Bör jag studera två universitetsprogram?
SweetbutPsycho skrev 2020-07-02 03:26:19 följande:
På sjuksköterskeprogrammet skulle jag ha rätt till CSN i cirka 2 år. Det blir 2 terminer där jag inte har rätt till CSN, men jag tänker att det är väldigt lätt att hitta deltidsjobb i vården. Jag är inte orolig för den biten. Det vore väldigt tragiskt att tänka att nu har jag valt det här yrket och får aldrig ändra mig utan ska sitta år efter år och klaga i fikarummet istället som alla kollegor gör.För att läsa två program samtidigt krävs det att man då läst programmen vid olika universitet. Det går bara att bli antagen till 45HP per termin också, så det är omöjligt att påbörja programmen samtidigt. För att läsa två program måste man först läsa ett program och sedan påbörja ett nytt program vid en ny termin fast vid annat universitet då universiteten oftast inte godkänner att man studerar mer än 150% eller 45HP.
Jag är medveten om att CSN främst är studielån. Jag är medveten om att socionomprogrammet är en stor förlust mot att bara gått gymnasiet sett till både månadsinkomst och livsinkomst. Sjuksköterskor tjänar dock väldigt mycket mer än socionomer, så jag skulle fortfarande vinna ekonomiskt på att studera den utbildningen trots högre studieskuld. Lön är inte det viktigaste, men tycker att det ska ge någon positiv effekt på lönen att ha studerat flera år på universitet. Jag känner att utbildningen till sjuksköterska lönar sig betydligt mer inkomst än socionomutbildningen (som är en stor förlust om man inte direkt får jobb som chef och sedan bara har chefspositioner till pension).