• Annita

Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?

TS, du skriver att du eventuellt, från kl 13, skulle kunna ha hand om de två äldsta barnen som sköter sig själva. Men de är 8 och 9 år! Inte sköter man sig själv i den åldern?! Alltid är det något man måste rycka in och göra, även om de leker för sig själva. Knyta upp en knut, hjälpa till med spelkonsol, göra mellanmål etc etc. Dessutom kan de börja bråka och du kan bli tvungen att medla eller få isär dem om de slåss. En sådan situation är dessutom ganska svår att hantera om man är bonusmamma och barnen kanske "prövar" dig.

Att som din pojkvän bara lämna ungarna vind för våg verkar vara rena rama misskötseln. Har han verkligen gjort så, även när de var yngre? Uselt, tycker jag. Antar att han tycker att det är så du ska göra för att kunna plugga samtidigt? Försumma barnen?

Han visar ingen omtanke om dig, men inte heller om barnen och att de ska få ett fint sommarlov. Allt som är viktigt är tydligen att tillvaron fungerar för honom själv. 

• Annita

Ett förhållande är ingen bytesaffär: "jag byter skjuts till förskolan mot extra hushållsarbete", vad nu extra betyder i detta fall.

Snarare handlar det om att tillsammans skapa en bra tillvaro där alla är nöjda och mår bra, både barn och vuxna. Kompromisser måste man nog göra, men det är ju inte meningen att man ska kohandla om saker och ting!

• Annita
    Anonym (X) skrev 2020-07-02 13:05:11 följande:
    Skaffar vi gemensamma barn kommer ju jag också ha något att säga till om, inte som här, och då måste man ju kompromissa. Han är inte helt omöjlig heller, som det kanske låter här. Men jag tror att han är lite trög vad gäller vissa saker, och behöver väldigt mycket tydlighet för att förstå.
    Gaaah, nej nej nej, vänta några år och se om ert förhållande håller, först!!! Bind dig inte vid den här mannen innan du verkligen vet vad han går för! Han verkar inte vara mycket att hålla i handen när det blåser. Hur kommer han att stötta dig om du får hälsoproblem under graviditeten eller får tillbaka stressymptomen när bebisen är född? Kommer han att lämna dig ensam med sina tre vilda ungar, din flicka och en nyfödd? Och vad får du att säga till om då, tror du? 
  • Annita
    Anonym (X) skrev 2020-07-02 13:21:03 följande:
    Andra saker har vi faktiskt diskuterat. Gemensamma regler som att inte ta leksaker till vardagsrummet, eller att barnen städar sina egna rum etc. Och det har funkat bra, han är anpassningsbar. Min dotter är ju inte perfekt hon heller, hon är vildast vid matbordet t.ex. Och jag måste ju också vara anpassningsbar och ändra på saker som har funkat när det bara har varit vi två.
    Ok, så det har funkat att tillsammans bestämma dessa regler om hur barnen ska sköta sig. Har du sett minsta tecken på att han kommer ta ansvar för att se till att hans barn ser till att städa sina rum? Eller kommer det att falla på din lott att upprätthålla dessa regler? 

På vems initiativ kom dessa regler till? Är det du som vill att det inte ska vara leksaker i vardagsrummet? Och han har "anpassat" sig? Har ni diskuterat hur ni rent praktiskt ska lösa det om barnen ändå tar med sina saker dit?
Svar på tråden Hur mycket ansvar ska man ta för bonusbarn?