Inlägg från: mari123 |Visa alla inlägg
  • mari123

Bör jag studera två universitetsprogram?

SweetbutPsycho skrev 2020-07-02 03:26:19 följande:
    På sjuksköterskeprogrammet skulle jag ha rätt till CSN i cirka 2 år. Det blir 2 terminer där jag inte har rätt till CSN, men jag tänker att det är väldigt lätt att hitta deltidsjobb i vården. Jag är inte orolig för den biten. Det vore väldigt tragiskt att tänka att nu har jag valt det här yrket och får aldrig ändra mig utan ska sitta år efter år och klaga i fikarummet istället som alla kollegor gör.

För att läsa två program samtidigt krävs det att man då läst programmen vid olika universitet. Det går bara att bli antagen till 45HP per termin också, så det är omöjligt att påbörja programmen samtidigt. För att läsa två program måste man först läsa ett program och sedan påbörja ett nytt program vid en ny termin fast vid annat universitet då universiteten oftast inte godkänner att man studerar mer än 150% eller 45HP.

Jag är medveten om att CSN främst är studielån. Jag är medveten om att socionomprogrammet är en stor förlust mot att bara gått gymnasiet sett till både månadsinkomst och livsinkomst. Sjuksköterskor tjänar dock väldigt mycket mer än socionomer, så jag skulle fortfarande vinna ekonomiskt på att studera den utbildningen trots högre studieskuld. Lön är inte det viktigaste, men tycker att det ska ge någon positiv effekt på lönen att ha studerat flera år på universitet. Jag känner att utbildningen till sjuksköterska lönar sig betydligt mer inkomst än socionomutbildningen (som är en stor förlust om man inte direkt får jobb som chef och sedan bara har chefspositioner till pension).
    Vad gäller utbildningar som "lönar sig" så skulle jag om jag fick leva om mitt liv GARANTERAT läsa på universitetet och fått en examen att luta mig emot även om studielånet blev ohemult högt i förhållande till lönen. Jag tänker att bolån och csn-lån är helt okej att ha. På min tid så började man jobba efter nian och det funkade jättebra DÅ men för den som sedan blev arbetslös i mogen ålder var det INTE KUL! 
  • mari123
    SweetbutPsycho skrev 2020-07-02 08:41:08 följande:
    Det kan vara så att jag faktiskt vill slutföra någonting jag påbörjat, men framförallt är det att det är rätt nära examen så jag tänker att det inte skadar att ha en socionomexamen i bagaget. Även om det kanske inte gynnar mig på något sätt, tror jag inte heller det förstör.

Jag bytte program många gånger under gymnasiet, då jag har varit väldigt vilsen och inte vetat vad jag vill göra i framtiden. Därför tänker jag att det är bra att ha en examen i bagaget också, ifall det är så att sjuksköterska inte heller skulle vara min grej - hur ska jag veta till 100% att jag kommer trivas med det innan jag provar. Därför tänker jag att det är bra att slutföra min examen nu när det bara är 1,5 termin kvar.
    Fullfölj din examen! Jag är inte din mamma men FULLFÖLJ  
  • mari123

Jag har två döttrar och båda har magisterexamen i ekonomi. De har fått jobb DIREKT. Inte en dag har ngn av dem varit arbetslös. De har t om haft sommarjobb under studierna. Har de bra betalt? Nja, med mina mått mätt så och de har de rätt bra. "Lönar" sig deras år på universitetet om man ser till pengar? ......kanske inte men i LIVSKVALITÈ.

Svar på tråden Bör jag studera två universitetsprogram?