Inlägg från: Toffzan |Visa alla inlägg
  • Toffzan

Är det svårt att gå ner i vikt efter 35?

Upp till 25 år kunde jag äta precis vadsomhelst och jag gick aldrig upp i vikt. Nu kan jag äta lite fel under en helg och det känns som att jag går upp flera kilon.
    har försökt gå ner i vikt i vintras och jag lyckades gå ner 9 kg. Men då åt jag knappt alls. Jag åt, men väldigt minimalt och var jämt hungrig.

Sen började jag äta normalt, helt normal husmanskost och går upp i vikt igen.
    Jag kan vara så hungrig så jag nästan mår illa...känner mig jämt hungrig, så det är svårt för mig att hålla vikten pga den ständiga hungern. Dricker mycket vatten, men det hjälper ju inte. 

jag vet faktiskt inte hur jag skall göra...Har en liten här hemma, så har ingen tid att gå till gymmet.

Var så nöjd när jag hade gått ner mina 9 kg, kände mig så fin...men jag kände att jag kan inte leva på den kost jag åt, jag ville leva efter en normal kosthållning, men uppenbarligen tyckte min kropp att det inte var ok, så det gav mig tillbaka många kilon...

Nej jag äter inga stora portioner, tycker jag har normala portioner.

Vet inte hur jag skall göra. Tips?

• Svar på tråden Är det svårt att gå ner i vikt efter 35?
  • Toffzan
    Barbro45 skrev 2020-06-30 07:14:29 följande:

Ja, det är svårare att gå ner i vikt när man blir lite äldre. Att träna bort en övervikt är i princip omöjligt, då måste man träna på elitnivå. Träna bör man göra för att kroppen och själen ska må bra. Det är kosten som avgör om man går ner i vikt, om man kan hålla vikten. I stort sett alla dieter gör att man går ner i vikt om man följer dem. Problemet blir att hålla vikten, att få in en livsstil som är hållbar livet ut.
    Dessutom vill man som förälder vara en bra förebild för sina barn, att de ska få ett sunt förhållande till mat. Det som fungerat för mig är att rejält, mycket rejält dra ner på kolhydrater. Min kost består av protein, bra fett och ovanjordsgrönsaker. När det gäller storlek på portionerna så använder jag mig av handflatemetoden (googla begreppet så fattar du direkt). Jag äter frukost, mellanmål, lunch (det är mitt huvudmål) mellanmål och kvällsmål. Frukost är ofta ägg eller kvarg med bär, keso med kaviar på hårt bröd. Mellanmål blir en näve nötter eller någon liten rest från kylen (protein och grönsak). Kvällsmålet blir lite mer än mellanmålen men inte lika mycket som lunchen. När man äter så ofta så hinner man inte bli hungrig, protein gör att man håller sig mätt. Bra fett är viktigt för att kroppen ska må bra. Frukt är gott men innehåller mycket snabba kolhydrater, där är bär mycket bättre, helst hallon eller blåbär.

Elitnivå säger du....pust..jag som hade hoppats att det kanske hade kunnat gå att få en något tonad kropp av lite hemmagympa...
    tack för mat tipsen!
  • Toffzan
    Elviram skrev 2020-06-30 08:33:59 följande:

Att gå ner på en svältdiet är aldrig hållbart. Man ska inte ligga mer än 300 klc under sitt dagliga intag. Att gå ner i vikt handlar inte om att äta så lite som möjligt utan att äta rätt saker. Kosten för det kan se olika ut för vi alla är olika. Kosten ska vara anpassad efter dig för att den ska kunna bli hållbar. Man kan gå ner i vikt och ändå känna sig mätt.

Man måste inte ta sig till gymmet för att träna. Finns mängder med pass på youtube man kan köra hemma. Raska promenader är väldigt bra för fettförbränning.

Men första inlägget i denna tråden sa att man måste träna på elitnivå för att kunna gå ner i vikt efter 35.
  • Toffzan
    sextiotalist skrev 2020-06-30 08:41:59 följande:

För mig var det vid 45 ungefär.

Det går visst att gå ner i vikt med att röra på sig.

Kanske inte få bort en rejäl övervikt.

Men trivselkilo absolut.

Jag fixar att hålla vikten och även gå ner utan diet. Endast att röra på mig extra.

Men då har jag liknande förutsättningar som ts. Smal från början och kilona kom när man var äldre

Jag har väl ca 10 kg till min målvikt, samt vill tona kroppen lite då det känns som dallrande havet lite här och där.
  • Toffzan
    Mandel skrev 2020-06-30 08:55:30 följande:

Jag rastade av mig typ 8-10kg på dryga 2 veckor i fjol. Började med att cykla halvvättern i det skitväder som var på söndagen och sedan köpte jag hus dagen efter och det var inflyttning inom 1½ vecka så snacka om snabbpackning. 
    Jobbade heltid och ägnade sedan all ledig tid till att packa och bära kartonger och möbler och så själva midsommarhelgen när jag flyttade.
    Ska man göra allt själv blir det värsta träningspasset. Snittade nog minst 35.000 steg per dag och typ 60 trappor i snitt
    Hade knappt tid att äta heller.

Fick du inte väldigt mycket lös hud på tex brösten när du gick ner så fort?
  • Toffzan

Åt 50 gram havregrynsgröt för 1 timma sen utan något annat till, inte ens salt och nu suger det i magen igen och jag känner mig hungrig.

är jämt törstig kan jag tillägga, dricker enormt mycket...men det hjälper ju inte heller mot hungerskänsla. Vatten dricker jag kan tilläggas och kaffe på morgonen, ibland på eftermiddagen med.

• Toffzan
    Fjäril kär skrev 2020-06-30 09:54:58 följande:
    Men du måste äta ordentligt! 50 g är ju inte ens en portion. Det är ju bara lite bukfyllnad utan nån nytta.
    Har du sett hur mycket kcal 100 gram havregryn är?
  • Toffzan
    Meh01 skrev 2020-06-30 10:39:23 följande:
    Visst, men du kan absolut inte skriva att man ska äta mellan 1500-1800 kalorier för att gå ner i vikt. Hade jag ätit 1800 hade jag till och med gått upp i vikt, och hade jag ätit 1600 hade det stått helt stilla. Du behöver veta ålder, vikt och längd innan du kan tipsa om hur mycket kalorier som behövs för att gå ner.
    38 år, 167 cm 69 kg
  • Toffzan

Jag vill ner till 58-60 kg. har vägt det förr, dock många många år sedan. Men vid den vikten satt kläderna riktigt snyggt och jag kände mig utmärkt.

• Toffzan
    Toffzan skrev 2020-07-01 07:11:45 följande:

Jag vill ner till 58-60 kg. har vägt det förr, dock många många år sedan. Men vid den vikten satt kläderna riktigt snyggt och jag kände mig utmärkt.

Samt bli av med det fula gäddhänget som  jag fått under överarmarna...gör så att jag ser fetare ut än vad jag är.
  • Toffzan
    Fjäril kär skrev 2020-07-01 07:21:43 följande:
    Gäddhäng kan man inte banta bort. Det måste du träna för att få ordning på.
    vilka övningar skall man göra då? har en liten här hemma, så det måste bli övningar som man kan göra hemma.

Varför får man gäddhäng förresten? Vet inte ens när jag fick det....bara upptäckte det ...
  • Toffzan
    Johannis887 skrev 2020-07-01 07:46:49 följande:

Är 33 och har inte märkt någon skillnad alls i vikten eller vad jag kan äta
    viktigt att röra på sig

Det var väl OK runt 33 för mig med. Klart lättare innan att hålla vikten. Men nu efter 35 är det som att det går dubbelt så trögt. Lite extra fika under helgen och jag har gått upp på måndagen. Det är som att min kropp lagrar allt fett jag får i mig. Sen har jag börjat undra om jag är i förklimakteriet? För ca 6 månader sen fick jag plötsligt enormt mycket flöde när jag hade mens, men senaste 4 månaderna så är det lite. Kunde blöda över bindor och fick duscha hela tiden, nu blöder det inte över bindor längre. Dock kommer mensen fortfarande regelbundet.

Vet inte ens om det är för tidigt för detta....för mensen är ju fortfarande regelbunden.. 

Tänkte att det kanske är därför jag har börjat få viktminsknings problem?
  • Toffzan

Kanske lite OT men jag har senaste året fått problem med värkande leder, som i ryggslutet om jag står länge, eller böjer mig några minuter, axlar, armbågar, handvrist, knän...någon som vet vad det kan bero på? kan det gå bort med träning?

• Toffzan
    legomum skrev 2020-07-01 11:38:48 följande:

Ja jag hamnade i klimakteriet tidigt redan efter mina sista barn innan 40. Men förstod vid 42 att det var det som det handlade om. Övervikten känns som den är fastklistrad med speciallim...
    Man måste vara 100% fokuserad annars händer inget med vikten.

Vilka var dina symtom innan du hamnade i klimakteriet?
Svar på tråden Är det svårt att gå ner i vikt efter 35?