Inlägg från: Anonym (Byt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Byt)

Bör jag studera två universitetsprogram?

Byt direkt. Jobba i höst och ansök om något nytt till våren om du vet vad du vill göra. Bättre att använda studiemedel till ett nytt program än till något du inte vill göra. Jag läste klart min första examen för "Det kändes bra", trots att jag kommit in på ett nytt program. Jag har aldrig någonsin haft användning för den första examen. Det var 20 år sedan.

• Anonym (Byt)
    SweetbutPsycho skrev 2020-06-30 23:51:30 följande:

Jag ska tillägga att sjuksköterska är ett bra alternativ då jag inte vet med säkerhet just nu att jag vill bo i Sverige hela livet. Medicinska utbildningar såsom sjuksköterska brukar innebära att man kan arbeta som det i andra länder utan problem. Som jurist och även socionom är det svårt att ens jobba i andra nordiska länder då lagstiftningen ser helt olika ut.

Det låter som om sjuksköterska är ett bra alternativ för dig. Men hoppa av socionomprogrammet direkt. Använd studiemedlen till nästa utbildning. Vikariera inom vården i höst.
  • Anonym (Byt)
    Laybach skrev 2020-07-01 11:18:44 följande:

Inte för att vara otäck, men vad ville du jobba med, exakt, när du började? Om jag förstår rätt så har/hade du inget intresse för att jobba med utsatta människor (Det är väl det en socionom gör och det är typ första saken du lär dig när du går dina första kurser inom "socialt arbete och sociala problem" eller "socialt arbete i samhället"?) eller som typ handläggare/socialsekreterare.

Du tycker om juridik, kanske kan du testa ett jobb som innehåller många såna frågor? T.ex. på Försäkringskassan, jag har vänner som har läst juristprogrammet som arbetar där som handläggare. Ibland är det också ideella föreningar som anställer socionomer för att hjälpa folk med enklare juridisk rådgivning, men vet inte hur lätt/svårt det är att få en sån tjänst.

Men ändå, skulle säga att testa jobba innan du börjar plugga igen och/eller **verkligen** samla informationer om program som intresserar dig (prata med folk som jobbar med det, kolla hur lätt det är att få ett "bra" jobb egentligen, osv). Till exempel, du säger att sjuksköterska kan vara intressant men du också säger att det är för jobbigt att arbeta med utsatta människor. Kanske bra att veta att sjuksköterskor jobbar med (och måste ta hand om) en massa utsatta, kränkta, lidande människor och deras upprörda anhöriga HELA TIDEN + hot och våld är vanligt förekommande inom vården (20% av vårdarbetare upplever våld och hot under ett år enligt SCB).

Hoppas att du hittar rätt!

Som sjuksköterska (kanske också som socionom) går det att välja områden där man inte utsätts för så mycket hot. Det är tex stor skillnad på att jobba på akuten/akutvårdsavdelningar/intensivvården, jämfört med att tex vara astmasköterska på en vårdcentral, röntgensköterska, operationssköterska osv. Narkossköterska och barnmorska (även distriktssköterska) är exempel på när sköterskor jobbar väldigt självständigt och gör stora delar av jobbet utan läkare, om man gillar ansvar.
  • Anonym (Byt)
    SweetbutPsycho skrev 2020-07-01 19:28:13 följande:
    Jag tror inte det ses som att jag inte vill arbeta enbart för att jag studerar ytterligare ett program. Jag tror det ser värre ut att bara hoppa av nära sista terminen och inte ta ut någon examen. Jag har vetat länge att det här programmet inte passar mig men tänkte ta ut min examen, och sedan studera nytt. Jag har arbetat vid sidan av i stort sett hela studietiden, och det skulle jag göra om jag studerade på nytt.

Hur menar du med hur löser du i så fall försörjningen?
    CSN + deltidsjobb inom vården ger mer i månadsinkomst än vad ett socionomjobb gör (om man inte är chef då).
    Nej, du kommer inte tjäna någonting på att ha två examen. Bättre att byta när man inser att man vill något annat. Som tex sjuksköterska kommer ingen belöna dig för att du väntade ett år extra med att bli klar, och istället drog på dig mer studiemedel för något du inte vill jobba med. Du kan se det som ett uppehåll i dina nuvarande studier, och göra sista året så småningom ifall du skulle vilja jobba med det, men annars är det bara helt onödigt att fortsätta.
Svar på tråden Bör jag studera två universitetsprogram?