Toffzan skrev 2020-06-30 09:30:22 följande:
Åt 50 gram havregrynsgröt för 1 timma sen utan något annat till, inte ens salt och nu suger det i magen igen och jag känner mig hungrig.
är jämt törstig kan jag tillägga, dricker enormt mycket...men det hjälper ju inte heller mot hungerskänsla. Vatten dricker jag kan tilläggas och kaffe på morgonen, ibland på eftermiddagen med.
Det fick mig att reagera och fundera på din relation till mat och syn på hur man går ner i vikt. Jag skrev det tidigare att svälta bort sina kilon kommer inte vara hållbart. Jag får även intrycket att du försöker microstyra och tar till dig allt du hör gällande kost som låter bra.
Kost är en ren djungel och det finna mängder med dieter och "knep". Du har säkert läst att man ska utesluta salt helt, kanske du till och med läst om den klassiska rätten: ris, kycklingfilé och broccoli. Som sagt det är en djungel och bara för att en person lyckas med en viss diet så betyder inte det att den dieten passar dig. Alla dieter har ett syfte. Min svägerska tex kör lchf för hon har problem med att hon äter konstant. Lchf gör att hon inte känner sug efter mat. Hennes mamma kör 5:2 och jag föredrar GI då jag upplever att jag får mer energi. Jag skulle inte klara av varken lchf eller 5:2, det hade inte varit hållbart för mig och därför inte fungerat i längden.
Det man ska tänka på när man vill gå ner i vikt är just HÅLLBART men även TID. Hållbart har jag nog förklarat. Med tid syftar jag på att du måste ha en realistisk tidsplan. Satsar du på att gå ner mycket på kort tid så kommer det inte att bli hållbart. För det innebär antingen svältdiet eller överträning. Har man mycket övervikt så kan man tappa många kilon snabbt men skulle man räkna procentuellt så hade samma procent motsvarat kanske 1-2 kg hos en relativt normalviktig person.
Sluta att jämföra din resa med andras. Sluta ta in massa information om dieter hit kalorier dit och gurkmeja för ökad förbränning och bla bla bla. Lyssna på dig själv. Din kropp behöver uppenbarligen mer mat. Du kanske förbränner mer än du tror på en dag. Det är inte farligt att äta. Du kanske behöver äta mindre men ofta eller inom en viss tidsperiod och då äta mycket. Hitta din väg och fokusera på dig. Man kan inte ta copy paste från någon annans resa på sig själv. Det finns inga genvägar eller Quick fix. Du är ute efter en positiv livsförändring inte en plågsam bantningskur som du måste göra om för att du gått upp igen när du börjat äta normalt igen. Anpassa din kost efter dig själv, dina förutsättningar och ditt mål. Fokusera på mer än enbart vikten, den siffra är obetydligt. Det viktiga är hur du mår.