• Toffzan

    Är det svårt att gå ner i vikt efter 35?

    Upp till 25 år kunde jag äta precis vadsomhelst och jag gick aldrig upp i vikt. Nu kan jag äta lite fel under en helg och det känns som att jag går upp flera kilon.
    har försökt gå ner i vikt i vintras och jag lyckades gå ner 9 kg. Men då åt jag knappt alls. Jag åt, men väldigt minimalt och var jämt hungrig.

    Sen började jag äta normalt, helt normal husmanskost och går upp i vikt igen.
    Jag kan vara så hungrig så jag nästan mår illa...känner mig jämt hungrig, så det är svårt för mig att hålla vikten pga den ständiga hungern. Dricker mycket vatten, men det hjälper ju inte. 

    jag vet faktiskt inte hur jag skall göra...Har en liten här hemma, så har ingen tid att gå till gymmet.

    Var så nöjd när jag hade gått ner mina 9 kg, kände mig så fin...men jag kände att jag kan inte leva på den kost jag åt, jag ville leva efter en normal kosthållning, men uppenbarligen tyckte min kropp att det inte var ok, så det gav mig tillbaka många kilon...

    Nej jag äter inga stora portioner, tycker jag har normala portioner.

    Vet inte hur jag skall göra. Tips?

  • Svar på tråden Är det svårt att gå ner i vikt efter 35?
  • Barbro45

    Ja, det är svårare att gå ner i vikt när man blir lite äldre. Att träna bort en övervikt är i princip omöjligt, då måste man träna på elitnivå. Träna bör man göra för att kroppen och själen ska må bra. Det är kosten som avgör om man går ner i vikt, om man kan hålla vikten. I stort sett alla dieter gör att man går ner i vikt om man följer dem. Problemet blir att hålla vikten, att få in en livsstil som är hållbar livet ut.
    Dessutom vill man som förälder vara en bra förebild för sina barn, att de ska få ett sunt förhållande till mat. Det som fungerat för mig är att rejält, mycket rejält dra ner på kolhydrater. Min kost består av protein, bra fett och ovanjordsgrönsaker. När det gäller storlek på portionerna så använder jag mig av handflatemetoden (googla begreppet så fattar du direkt). Jag äter frukost, mellanmål, lunch (det är mitt huvudmål) mellanmål och kvällsmål. Frukost är ofta ägg eller kvarg med bär, keso med kaviar på hårt bröd. Mellanmål blir en näve nötter eller någon liten rest från kylen (protein och grönsak). Kvällsmålet blir lite mer än mellanmålen men inte lika mycket som lunchen. När man äter så ofta så hinner man inte bli hungrig, protein gör att man håller sig mätt. Bra fett är viktigt för att kroppen ska må bra. Frukt är gott men innehåller mycket snabba kolhydrater, där är bär mycket bättre, helst hallon eller blåbär.

  • Toffzan
    Barbro45 skrev 2020-06-30 07:14:29 följande:

    Ja, det är svårare att gå ner i vikt när man blir lite äldre. Att träna bort en övervikt är i princip omöjligt, då måste man träna på elitnivå. Träna bör man göra för att kroppen och själen ska må bra. Det är kosten som avgör om man går ner i vikt, om man kan hålla vikten. I stort sett alla dieter gör att man går ner i vikt om man följer dem. Problemet blir att hålla vikten, att få in en livsstil som är hållbar livet ut.
    Dessutom vill man som förälder vara en bra förebild för sina barn, att de ska få ett sunt förhållande till mat. Det som fungerat för mig är att rejält, mycket rejält dra ner på kolhydrater. Min kost består av protein, bra fett och ovanjordsgrönsaker. När det gäller storlek på portionerna så använder jag mig av handflatemetoden (googla begreppet så fattar du direkt). Jag äter frukost, mellanmål, lunch (det är mitt huvudmål) mellanmål och kvällsmål. Frukost är ofta ägg eller kvarg med bär, keso med kaviar på hårt bröd. Mellanmål blir en näve nötter eller någon liten rest från kylen (protein och grönsak). Kvällsmålet blir lite mer än mellanmålen men inte lika mycket som lunchen. När man äter så ofta så hinner man inte bli hungrig, protein gör att man håller sig mätt. Bra fett är viktigt för att kroppen ska må bra. Frukt är gott men innehåller mycket snabba kolhydrater, där är bär mycket bättre, helst hallon eller blåbär.


    Elitnivå säger du....pust..jag som hade hoppats att det kanske hade kunnat gå att få en något tonad kropp av lite hemmagympa...
    tack för mat tipsen!
  • Fjäril kär

    Även om du i storlek äter normala portioner så har du förmodligen väldigt mycket kalorier i den maten du äter.

    Jag gick ner 25 kg med barnvagnspromenader och sunt förnuft i matväg.

    Skriv matdagbok är mitt tips, skriv allt du stoppar in i munnen från minsta slick. Då ser du på bara nån vecka vad du egentligen stoppar i dig.

  • Elviram

    Att gå ner på en svältdiet är aldrig hållbart. Man ska inte ligga mer än 300 klc under sitt dagliga intag. Att gå ner i vikt handlar inte om att äta så lite som möjligt utan att äta rätt saker. Kosten för det kan se olika ut för vi alla är olika. Kosten ska vara anpassad efter dig för att den ska kunna bli hållbar. Man kan gå ner i vikt och ändå känna sig mätt.

    Man måste inte ta sig till gymmet för att träna. Finns mängder med pass på youtube man kan köra hemma. Raska promenader är väldigt bra för fettförbränning.

  • Toffzan
    Elviram skrev 2020-06-30 08:33:59 följande:

    Att gå ner på en svältdiet är aldrig hållbart. Man ska inte ligga mer än 300 klc under sitt dagliga intag. Att gå ner i vikt handlar inte om att äta så lite som möjligt utan att äta rätt saker. Kosten för det kan se olika ut för vi alla är olika. Kosten ska vara anpassad efter dig för att den ska kunna bli hållbar. Man kan gå ner i vikt och ändå känna sig mätt.

    Man måste inte ta sig till gymmet för att träna. Finns mängder med pass på youtube man kan köra hemma. Raska promenader är väldigt bra för fettförbränning.


    Men första inlägget i denna tråden sa att man måste träna på elitnivå för att kunna gå ner i vikt efter 35.
  • Barbro45
    Toffzan skrev 2020-06-30 07:25:19 följande:
    Elitnivå säger du....pust..jag som hade hoppats att det kanske hade kunnat gå att få en något tonad kropp av lite hemmagympa...
    tack för mat tipsen!
    Jo visst får du snyggare, synligare muskler med träning. Men du går inte ner i vikt av det. Fortsätt hemmaträna, finns massor med träningstips för träning i corinatider nu då vi inte gärna går till gymmet.
  • sextiotalist

    För mig var det vid 45 ungefär.

    Det går visst att gå ner i vikt med att röra på sig.

    Kanske inte få bort en rejäl övervikt.

    Men trivselkilo absolut.

    Jag fixar att hålla vikten och även gå ner utan diet. Endast att röra på mig extra.

    Men då har jag liknande förutsättningar som ts. Smal från början och kilona kom när man var äldre

  • Toffzan
    sextiotalist skrev 2020-06-30 08:41:59 följande:

    För mig var det vid 45 ungefär.

    Det går visst att gå ner i vikt med att röra på sig.

    Kanske inte få bort en rejäl övervikt.

    Men trivselkilo absolut.

    Jag fixar att hålla vikten och även gå ner utan diet. Endast att röra på mig extra.

    Men då har jag liknande förutsättningar som ts. Smal från början och kilona kom när man var äldre


    Jag har väl ca 10 kg till min målvikt, samt vill tona kroppen lite då det känns som dallrande havet lite här och där.
  • Elviram
    Toffzan skrev 2020-06-30 08:37:02 följande:

    Men första inlägget i denna tråden sa att man måste träna på elitnivå för att kunna gå ner i vikt efter 35.


    Absolut inte!! Man måste börja träna först för att komma upp till elitnivå och det finns ingen anledning för en vanlig människa att träna så. Går du från noll till 100 så kommer det bara leda till skador. Tränar du inte i dagsläget så räcker det att träna 30 min tre gånger i veckan och då köra helkroppspass. Du behöver ingen utrustning utan man kan komma långt med kroppsviktsövningar.

    Ett tips på youtube är chloe ting. Hon har gratis pass på ca 10 min var och även olika utmaningar där hon har satt ihop ett träningsprogram under en viss period.

    Det viktiga med träningen är att få den regelbunden och att öka med tiden. Kroppen vänjer sig snabbt och behöver utmanas. Men kolla in chloe ting. Jag har kört flera av hennes pass, tuffa men så effektiva! Även kul när man märker att man klarar av övningarna bättre och bättre.
  • mari123

    ??? Jag fick mitt andra barn 4210 g vid 38 och jag kunde ha alla mina gamla kläder efter två veckor! Tror INTE det går ngn magisk gräns vid 35! Idag är jag 64 och kommer fortfarande i shortsen jag haft allt för länge. Lappade i grenen men det är för att jag inte har råd att köpa nytt.......

Svar på tråden Är det svårt att gå ner i vikt efter 35?