Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Kan man bryta tystnadsplikt genom att någon utomstående förstår noggorlunda om ärendet?

Om du tycker det var jobbigt tycker jag att du definitivt ska prata med personalen, eller med dennes chef om situationen och att du uppfattade det som att personen gav mer känslig information än vad du kände dig bekväm med.

Det behöver inte varit en allvarlig "bruten tystnadsplikt" för att du ska ta upp det.

Allt stöttande av en person ska för det mesta ske med hänsyn till den enskildes integritet.

Prata med personalen om hur du hellre velat att situationen gick till.

Eller om du tycker det var dunderilla, prata med hennes chef.

• Lönnsirap
    RenLuft skrev 2020-07-02 07:50:31 följande:

Så för att förtydliga.

Min kontaktperson skulle ringa upp och fråga en grej. Och så står hon och jag precis bakom kassan. Personen bakom kassan hör saker och förstår att det är någonting speciellt. Att jag är unik och att jag inte kan skriva mitt namn eller adress hur som.

Om det var icke brådskande sättning av privat natur, låter det mindre lämpligt, dock oklart om det är brott mot tystnadsplikten.

Arbetsmetod och den fysiska miljön gör ibland sekretess lite komplicerat. Exempelvis i en vårdsituation kan delar av sekretess-belagd information ibland höras av tredje part. Exempelvis när någon delar rum på sjukhus, eller när det t.o.m är då att man står i en korridor eller liknande.

Blev det fel. Säg till!

Många är öppna kring olika delar av sitt liv, men kön till en kassa är faktiskt inte en bra plats att ringa upp och förmedla information. Att hon dessutom inte var lyhörd över att detta ej var ok är absolut något du kan ta upp med henne/honom.

Är det en hemtjänstpersonal/LSS personal/boendestödjare/sjuksköterska omfattas de av lagstiftningar där man förväntas stötta med stor hänsyn till din integritet.

Som god man finns inte riktigt samma sekretess, men även här kan man naturligtvis påverka att man inte uppskattar att information kommer ut till kassören.

Särskilt viktigt är ju detta på en mindre ort, där väldigt uppdelad information kan pusslas ihop av exempelvis en kassörska som kanske ser dig ofta.
Svar på tråden Kan man bryta tystnadsplikt genom att någon utomstående förstår noggorlunda om ärendet?