• Anonym (S)

    Dyrt?

    Är 8000kr i månaden dyrt för en tvåa på 65 kvadrat i en medelstor stad? I hyran ingår vatten, el, internet och parkering. Jag tycker det är lite dyrt men vill höra åsikter från andra också.

  • Svar på tråden Dyrt?
  • Anonym (Elin79)

    För mig låter det dyrt. Vi hyrde 3rok på 78kvm för ungefär 6700kr för ca 10 år sedan.

    Och nu när vi bor i hus så betalar vi i snitt 7-8000kr per månad för boendet. Visserligen pga låga räntor men ändå, vi har ett helt hus för samma peng.

    Men har man råd och tycker det är värt det så är det bekvämt och skönt med hyresrätt.

  • Anonym (Sanna)

    Låter rimligt. Vi hade över 11tusen exkl el och internet på en trea på 70kvm (utan balkong).

  • Anonym (ems)

    Normalt (där jag bor) brukar inte el, internet och parkering ingå i hyran. Så dra bort de kostnaderna och se om du får en bättre siffra att jämföra med.

  • Anonym (Borås)

    För mig låter det fullt rimligt, särskilt som så mycket ingår i hyran (t ex parkering). Ts, du skriver att du tycker det är dyrt - vad hade du ansett var en mer rimlig hyra?

  • PelloBello

    Beror ju på vart det är. Vi betalar 9700/månad för en trea. Då ingår endast värme och vatten. Sen tillkommer el, parkering, internet etc.

  • Anonym (Ellen)

    Det beror väl på vad prisläget är i övrigt i staden, hur nybyygt det är och till viss del läget.

    Jag har en 3a på 80 kvadrat. Inklusive parkering, tvätt, vatten och el ca 7700 -7800 (det varieear ju beroende på vad jag nyttjar den månaden). Mitt hus är gammalt, nyare brukar kosta mer. Bor också i medelstor stad.

  • Anonym (me)

    Allt är relativt. Vi bor i en stor fyra (110 kvadrat) med stor balkong och tillgång till stor trädgård. Parkering och värme ingår i hyran. Medelstor stad, ganska centralt läge (tar 10 minuter att gå till stadens torg). Hyra 7500 kr.

  • MsM84

    Min mamma hade en tvåa på drygt 60 kvm väldigt centralt i en mellanstor stad. Hyra 6700, med el & internet ca 7500 totalt. Parkering ytterligare ca 1200. Gammal standard, men uteplats ingick till lägenheten. Tycker inte det är speciellt dyrt TS.

  • Anonym (V)

    I min stad (medelstor) kostar en tvåa i den storleken (60-70 kvm) mellan 8400 - 10500 kr. Utan parkering, internet, el... Har man tur kan man hitta billigare, men då behövs ca 15 år i bostadskön, eller privat hyresvärd såklart.

    Blir ungefär samma månadskostnad som om man köper en BR i samma område och bara har 15 % i kontantinsats.

  • Anonym (Sambo)

    Vi bor i en trea på 70 kvadrat och betalar 6300:-. Den ligger ganska centralt och nära ett stort naturreservat. Den renoverades 1997 men är ändå i fint skick. 

    Så jag tycker att din lägenhet har en rimlig hyra.

  • Anonym (Y)

    min 1a kostar 5135 och det är utan parkering och en bra bit från stan. Väldigt enkelt, badrum helt utan kakel osv.

    skulle kunnat betala 8000 för en 2a med parkering 

  • Aniiee

    Hmm...  lite svårt att säga... fast med tanke på el och internet och parkering vill jg nog säga nej, inte dyrt, men å andra sidan medelstor stad, så kanske dyrt? 

    Vi betalar 8000 i hyra för vår trea på 60 kvadrat, utan el, internet och parkering, men å andra sidan rätt attrakivt läge precis söder om Stockholm..... toss up, enligt mig.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (relativt)

    Allt är relativt. Tjänar 50 papp i månaden och det är en fräsch lägenhet känns det rätt billigt. Är man en ensamstående morsa med sju barn och en deltidstjänst på hemtjänsten känns det dyrt.

Svar på tråden Dyrt?