• Alexi

Nollas SGI:n?

Men har han varit föräldraledig sen barnet föddes?

Annars är ju inte det faktum att han har barn relevant menar jag.

• Alexi
    Salutogenes skrev 2020-06-29 19:20:52 följande:
    Vad menar du? Måste han inte skydda sitt SGI för att han inte plockat ut föräldrardagar tidigare?
    Han har bara tagit de tio när hon föddes.
    Nej. Han är ju som vem som helst som jobbar heltid då. Och vanliga människor utan småbarn blir ju inte av med sin SGI för att de är lediga från jobbet en dag.

Detta eftersom tremånadersregeln finns, som gör att den som är i heltidsarbete stadigvarande kan sluta arbeta i upp till tre månader utan att SGI:n påverkas.
  • Alexi
    S23 skrev 2020-06-29 19:28:53 följande:
    Har ni inte gemensam vårdnad? Om han inte plockat ut mer än tio dagar så bör han ju ha lägstanivådagarna kvar Isf. Eller har han överfört allt förutom sina 90 till dig?
    Jo han måste skydda sin sgi. Vet inte alls vad denne person menade egentligen
    Denne person menar att 26 kap. 18 § socialförsäkringsbalken gäller

"SGI-skydd gäller under högst tre månader i följd för en försäkrad som avbryter sitt förvärvsarbete, oavsett om avsikten är att förvärvsavbrottet ska pågå längre tid."
  • Alexi
    Bunny on speed skrev 2020-06-30 00:29:10 följande:
    Enligt fk gäller de 3 månaderna bara om du är arbetslös. Tjänstledig och du nollas.
    Fast det funkar ju utmärkt att använda detta skydd om man går på föräldraledighet med barn över ett år. Det gjorde min man. Dvs han jobbade heltid fram tills barnet var 14 mån. Sen gick han på föräldraledighet i 8 månader. Då kunde han ändå ta ut färre än fem dagar per vecka de första tre månaderna eftersom den här regeln skyddade SGI. Och han var inte det minsta arbetslös.

• Alexi
    S23 skrev 2020-06-30 09:20:05 följande:
    Förutsätter dock att man arbetat 6 månader.
    När jag pratat med Fk krävs också att man avstår HELT från arbete. För min man som tänkt arbeta 50% och utnyttja skyddet för resterande 50 fick vi info om att skyddet då inte gäller. Är dock tveksam till att detta verkligen stämmer. Men det var infon vi fick från Fk Iaf
    Ja men det stämmer som FK säger. Framgår tydligt av deras vägledning och av lagtexten att man bedömt att det bara gäller när man avbryter förvärvsarbete HELT, dvs inte inskränker.

Svar på tråden Nollas SGI:n?