• Litenmenhård

    Många funderingar

    I den här tråden kan ni ställa alla era frågor som ni kan tänkas ha. Hur dumma de än låter. Det finns inga dumma frågor bara dumma svar.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Många funderingar
  • Litenmenhård

    Jag kickar igång tråden med en fråga som jag har ställt mig.

    Ni vet folk brukar ju ta sin fars  första namn som efternamn. Till exempel om fadern heter "Per". Då blir efternamnet Persson eller Persdotter. Då har jag tänkt på efternamnen Jönsson och Jonsson. Vem heter Jöns och Jons?


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenmenhård
    Anonym (Duh) skrev 2020-06-28 19:37:15 följande:

    Jöns och Jon är båda mansnamn.


    Jo, det har jag förstått, men vem döper sitt barn till Jöns eller Jons?
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Elle N
    Litenmenhård skrev 2020-06-28 19:39:16 följande:

    Jo, det har jag förstått, men vem döper sitt barn till Jöns eller Jons?


    Namnet är Jon, inte Jons. Jag vet en som heter det. Både det och Jöns var väl vanligare förr i tiden? Såvitt jag vet är det nuförtiden också ganska ovanligt att barnen får namn från sin fader i Sverige... heter pappan Per Andersson heter sonen och dottern ju betydligt oftare t.ex. Max och Lina Andersson än Max Persson och Lina Persdotter.

    Någonstans bröts alltså traditionen, och alla fortsatte heta det senaste son-namnet.

    Därför känns det rimligt att Jonsson och Jönsson fortfarande är vanligt där Jon och Jöns inte är det.
  • Litenmenhård

    Tack för förklaringen. .


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Kvinna)

    Jag undrar varför pojkvänner tjejkompisar alltid vill markera mot mig när vi ses alla tre? Prata gamla minnen kan de göra när inte jag är med. Jag får känslan av att de är svartsjuka och försöker projicera det på mig.

  • Litenmenhård
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-06-28 20:02:28 följande:

    Jag undrar varför pojkvänner tjejkompisar alltid vill markera mot mig när vi ses alla tre? Prata gamla minnen kan de göra när inte jag är med. Jag får känslan av att de är svartsjuka och försöker projicera det på mig.


    Det kanske inte är svartsjuka utan det kanske är deras sätt att vara mot varandra. Kanske bara får acceptera det.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenmenhård

    Jag har tänkt på en sak: Om en stavhoppares stav är 3.60(Skarvar lite där) och stavhopparen är runt 1.70, hur svårt är det då att hoppa 6 meter?(Jag tänker manliga hoppare, men kvinnliga med för den delen, men de hoppar ju lägre höjder).


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (anonym)

    Hej, jag ska skicka ett brev till USA, och undrar vad som gäller. 


    Hur mycket kostar ett frimärke till USA?

    Ska man ha flera frimärken till USA?

    Var kan jag posta brevet, inte vid en gul brevlåda väl, för det är bara inrikes? 
    På eran hemsida läste jag att det ska finnas en streckkod och ID-nummer av varor till USA, men det gäller väl inte om man bara ska skicka ett papper med text, dvs ej varor? 
    Samt vad gäller brev till USA angående COVID-19?
    Ska man skriva avsändarens adress på brevet också? 
  • Litenmenhård
    Anonym (anonym) skrev 2020-07-02 13:57:50 följande:

    Hej, jag ska skicka ett brev till USA, och undrar vad som gäller. 


    Hur mycket kostar ett frimärke till USA?

    Ska man ha flera frimärken till USA?

    Var kan jag posta brevet, inte vid en gul brevlåda väl, för det är bara inrikes? 
    På eran hemsida läste jag att det ska finnas en streckkod och ID-nummer av varor till USA, men det gäller väl inte om man bara ska skicka ett papper med text, dvs ej varor? 
    Samt vad gäller brev till USA angående COVID-19?
    Ska man skriva avsändarens adress på brevet också? 
    Hej.

    Jag vet inte riktigt vad frimärken till USA kostar, men det vet de i butiken och hur många du ska ha.

    Du kan lägga brevet i en gul brevlåda för posten sorteras ju ändå på postterminalen. Det kan dock ta några dagar innan brevet kommer fram.

    Du bör skriva avsändare på brevet om det nu skulle retuneras.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenmenhård

    *returneras*


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
Svar på tråden Många funderingar