• Toffzan

Är det svårt att gå ner i vikt efter 35?

Upp till 25 år kunde jag äta precis vadsomhelst och jag gick aldrig upp i vikt. Nu kan jag äta lite fel under en helg och det känns som att jag går upp flera kilon.
    har försökt gå ner i vikt i vintras och jag lyckades gå ner 9 kg. Men då åt jag knappt alls. Jag åt, men väldigt minimalt och var jämt hungrig.

Sen började jag äta normalt, helt normal husmanskost och går upp i vikt igen.
    Jag kan vara så hungrig så jag nästan mår illa...känner mig jämt hungrig, så det är svårt för mig att hålla vikten pga den ständiga hungern. Dricker mycket vatten, men det hjälper ju inte. 

jag vet faktiskt inte hur jag skall göra...Har en liten här hemma, så har ingen tid att gå till gymmet.

Var så nöjd när jag hade gått ner mina 9 kg, kände mig så fin...men jag kände att jag kan inte leva på den kost jag åt, jag ville leva efter en normal kosthållning, men uppenbarligen tyckte min kropp att det inte var ok, så det gav mig tillbaka många kilon...

Nej jag äter inga stora portioner, tycker jag har normala portioner.

Vet inte hur jag skall göra. Tips?

• Svar på tråden Är det svårt att gå ner i vikt efter 35?
  • Barbro45
    Toffzan skrev 2020-06-30 09:30:22 följande:

Åt 50 gram havregrynsgröt för 1 timma sen utan något annat till, inte ens salt och nu suger det i magen igen och jag känner mig hungrig.

är jämt törstig kan jag tillägga, dricker enormt mycket...men det hjälper ju inte heller mot hungerskänsla. Vatten dricker jag kan tilläggas och kaffe på morgonen, ibland på eftermiddagen med.

Havregrynsgröt innehåller alltför lite protein för att hålla dig mätt. Komplettera med ett ägg så håller du sig mätt.
  • Meh01
    Fjäril kär skrev 2020-06-30 10:28:07 följande:
    Om man utgår ifrån en överviktig frisk kvinna som äter fel och rör på sig väldigt lite så äter hon i snitt ca 2500 kalorier, för att då gå ner behöver hon ligga på 1500 kalorier.

Ligger man redan på ett underskott behöver man se över kaloriintaget och få rätt kalorier som mättar istället för svält som oftast stannar av viktnedgång.

Att få kroppen att driva runt med blodflöde, hjärta, hjärna etc så behöver den ca 1200 kalorier. Bara för att fungera. Ska man sen orka göra något behövs energi och kalorier.
    Visst, men du kan absolut inte skriva att man ska äta mellan 1500-1800 kalorier för att gå ner i vikt. Hade jag ätit 1800 hade jag till och med gått upp i vikt, och hade jag ätit 1600 hade det stått helt stilla. Du behöver veta ålder, vikt och längd innan du kan tipsa om hur mycket kalorier som behövs för att gå ner.
  • Elviram
    Toffzan skrev 2020-06-30 09:30:22 följande:

Åt 50 gram havregrynsgröt för 1 timma sen utan något annat till, inte ens salt och nu suger det i magen igen och jag känner mig hungrig.

är jämt törstig kan jag tillägga, dricker enormt mycket...men det hjälper ju inte heller mot hungerskänsla. Vatten dricker jag kan tilläggas och kaffe på morgonen, ibland på eftermiddagen med.

Det fick mig att reagera och fundera på din relation till mat och syn på hur man går ner i vikt. Jag skrev det tidigare att svälta bort sina kilon kommer inte vara hållbart. Jag får även intrycket att du försöker microstyra och tar till dig allt du hör gällande kost som låter bra.

Kost är en ren djungel och det finna mängder med dieter och "knep". Du har säkert läst att man ska utesluta salt helt, kanske du till och med läst om den klassiska rätten: ris, kycklingfilé och broccoli. Som sagt det är en djungel och bara för att en person lyckas med en viss diet så betyder inte det att den dieten passar dig. Alla dieter har ett syfte. Min svägerska tex kör lchf för hon har problem med att hon äter konstant. Lchf gör att hon inte känner sug efter mat. Hennes mamma kör 5:2 och jag föredrar GI då jag upplever att jag får mer energi. Jag skulle inte klara av varken lchf eller 5:2, det hade inte varit hållbart för mig och därför inte fungerat i längden.

Det man ska tänka på när man vill gå ner i vikt är just HÅLLBART men även TID. Hållbart har jag nog förklarat. Med tid syftar jag på att du måste ha en realistisk tidsplan. Satsar du på att gå ner mycket på kort tid så kommer det inte att bli hållbart. För det innebär antingen svältdiet eller överträning. Har man mycket övervikt så kan man tappa många kilon snabbt men skulle man räkna procentuellt så hade samma procent motsvarat kanske 1-2 kg hos en relativt normalviktig person.

Sluta att jämföra din resa med andras. Sluta ta in massa information om dieter hit kalorier dit och gurkmeja för ökad förbränning och bla bla bla. Lyssna på dig själv. Din kropp behöver uppenbarligen mer mat. Du kanske förbränner mer än du tror på en dag. Det är inte farligt att äta. Du kanske behöver äta mindre men ofta eller inom en viss tidsperiod och då äta mycket. Hitta din väg och fokusera på dig. Man kan inte ta copy paste från någon annans resa på sig själv. Det finns inga genvägar eller Quick fix. Du är ute efter en positiv livsförändring inte en plågsam bantningskur som du måste göra om för att du gått upp igen när du börjat äta normalt igen. Anpassa din kost efter dig själv, dina förutsättningar och ditt mål. Fokusera på mer än enbart vikten, den siffra är obetydligt. Det viktiga är hur du mår.
  • Toffzan
    Meh01 skrev 2020-06-30 10:39:23 följande:
    Visst, men du kan absolut inte skriva att man ska äta mellan 1500-1800 kalorier för att gå ner i vikt. Hade jag ätit 1800 hade jag till och med gått upp i vikt, och hade jag ätit 1600 hade det stått helt stilla. Du behöver veta ålder, vikt och längd innan du kan tipsa om hur mycket kalorier som behövs för att gå ner.
    38 år, 167 cm 69 kg
  • Fjäril kär
    Toffzan skrev 2020-07-01 06:34:53 följande:

38 år, 167 cm 69 kg

Är en fullt normal vikt och inget du behöver tokbanta för att få bort.

Använd sunt förnuft med maten och rör på dig så tappar du det du vill bli av med.
  • sextiotalist
    Fjäril kär skrev 2020-07-01 06:59:23 följande:

Är en fullt normal vikt och inget du behöver tokbanta för att få bort.

Använd sunt förnuft med maten och rör på dig så tappar du det du vill bli av med.

Håller med. Troligen är det trivselkilo som är mest störande för ts.

Hon måste nog också acceptera att man inte har kvar sin tonårskropp vid 35.
  • Toffzan

Jag vill ner till 58-60 kg. har vägt det förr, dock många många år sedan. Men vid den vikten satt kläderna riktigt snyggt och jag kände mig utmärkt.

• Toffzan
    Toffzan skrev 2020-07-01 07:11:45 följande:

Jag vill ner till 58-60 kg. har vägt det förr, dock många många år sedan. Men vid den vikten satt kläderna riktigt snyggt och jag kände mig utmärkt.

Samt bli av med det fula gäddhänget som  jag fått under överarmarna...gör så att jag ser fetare ut än vad jag är.
  • Fjäril kär
    Toffzan skrev 2020-07-01 07:14:02 följande:

Samt bli av med det fula gäddhänget som  jag fått under överarmarna...gör så att jag ser fetare ut än vad jag är.

Gäddhäng kan man inte banta bort. Det måste du träna för att få ordning på.
  • Toffzan
    Fjäril kär skrev 2020-07-01 07:21:43 följande:
    Gäddhäng kan man inte banta bort. Det måste du träna för att få ordning på.
    vilka övningar skall man göra då? har en liten här hemma, så det måste bli övningar som man kan göra hemma.

Varför får man gäddhäng förresten? Vet inte ens när jag fick det....bara upptäckte det ...
Svar på tråden Är det svårt att gå ner i vikt efter 35?