• SLM
    Tue 30 Jun 2020 13:55
    311 visningar
    5 svar
    5
    311

    Oro inför syskonförsök

    Hej, jag och min sambo har börjat försöka med syskon men jag är nu orolig. När vi fick vårt första barn för två år sen så hade vi väldigt lätt att bli gravida, vi vart gravida två gånger på första försöket (som tyvärr slutade i mf) och sen gravida igen på första försöket som slutade i vårt barn.

    Nu när vi försöker bli gravida med syskon så har det inte hänt något på några månader. Jag vet att det är naturligt att det kan ta tid att bli gravid men jag blir så rädd att det är något som är fel när det gått så fort de tidigare 3 gångerna. Är det någon som vart med om liknande när det sedan gått bra? Vi är båda under 30, jag slutade med p piller för ett halvår sedan och jag vet att jag har ägglossning (testar inte med stickor men jag får ägglossningssmärta varje månad)

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Oro inför syskonförsök
  • Wed 1 Jul 2020 10:49
    #1

    Har ett barn. Tog oss 11 månader at bli gravida den här gången. Dock hade barnet allvarliga avvikelser så vi fick avbryta. Nu försöker vi igen, räknar med att det kan ta tid.

  • Anonym (Temp och tester­)
    Wed 1 Jul 2020 11:54
    #2

    Saker kan hända i kroppen under en graviditet så kanske har du ägglossning vid en helt annan tidpunkt än du tänker att du har? Om ni har sex varannan/var tredje dag genom hela menscykeln så har det såklart ingen betydelse om du testar dig med ägglossningstest, men om ni bara har sex runt de dagar då du tror att du har ägglossning så finns det ändå ganska stora chanser att du faktiskt inte har ägglossning då.

    De flesta tjejer tror att ägglossningen sker runt dag 14 i menscykeln om man har regelbunden mens, men så är det inte om man kollar på individnivå. Jag själv har regelbunden mens, men ägglossningen varierar från dag 17-25. Så jag skulle aldrig bli gravid om jag hade sex runt dag 14 (möjligen den månaden då jag har ägglossning dag 17). Ägglossningssmärtor är väldigt opålitliga för att förutsäga ägglossning också. De kan komma efter ägglossningen exempelvis, och då är det för sent att ha sex.

    Mitt bästa tips är att ta någon eller några månader där du använder ägglossningstest och samtidigt tar din temperatur varje morgon när du vaknar. Du behöver ingen specialtermometer utan kan använda vanlig febertermometer (tas bäst vaginalt eller analt dock). Det finns gratis-appar (ex Kindara, Fertility Friend) som är väldigt bra på att se när ägglossning sker om man matar in temp och ÄL-test-resultat. Jag har använt det i många år och har stenkoll på min ägglossning. Anledningen till att man tar sin temp är att tempen ökar ca 0,2-0,5 grader efter ägglossning. Ser man det så vet man att ägglossningen har varit. Lycka till nu!

  • Anonym (tjej)
    Wed 1 Jul 2020 12:13
    #3

    Säger samma som föregående. Trodde jag hade stenkoll på min ägglossning eftersom jag alltid märker av den, men den infaller tydligen lite senare än jag trodde. Efter ett års försök utifrån min egen feeling, blev jag gravid såfort vi använt ägglossningstest...

  • SLM
    Wed 1 Jul 2020 14:02
    #4

    Hej,

    Tack för svar,detkanske är som ni säger att smärtorna inte betyder att ägglossnings sker just då.Brukar få mens 11 dagar efter men ägglossningen kanske skett innan smärtorna eller efter... hade ni några symptom som gjorde att ni trodde att ni hade äl när ni inte hade det? Ska absolut beställa hem tester!

  • Anonym (Temp och tester­)
    Wed 1 Jul 2020 19:39
    #5
    SLM skrev 2020-07-01 14:02:22 följande:

    Hej,

    Tack för svar,detkanske är som ni säger att smärtorna inte betyder att ägglossnings sker just då.Brukar få mens 11 dagar efter men ägglossningen kanske skett innan smärtorna eller efter... hade ni några symptom som gjorde att ni trodde att ni hade äl när ni inte hade det? Ska absolut beställa hem tester!


    Ja, jag kan få symptom både långt innan och långt efter ägglossning som definitivt går att tolka som ägglossning om man inte samtidigt kollar med tester/temp eller annat.

    En annan sak som kan vara bra att använda om man vill bli säkrare på sin ägglossning är att (kan låta lite äckligt här;) känna på sina flytningar. Dagarna innan ägglossning blir flytningarna rikligare och ju närmre ägglossning man kommer desto mer liknar de äggvita. De ska vara lite geléiga, och gärna bilda långa trådar om man testar att känna på dem mellan två fingrar. Väldigt snart efter ägglossning torkar flytningarna sen upp och blir klistrigare och mindre rikliga. På mig stämmer det väldigt bra.

    Vissa blir stressade av att kolla flytningar, testa och ta tempen, men samtidigt är det ju väldigt stressande att ha sex varje månad och inte bli gravid, och chanserna att bli gravid ökar enormt om man har sex strax innan ägglossning, och inte missar fönstret.
Svar på tråden Oro inför syskonförsök