elbil och teknik att han inte riktigt tänker.

    Mvh,


    Först måste han ta reda på hur många elbilar det finns i ert område. Finns det inga så är det ju ingen idé. 

    Sedan tror jag att de som skaffar en elbil är de som har eget hus och möjlighet till laddning, alternativt de som vet att de kan ladda någon annanstans, t ex i det gemensamma garaget. Er station är osäker, vem vet när ni flyttar?
  • Anonym (Lisa)
    Sun 28 Jun 2020 19:31
    #2

    Dessutom, har ni plats för fler bilar än er egen på er uppfart? Eller måste ni flytta er bil varje gång någon kommer och vill ladda? Och kan man bara ladda när ni är hemma?

  • Anonym (Brum brum)
    Sun 28 Jun 2020 20:40
    #3

    Nja... säger som föregående. De som köper elbil måste ha stabil och tillgänglig laddningsmöjlighet. Det kommer inte komma fler elbilar till området pga en enstaka laddningsmöjlighet. Sen bör han nog fundera på vilken bemanning som krävs. Vad händer om det inte fungerar för en kund? Ska de ringa någon då? Det räcker inte att sätta dit en laddare, hur ska kunden veta hur mycket den ska betala? Hur ska kunden betala? Swish? Kortterminal?

    Det tar en stund att ladda batteriet. Snabbladdning min 30 minuter och ladda nästan tomt batteri flera timmar. De flesta elbilsägare laddar hemma över natten och laddar lite extra tex på jobbet. Varför skulle de ladda hos er? Grejen med publika laddstationer är också att de är placerade där man inte behöver vänta och stå och titta på när bilen laddas (vilket är urtråkigt och helt meningslöst). Därför finns laddstationer vid vägkrogar/flygplatser/garage vid arbetsplatser. Vad ska kunden göra medan de väntar och laddar hos er?

    Det är möjligt att det kan fungera men det är väldigt lätt att överskatta hur mycket intäkter det kan ge och det kan bli för opraktiskt för kunden.

    Att sälja korv och läsk tror inte jag en sekund på att den kan vara värt besväret. Det är produkter med låga marginaler som ingen vill betala mycket för. Och som kräver bemanning.

  • Anonym (Majsa­n78) Trådstartaren
    Sun 28 Jun 2020 21:22
    #4
    Anonym (Brum brum) skrev 2020-06-28 20:40:43 följande:

    Nja... säger som föregående. De som köper elbil måste ha stabil och tillgänglig laddningsmöjlighet. Det kommer inte komma fler elbilar till området pga en enstaka laddningsmöjlighet. Sen bör han nog fundera på vilken bemanning som krävs. Vad händer om det inte fungerar för en kund? Ska de ringa någon då? Det räcker inte att sätta dit en laddare, hur ska kunden veta hur mycket den ska betala? Hur ska kunden betala? Swish? Kortterminal?

    Det tar en stund att ladda batteriet. Snabbladdning min 30 minuter och ladda nästan tomt batteri flera timmar. De flesta elbilsägare laddar hemma över natten och laddar lite extra tex på jobbet. Varför skulle de ladda hos er? Grejen med publika laddstationer är också att de är placerade där man inte behöver vänta och stå och titta på när bilen laddas (vilket är urtråkigt och helt meningslöst). Därför finns laddstationer vid vägkrogar/flygplatser/garage vid arbetsplatser. Vad ska kunden göra medan de väntar och laddar hos er?

    Det är möjligt att det kan fungera men det är väldigt lätt att överskatta hur mycket intäkter det kan ge och det kan bli för opraktiskt för kunden.

    Att sälja korv och läsk tror inte jag en sekund på att den kan vara värt besväret. Det är produkter med låga marginaler som ingen vill betala mycket för. Och som kräver bemanning.


    Anonym (Lisa) skrev 2020-06-28 19:29:44 följande:

    Först måste han ta reda på hur många elbilar det finns i ert område. Finns det inga så är det ju ingen idé. 

    Sedan tror jag att de som skaffar en elbil är de som har eget hus och möjlighet till laddning, alternativt de som vet att de kan ladda någon annanstans, t ex i det gemensamma garaget. Er station är osäker, vem vet när ni flyttar?


    TACK!! I praktiken är det ju en bra idé Och jättekul om man delar med sig - men inte för våra semesterpengar! Han tror att alla i lägenhet (som då inte kan ladda sina bilar över natten) skulle vilja ladda hos oss. Han vill sätta den så man kan ladda hela tiden = vår bil får stå på gatan? När jag frågade hur många elbilar det fanns så sa han att han skulle gå ut och räkna, och att det ökar med över 50 procent varje år och att det är nu man tydligen ska investera i affärsidén men jag vet inte.... Är någon av er egenföretagare?

    Bra input med låg marginal. Hur går en vanlig bensinmack runt?
  • Anonym (Anna)
    Sun 28 Jun 2020 21:23
    #5

    Hur många platser för laddning skulle ni ha?

    Att ladda sin bil hemma görs över natten. Kunden måste lämna sin bil på kvällen och hämta den nästa morgon. Elkostnaden är ca 70-80 kr. Hur mycket hade han tänkt att debitera?

    Vilket ansvar har han för bilarna under tiden de laddas? De står ändå på er uppfart.. Vad kostar försäkring?

    Sälja korv och läsk? Vill ni att er dotter ska springa omkring och erbjuda varor till män? ( Ja de allra flesta elbilsägare är faktiskt män). Ska hon springa in och koka korven om de säger ja tack? Hur funkar det då om hon är ensam hemma?

    Hur ska debitering ske? Ska kunderna sköta sig själva eller ska ni vakta? Hur ska din man kunna lämna kvitto? Har han firma? Detta räknas ej som hobbyverksamhet. Se regler på Skatteverket.

    Inte så lätt att ha en svart verksamhet med skyltar uppsatta.. Kommer alltid att finnas grannar som stör sig och anmäler.

    Var finns närmaste laddning annars i er stad? Gäller det tex Tesla har de egna superladdade som går på 20 min och är gratis. Lite beroende på avtal, men många gratis och andra liten kostnad. De bygger ut sitt nät varje vecka. Kan snart finnas i er närhet.

    Har ni gemensamhetsförening där ni bor? Särskilda regler och det krävs tillstånd för de som vill ha egen laddare vid bostaden.

    Sen kan jag säga att det inte är så troligt att man köper elbil om man inte har kontrollerat upp laddmöjligheter.

    Nej, jag tror inte på din mans ide.

  • Sun 28 Jun 2020 21:45
    #6

    Idén är ju inte så dum men någon stor vinst går det knappast att göra men det går ju för någon som har egen elbil att få ner sig kostnad för laddbox etc. Men dom jag har hört fundera på det är folk med fjällstuga och elbil i typ Åre. 

    tjänsten finns och då sätter du priset via ett konto i tillhörande app. Den som vill ladda behöver i sin tur ett konto för att köpa laddning. Rätt enkelt antagligen, kostar normalt 2,50:-/KWh att ladda bilen hos t.ex Fortum charge & drive funkar på samma sätt. 

    Något ansvar för bilen behöver ni inte ta det gör ingen annan heller där du laddar. Lämnar du bilen på stan tar knappast någon annan ansvar för den. Jag har laddhybrid och kollar när jag ska någonstans på uppladdning.nu var det finns laddplatser, är de i närheten använder jag dem om jag kan. 

    Sen tillkommer ju frågor som vad ni har i huvudsäkring i fastigheten? Ni klarar förmodligen inte så stor effekt på laddboxen, ska ni gå upp i strl på huvudsäkringen för detta blir det ju genast en sämre kalkyl..


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Brum brum)
    Sun 28 Jun 2020 21:47
    #7

    Jag har varit egenföretagare i många år men med helt andra saker. Bara affärer med företag.

    Tidigare skribents frågor kring försäkringar och ansvar är mycket relevanta. Om kundens bil laddar över natten och det blir skadegörelse? Vems försäkring går det på?

    Har ni bara en laddstation kommer ingen vilja vänta om någon redan laddar. Eller ska ni ha ett system där man bokar på webben? Det blir utvecklingskostnader, och hur ska t ex ni show ups hanteras då? Att göra business med privatpersoner är ofta struligt och tjafs om småpengar.

    Jag tror stora laddstationsleverantörer har fördelar av volym och stordrift som är nödvändig för att få lönsamhet. Kanske sponsrade av elbilsleverantörer?

    Helt frankt tror jag inte din man har en riktig affärsplan utan mer ett önsketänkande. Marginalen blir för låg. Antalet elbilar kommer nog öka men elbilsägare kommer än mer ladda på platser där de faktiskt befinner sig.

    Han måste också förstå det här med moms och skatter också. Det kunden betalar ramlar inte in på någons privata konto.

  • Anonym (???)
    Sun 28 Jun 2020 21:53
    #8

    Du skriver era semesterpengar. Om han hårdnackat vill göra detta så får du ta bort din halva av pengarna och säga att det där gör han i så fall helt på egen hand, men jag tycker du har fått fin input från andra om själva iden. 

    Får man ens göra som han tänker, undrar jag? Smälla upp en apparat och börja ta betalt? Sedan finns det regler för hur/vem som får sälja korv och läsk. 

  • Anonym (.)
    Sun 28 Jun 2020 21:54
    #9

    Om det skulle vara massa folk i lägenhet som vill ladda, så sätter ju hyresvärden eller brf föreningen upp stolpar för laddning. Det händer hela tiden.

    Förstår inte hur ni ska kunna tjäna stora pengar på detta. Skulle snarare tro att ni kanske kan tjäna småpengar på det, om ni kommer på ett enkelt sätt att ta betalt, om ni redan har köpt en laddstolpe till egen bil.

  • Sun 28 Jun 2020 21:55
    #10

    Sen finns det ju lagar och regler med att sälja tjänster sådär. Han/ni kommer behöva f-skattsedel minst, skatta och deklarera. Det är bara om ni tjänar extremt lite på er verksamhet som ni inte kommer att behöva betala skatt, och då är det ju kanske inte lönt?

    Sen undrar jag rent praktiskt hur det ska funka... ska folk kunna komma och ladda dygnet runt? Ska någon av er alltid vara där då och kontrollera hur mycket el de tar, hur gör ni det, och hur ska de betala eller faktureras?

    Och hur är er el kopplad till huset nu? Det finns ju olika uttag in så att säga, som är anpassade efter olika mängder förbrukning. Skulle ert nuvarande klara en så pass mycket högre belastning? Vad kostar det annars att byta? Har för mig att det är runt 10 000 kr.

    Hade jag varit du så hade jag inte sagt nej, utan ställt honom alla dessa frågor (och några till). Om han skapar en realistisk plan över hur allt ska fungera, kollar upp de verkliga kostnaderna för installation av eluttaget, kontrollerar att den "in-koppling" ni har på strömmen till er hus är tillräcklig, gör en ordentlig marknadsundersökning och hittar åtminstone 5 personer som skulle vara intresserade av att "tanka" hos er, och hur de som sagt ska kontrolleras och betala... och det sedan går ihop ekonomiskt kopplat till skatt osv?

    Om han faktiskt har en hållbar plan så kan du kanske överväga det... Spontant tror jag dock inte att det kommer vara fullt så enkelt eller bli någon stor vinst att räkna med.

Svar på tråden Min sambo vill satsa våra semester pengar och starta eget