• RenLuft

    Kan man bryta tystnadsplikt genom att någon utomstående förstår noggorlunda om ärendet?

    Hej!

    När exakt bryts tystnadsplikten. Måste man alltid ha nämnt ''Kalle gjorde såhär''. Eller kan det även vara så allvarligt att om personen pratar i telefonen inför någon. Jag som klient är med och det nämns inte egentligen vad som är frågan om. Men nog så pass att kassörskan förstår att klienten, liksom jag inte kan skriva in min adress hur som helst.

    Jag som klient försökte hejda henne och det var mer uppenbart att jag avr klient än att det handlande om att det var två vänner som handlande. Jag tyckte det var oerhört jobbigt.

    Nog måste väl tystnadsplikten brutits här? Kassörskan måste ha förstod alla gånger att jag är klient och det handlande om en säkerhetsfråga av något slag. Allt kan gissas. Från Skyddad identitet till något annat.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Kan man bryta tystnadsplikt genom att någon utomstående förstår noggorlunda om ärendet?
  • Morre

    Det är svårt att utifrån din berättelse veta om tystnadsplikten bröts eller inte, men det kan vara så. Det som är tydligt är iallafall att du kände dig utsatt och obekväm. Därför bör du prata om det med den personen som du tror bröt tystnadsplikten. Förklara vänligt hur det kändes och se om ni tillsammans kan komma överens om vad ni kan göra annorlunda i en liknande situation i framtiden. Försök ha den inställningen att det är något ni kan lösa tillsammans. Om det är svårt att nå fram till personen så prata med dennes chef. Det är bra om du kan lugnt förklara hur det kändes utan att vara arg och upprörd, då lyssnar människor bättre.

  • Lönnsirap

    Om du tycker det var jobbigt tycker jag att du definitivt ska prata med personalen, eller med dennes chef om situationen och att du uppfattade det som att personen gav mer känslig information än vad du kände dig bekväm med.

    Det behöver inte varit en allvarlig "bruten tystnadsplikt" för att du ska ta upp det.

    Allt stöttande av en person ska för det mesta ske med hänsyn till den enskildes integritet.

    Prata med personalen om hur du hellre velat att situationen gick till.

    Eller om du tycker det var dunderilla, prata med hennes chef.

  • lilly

    Man kan ju säga att tystnadsplikten bryts när man berättar för någon annan vad man fått reda på i sin tjänst, om det man berättar omfattas av sekretess. Ofta är ju sekretessen till för att skydda enskilda personer. Jag tänker att det dessutom måste gå att identifiera en viss person för att tystnadsplikten ska ha brutits. Om man exempelvis arbetar med på ett sjukhus och berättar för någon att man har behandlat en patient som brutit benet är ju inte det sekretess, däremot kan man inte nämna namn eller andra uppgifter som leder till att patienten kan identifieras. Det kan ju också finnas sekretessbrytande regler som gör att det är OK att berätta, men det verkar inte tillämpligt i det du beskriver. 

    Det är svårt att ge ett svar när du inte skriver inom vilken verksamhet det rör, så rätta mig gärna om jag har fel, men eftersom jag tolkar din fråga som att du är klient på ett ställe och att du varit med någon som företrätt dig mot tredje man av något slag, är det så att den andra personen är god man eller förvaltare åt dig? I sådana fall är det viktigt att skilja på en arbetstagare och någon som har ett frivilligt uppdrag. Gode män och förvaltare är nämligen inte anställda och lyder inte under offentlighet och sekretesslagens regler. Således kan de helt lagligt prata med andra om dig, även om det är olämpligt. Samma sak gäller förordnade vårdnadshavare och familjehem såvida de inte är kontrakterade. En moralisk tystnadsplikt finns ju alltid och man kan i så fall anmäla dem till den myndighet som utsett dem (överförmyndaren för gode män/förvaltare/särskilt förordnad vårdnadshavare och socialnämnden för familjehem), som då kan frånta dem deras uppdrag. Däremot omfattas kontaktpersoner/familjer av tystnadsplikt. 

  • RenLuft
    lilly skrev 2020-07-01 20:29:41 följande:

    .


    Men nu handlande inte frågan i sig om att hon pratade med den andre personen i luren, utan det handlande om att kassarskön förstod vad det rörde sig om. Även om hon inte uppgav namn eller med exakta ord vad det handlande om. Så förstod säkert hon som stod bakom det handlande om. Speciellt om att hon var en kontaktperson och jag var klient. Hon skulle möjligtvis ha förmågan att gissa sig fram till att jag hade skyddad ID eller något liknade.

    Så det är inte personen i luren i frågan. Utan personen bakom kassan.
  • RenLuft
    lilly skrev 2020-07-01 20:29:41 följande:

    Man kan ju säga att tystnadsplikten bryts när man berättar för någon annan vad man fått reda på i sin tjänst, om det man berättar omfattas av sekretess. Ofta är ju sekretessen till för att skydda enskilda personer. Jag tänker att det dessutom måste gå att identifiera en viss person för att tystnadsplikten ska ha brutits. Om man exempelvis arbetar med på ett sjukhus och berättar för någon att man har behandlat en patient som brutit benet är ju inte det sekretess, däremot kan man inte nämna namn eller andra uppgifter som leder till att patienten kan identifieras. Det kan ju också finnas sekretessbrytande regler som gör att det är OK att berätta, men det verkar inte tillämpligt i det du beskriver. 

    Det är svårt att ge ett svar när du inte skriver inom vilken verksamhet det rör, så rätta mig gärna om jag har fel, men eftersom jag tolkar din fråga som att du är klient på ett ställe och att du varit med någon som företrätt dig mot tredje man av något slag, är det så att den andra personen är god man eller förvaltare åt dig? I sådana fall är det viktigt att skilja på en arbetstagare och någon som har ett frivilligt uppdrag. Gode män och förvaltare är nämligen inte anställda och lyder inte under offentlighet och sekretesslagens regler. Således kan de helt lagligt prata med andra om dig, även om det är olämpligt. Samma sak gäller förordnade vårdnadshavare och familjehem såvida de inte är kontrakterade. En moralisk tystnadsplikt finns ju alltid och man kan i så fall anmäla dem till den myndighet som utsett dem (överförmyndaren för gode män/förvaltare/särskilt förordnad vårdnadshavare och socialnämnden för familjehem), som då kan frånta dem deras uppdrag. Däremot omfattas kontaktpersoner/familjer av tystnadsplikt. 


    Så för att förtydliga.


     


    Min kontaktperson skulle ringa upp och fråga en grej. Och så står hon och jag precis bakom kassan. Personen bakom kassan hör saker och förstår att det är någonting speciellt. Att jag är unik och att jag inte kan skriva mitt namn eller adress hur som.

  • Lönnsirap
    RenLuft skrev 2020-07-02 07:50:31 följande:

    Så för att förtydliga.

     

    Min kontaktperson skulle ringa upp och fråga en grej. Och så står hon och jag precis bakom kassan. Personen bakom kassan hör saker och förstår att det är någonting speciellt. Att jag är unik och att jag inte kan skriva mitt namn eller adress hur som.


    Om det var icke brådskande sättning av privat natur, låter det mindre lämpligt, dock oklart om det är brott mot tystnadsplikten.

    Arbetsmetod och den fysiska miljön gör ibland sekretess lite komplicerat. Exempelvis i en vårdsituation kan delar av sekretess-belagd information ibland höras av tredje part. Exempelvis när någon delar rum på sjukhus, eller när det t.o.m är då att man står i en korridor eller liknande.

    Blev det fel. Säg till!

    Många är öppna kring olika delar av sitt liv, men kön till en kassa är faktiskt inte en bra plats att ringa upp och förmedla information. Att hon dessutom inte var lyhörd över att detta ej var ok är absolut något du kan ta upp med henne/honom.

    Är det en hemtjänstpersonal/LSS personal/boendestödjare/sjuksköterska omfattas de av lagstiftningar där man förväntas stötta med stor hänsyn till din integritet.

    Som god man finns inte riktigt samma sekretess, men även här kan man naturligtvis påverka att man inte uppskattar att information kommer ut till kassören.

    Särskilt viktigt är ju detta på en mindre ort, där väldigt uppdelad information kan pusslas ihop av exempelvis en kassörska som kanske ser dig ofta.
  • lilly
    RenLuft skrev 2020-07-02 07:43:43 följande:

    Men nu handlande inte frågan i sig om att hon pratade med den andre personen i luren, utan det handlande om att kassarskön förstod vad det rörde sig om. Även om hon inte uppgav namn eller med exakta ord vad det handlande om. Så förstod säkert hon som stod bakom det handlande om. Speciellt om att hon var en kontaktperson och jag var klient. Hon skulle möjligtvis ha förmågan att gissa sig fram till att jag hade skyddad ID eller något liknade.

    Så det är inte personen i luren i frågan. Utan personen bakom kassan.


    Jag utgick från att sekretessen bröts mot kassörskan och menade där att det inte fanns någon sekretessbrytande regel. Jag berörde inte sekretessen mellan kontaktpersonen och den hen pratade med. Ber om ursäkt om det var otydligt.

    I alla fall, att din kontaktperson pratar högt om dig i affären tycker jag är något du ska framföra att du finner olämpligt. Du kan också kontakta socialnämndens handläggare så kan denne hjälpa dig vidare kanske.
  • lilly
    RenLuft skrev 2020-07-02 07:43:43 följande:

    Men nu handlande inte frågan i sig om att hon pratade med den andre personen i luren, utan det handlande om att kassarskön förstod vad det rörde sig om. Även om hon inte uppgav namn eller med exakta ord vad det handlande om. Så förstod säkert hon som stod bakom det handlande om. Speciellt om att hon var en kontaktperson och jag var klient. Hon skulle möjligtvis ha förmågan att gissa sig fram till att jag hade skyddad ID eller något liknade.

    Så det är inte personen i luren i frågan. Utan personen bakom kassan.


    Jag utgick från att sekretessen bröts mot kassörskan och menade där att det inte fanns någon sekretessbrytande regel. Jag berörde inte sekretessen mellan kontaktpersonen och den hen pratade med. Ber om ursäkt om det var otydligt.

    I alla fall, att din kontaktperson pratar högt om dig i affären tycker jag är något du ska framföra att du finner olämpligt. Du kan också kontakta socialnämndens handläggare så kan denne hjälpa dig vidare kanske.
Svar på tråden Kan man bryta tystnadsplikt genom att någon utomstående förstår noggorlunda om ärendet?