Inlägg från: flygrl |Visa alla inlägg
  • flygrl

Varför dör/överges trådar så fort?

Hur kommer det sig att trådar ofta dör så fort och att ingen verkar reagera om det typ dagen efter tråden vart som mest aktiv görs ett eller flera nya inlägg? Fortsätter ni inte kolla trådar ni vart aktiva i för se om det kommit nya inlägg? Strider det mot nån sort netikett att skriva i en tråd där det inte postats nåt senaste dygnet-ish? :/

Att jag undrar det är för att jag ibland behöver lite tid att tänka och sen skriva ihop va jag vill ha sagt bara för att då upptäcka att tråden redan dött/blivit övergiven. Ibland upptäcker jag en tråd sent och då kan det bli samma visa. :/ Jag kan ju förstås inte bestämma hur andra ska göra men skulle villa höra hur ni tänker kring det här.

Kan tillägga att på Flashback tycks trådar ofta leva längre. Kanske beroende på att det forumet rent allmänt är så väldigt mycket mer aktivt än FL eller är det nåt annat?

Vill även göra er uppmärksamma på att det kan va värt hålla koll på trådar även efter aktiviteten gått ner i dom då det k a n komma eftersläntrare typ jag och skriva nåt som kanske kan va värt att läsa ändå. Möjligen...

(Ingen aning om jag lagt tråden rätt. Om inte kan väl mod flytta den?)

• Svar på tråden Varför dör/överges trådar så fort?
  • flygrl
    viseversa skrev 2020-07-01 20:50:05 följande:

trådar där ts aldrig ger gehör dör fort. Ofta skriver ts en smaskig historia som engagerar många men ger hen noll gehör tillbaka eller inte berättar hur det gått med allt så överger folk tråden. Man måste f¨ut något av en tråd och en död tråt är astråkigt. Har själv försökt hålla igång döda trådar men är det bara jag som skriver tröttnar även jag och tar bort den från favoriter.

Tack för ditt svar. Ja, det där känner jag ju igen förstås, trådar med smaskig historia i början där det sen inte kommer nån input. Hade faktiskt tänkt ta upp det i trådstarten men glömde, alltså just det där att det är viktigt att också va aktiv i sin egen tråd och gärna komma med uppföljning om hur det gått. Varför startar man en tråd med buller & bång för sen bara överge den?

Ja, självklart tröttnar man om ingen annan skriver men just därför vill jag uppmana alla seriösa skribenter att hålla koll på trådar dom vart aktiva i för det kan ju faktiskt komma nåt intressant (?) rätt va det är. Ibland kan ju trådar faktiskt få nytt liv.
  • flygrl
    Tecum skrev 2020-07-01 22:03:22 följande:

Jag kollar alltid de trådar där det kommer nya inlägg, även om de är gamla. Däremot är min erfarenhet av såna inlägg att de oftast bara repeterar något som redan är skrivet. Då är det lagom kull att kommentera...

Å andra sidan finns det trådar som lever i all oändlighet men då handlar det mest om tjafs.

Ok, men nu vet jag inte om du menar trådar som är riktigt gamla typ ett år eller äldre för då är det ju en lite annan sak. Jag tänkte ffa på trådar som vart igång kanske 2-3 dagar innan det blir dött och så kommer det nån (kanske jag) och postar nåt typ ett dygn därpå. Men du skulle ju kolla upp mitt inlägg där det förstår jag av det du skriver. Du är ett föredöme!
  • flygrl
    Tecum skrev 2020-07-01 22:31:04 följande:

Jag menar både-och. Men som sagt, jag kollar och som någon skrev, det underlättar om TS själv är aktiv.

Det låter bra och så gör jag med, håller koll på trådar jag vart aktiv i alltså.
  • flygrl

Slår ihop svaren så alltihop hamnar i ett inlägg för tycker tråden blir mer översiktlig då. Har fått kritik ibland när jag gjort så för folk tycker det blir svårt besvara just det som va riktat till dom. Va tycker ni?

(Om jag nu får flika in en liten fråga så här. ;)

Tack till er alla för era seriösa svar!

ThreeCherries skrev 2020-07-01 23:59:03 följande:

Håller med er alla! Har dock ibland paus någon dag eller timme om det är en tråd det uppstått konflikt i, då pallar jag inte med ångesten som kommer med konflikträdslan så då behöver jag andningspaus ibland, haha.. Men då snackar vi iofs inte om en döende tråd, utan en lite för levande en:p

Jo, ibland blir det fööör mycket och då kan man behöva en paus. För mig blir det ju lätt så i väldigt intensiva och konfliktfyllda trådar att jag behöver läsa va andra skrivit och tänka ett tag innan jag postar nåt. Och då kanske tråden hunnit dö, trist nog. :/
    StevenDiese skrev 2020-07-02 00:04:35 följande:

Jag tror det beror på den obefintliga modereringen. I jämförelse med Flashback som nästan modererar för mycket. Där tillåts absolut inga avsteg från ämnet i trådstarten. Här verkar det vara tvärtom. Det blir så många sidospår så det blir jobbigt.

En annan sak är laggandet. Det är många ggr man gett upp för att sidan inte laddar.

Ja, FL är ju så gott som omoddat. Dom värsta grejerna åtgärdas väl men det är ju ingen sån aktiv moderering som på Flashback precis. FL känns tyvärr lite som ett döende forum...

Till det kan ju läggas hur segt forumet är och som det inte görs nåt åt trots klagomål. Jag har också ibland funderat på att helt skippa FL pga det här. Laggandet kan ju bidra till att man inte kollar av alla trådar förstås. :/
    100wfs skrev 2020-07-02 01:03:05 följande:

Jag brukar lämna tjafs-trådar där typ två-tre personer börjar jiddra om något som inte har med ämnet att göra, t.ex. när man loggar in och en tråd har 29 nya inlägg varav 28 är ett helt ovidkommande tjafs om skitsaker mellan två personer. Då känner jag "I'm out!" Orkar inte lägga energi på att följa såna trådar. Kan gå in senare och kika i tråden och då är det oftast fortfarande samma två-tre personer som håller liv i tråden med sitt helt meningslösa trams. Överlag trådar som helt derailar från ämnet slutar jag följa. 

Och ja, det är så sjukt störigt när sidan laggar så mycket. Vartannat foruminlägg är ju samma inlägg postat fem gånger för att personen haft pekfingertourettes när familjelivs sida inte laddat nog snabbt. 

Sen ska jag inte sticka under stolen med att vissa användare crashar alla trådar med exakt samma dynga. Tråden kan handla om bihotell och ändå kommer någon klimatförnekare eller incel och tar över tråden och plötsligt handlar det om att miljöpartiet är dumma i huvudet eller att alla problem på jorden går att härleda till att kvinnor har fått för mycket makt och inte vill ligga med oskulder. Då lämnar jag också. Sad, but true. 

Ligger mycket i det du säger. Ordentlig moderering och bättre teknik skulle nog lösa mycket av det där eller hur?!
    Fjäril kär skrev 2020-07-02 07:31:30 följande:

Oftast beror det på att trådstarten inte är tillräckligt intressant för en större grupp. Då blir det få svar och litet engagemang och det ebbar ut.

Ibland är det ingen fråga som startas utan ett påstående och då blir det svårt att föra en diskussion när mna inte vet vad man ska svara på.

TS besvarar inte inläggen själv utan försvinner efter hen skrivit inlägget.

Något pucko saboterar tråden efter tre inlägg och gör den OT

Ibland är det lönlöst att svara i tråden för att man vet att personen som skrev trådstarten bara är ute efter att provocera, då får den självdö. I såna lägen är jag extremt noga med att besvara alla trådar ovanför så den puttas ner och blir bortglömd i flödet.

Stämmer bra med mina iakttagelser med. Kreativ taktik där att besvara trådarna ovanför för att sänka trolltrådarna.
    Postman skrev 2020-07-02 07:41:52 följande:

Personligen är jag här väldigt ryckigt, ibland mer ibland mindre. Sen tröttnar man lite i och med att man har sagt sitt och då kommer i alla fall inte jag längre i tråden.

Jag försöker också att undvika att hamna i evighetslånga tjafssituationer om vem som har mest rätt eller fel.

En del ska bara ha sista ordet för att de inbillar sig att de då liksom har vunnit debatten/diskussionen vilket inte är det minsta utvecklande, då brukar jag tröttna på tråden och aldrig återkomma.

Ok ja, det är förstås olika hur ofta och länge man är här och det påverkar i sin tur hur man håller koll på diverse trådar. Tjafs som tar över trådar är klart destruktivt men samtidigt kan jag förstå det inte är så lätt släppa det när man är mitt inne i det. Fast bättre moderering måste till för bla. stävja sånt där.
    Physalis skrev 2020-07-02 17:32:30 följande:

1.Vad jag förstår så hamnar populära trådar på "hetaste" men sen plockas de bort efter en vecka eller så, för att ha ruljans på trådarna där. De flesta verkar hänga där och det innebär att så snart tråden försvinner därifrån slutar det komma in nya deltagare och en efter en tappar folk intresset och tråden dör.

2. Modereringen är väldigt slapp. Det är eller verkar vara tillåtet att deraila en tråd totalt och kapa den under flera sidor med sina egna funderingar eller politiska agenda. Det är också tillåtet att nitpicka smådetaljer, vara aggressiv och attackera andra användare. Då tröttnar jag och säkert både ts och alla andra som var intresserade av det riktiga ämnet.

3. Till skillnad från flashback så kan man starta hur många trådar som helst om samma sak. Detta gör att folk såklart startar nya trådar hela tiden istället för att delta i trådar som redan finns. Det gör också att samtalet om ämnet aldrig går framåt utan avhandlar exakt samma åsikter/råd om och om igen.

4. Många trådstartare deltar inte i tråden så jag berättar vad jag tycker om ämnet och sen finns inte så mycket mer att tillägga. Eller så deltar ts i tråden men är uppenbart bara intresserad av svar som håller med ts och väljer därför att bara svara dessa. Och då blir det snabbt bara rundgång i åsikterna och jag tappar intresset för tråden.

1. Aha, själv kollar jag alltid Nya trådar och Mina favoriter men bara ibland Hetaste så för mig försvinner ju inte trådarna på det där sättet. Men antar det kan va en orsak till att trådar dör lite i förtid.

2. och 3. Båda dom här problemen skulle väl till stor del kunna lösas genom ordentlig moderering även om sen förstås varje användare också måste ta ansvar för va den gör i forumet.

4. Ja, sånt här är trist och beror ju på att folk inte tar ansvar för sitt beteende i forumet, att man inte är aktiv och seriös i sina trådar och även andras förstås. Det är ju lite av ett givande och tagande att va aktiv i ett forum.
  • flygrl
    Physalis skrev 2020-07-02 20:20:25 följande:

Det verkar vara väldigt många som efterfrågar bättre moderering. Det skulle vara kul om de lyssnade på vårt önskemål.

Jo, det och så att uppgradera servrar mm MEN mitt intryck är att ansvariga på FL verkar dragit sig undan helt. Därför jag anser att FL känns övergivet och döende. Tyvärr för jag gillar ju forumet och skulle sakna det om det försvann.
    Postman skrev 2020-07-02 20:47:59 följande:

Ett tag var det överdriven moderering men nu på senare tid verkar det knappt finnas någon känns det som.

När jag rapporterar egna poster för dom är dubletter går det hyfsat snabbt få dom raderade och likaså när jag failade hårt genom att råka klistra in en privat anteckning med familjens namn & telefonnr och annat privat i en post. Är väldigt tacksam FL snabbt som fan hjälpte mig med det sist nämnda problemet. Men mer aktiv moderering verkar tyvärr inte existera. :/
    ThreeCherries skrev 2020-07-02 20:26:45 följande:

Känner nästan kallelsen, hade diggat att vara moderator här! ;)

Råkar veta att man på Flashback rekryterar mods bland flitiga användare som visar bra omdöme så du får hålla dig framme. Fast FL verkar tyvärr ha satt modererandet på undantag. :/
  • flygrl
    Postman skrev 2020-07-02 22:43:42 följande:

Ok, ja det var ju bra.

Just nu är sidan sjukt seg med, hänger sig som fn, det gör att man tröttnar på att skriva här.

Ja, verkligen tröttsamt att det går så segt ladda sidor och få iväg inlägg. Ingen annan sajt jag besöker är ens i närheten så här långsam. :/
    Physalis skrev 2020-07-03 09:35:51 följande:

Får också den känslan. Jag tror att familjeliv är döende, om det beror på att ägarna inte ser en framtid för forumet eller om intresset att driva forumet försvunnit är omöjligt att veta. Så de drar helt enkelt ner på allt underhåll och låter sidan tjäna pengar tills den blir övergiven. Vilket Isåfall är tråkigt för att även om jag har mycket kritik mot vissa saker så gillar jag familjeliv starkt. Även om det kan vara rätt hård ton här ibland så finns det ingen tävling i att uttrycka sig så vidrigt som möjligt som på flashback. Samtidigt är det tillräckligt många oliktänkande för att det inte ska vara total konsensus i alla åsikter. Sen gillar jag att familjeliv är lite mindre så att man känner igen många som skriver och det finns en bra och lagom stor blandning av ämnen som diskuteras.

Delar helt din syn. Jag gillar också FL skarpt och det är ju därför jag blir så frustrerad över hur dåligt sajten funkar. Finns inget forum idag som jag känner till som skulle kunna ersätta FL för mig. Visst är Flashback ofta intressant och med mycket mer aktivitet och användare men samtidigt har jag svårt för den ofta brutala tonen och extrema åsikterna där.

Visst, jag är verkligen för yttrandefrihet och tycker man ska kunna få uttrycka det mesta så länge det inte rör sig om hot eller uppvigling till grova brott men det innebär inte att jag själv ständigt orkar konfronteras med sånt. FL är lugnare och trevligare helt enkelt.

Fast FL skulle gärna kunna få va liiite mindre ängsligt i sin moderering ändå (ja, ibland moddas det ju trots allt även här). Och även om jag uppskattar den familjära atmosfären kunde det gärna få va liiite fler användare så det blev mer aktivitet i forumet och trådarna kunde räcka längre.
    Mrs Moneybags skrev 2020-07-03 10:21:01 följande:

Det finns alldeles för många ämnen, det kanske startas en tråd under t ex rubriken Samhälle- Irritation, men ingen går in där så det kommer inga svar...

För många ämnen till så få användare kanske? För på Flashback finns det ju väldigt mycket fler ämnesdelar men samtidigt mycket fler användare och aktivitet överallt.
    pepsimax skrev 2020-07-03 10:26:06 följande:

För att de ofta övergår i tjafs om något helt annat, och det blir mindre kul att diskutera då.

Japp och det är här moddarna borde komma in och styra upp lite.
    pepsimax skrev 2020-07-03 10:30:00 följande:

Flashback har dock lite oförtjänt dåligt rykte. Helt klart finns där sjuka människor och människor som försöker vara elaka och sjuka underforum osv, men elaka människor finns det verkligen på familjeliv också. Jag har oftast fått väldigt intelligenta och medmänskliga svar på flashback när jag startat trådar. 

Jag läser en del på Flashback med och det verkar variera en hel del mellan olika forumdelar hur tonen är och vilka som är där. Och jag håller med om att bilden av Flashback behöver nyanseras. Men det är faktiskt rätt obehagligt att som svart tjej ständigt behöva läsa grovt nedsättande uttryck och resonemang kring svarta generellt och tjejer/kvinnor med för den delen.

Varför måste man häva ur sig ?niggrer?, ?apor? osv i en i övrigt intressant diskussion? Varför kan man inte diskutera civiliserat i stället? Särskilt när man dvs rasisterna kallar såna som mig för ?apor?, ?primitiva? och...ja ?ociviliserade?. Den som sa?t han va?t känner jag då.

Kan tillägga att jag enbart läser på Flashback och inte har nåt konto där (än iaf).
    Magical skrev 2020-07-03 10:43:59 följande:

Tror kanske också att det inte är så många inne här som man kanske tror? När jag fick syn på forumet för första gången, det är nog ca 10 år sen, stod det på sidan hur många medlemmar som fanns och hur många inlägg per dag som gjordes men sen tror jag det försvann.

Upplever att det är vissa namn som finns  i trådarna nästan varje dag (gamla stammisar) men sen går det väl upp och ner i övrigt. Om jag är bortrest en vecka och inte loggat in, kommer hem och gör det, är det inte alls många nystartade trådar egentligen. När man är inne varje dag kanske känslan är att det händer mer, men jag märker i alla fall skillnaden om man hoppas över några dagar. 

i af, svar på frågan om varför trådar ibland dör ut fort kanske är för att det helt enkelt inte finns så många som läser, och ännu färre som vill svara? 

Ligger nog väldigt mycket i det du säger. Även om det ibland påstås fast alltmer sällan att FL skulle va minst lika stort om inte större än Flashback är det enkelt att kolla själv hur lite aktivitet det är här jmf med Flashback. När man är tillbaka på FL efter ett dygn har det inte startats så många trådar eller postats särskilt mycket och det går snabbt att få en överblick. På Flashback är det ständigt en strid ström av nya trådar och inlägg i befintliga trådar. Att jämföra FL och Flashback i fråga om storlek blir bara löjligt. Det går inte.

Nu tycker jag iofs det är skönt att FL är mindre och mer familjärt men det kunde gott få bli lite större så att aktiviteten och även mångfalden i åsikter ökade.
    cosinus skrev 2020-07-03 11:13:38 följande:

Jag orkar inte med tjafs och att tjafsa med folk. Finns mängder med trådar där man antingen skrivit något som faktiskt varit linje med det TS vill ha svar på men sen kommer 3-4 sidor med skräp i form av tjafs mellan 2-3 personer.

Eller så börjar någon tjafsa med en själv och då orkar jag bemöta det någorlunda sakligt typ 2-3 ggr men sen ids jag inte mer. Vissa vill verkligen missförstå allt och då har jag bättre saker för mig och kollar inte ens vad som händer i den tråden mer sen. 

Så är det och med risk för att tjata så moderering moderering moderering (skulle lösa mycket).
    Physalis skrev 2020-07-03 16:13:22 följande:

Jag läser där ibland och det kan vara intressanta ämnen och diskussioner så det är inga rykten jag utgår ifrån utan mina egna erfarenheter. Tyvärr blir det ofta så att jag stänger ner trådar för att folk uttrycker sig så vidrigt att jag inte klarar av att läsa vidare.

Ja, ibland blir det bara to much. Synd att man inte kan diskutera civiliserat som sagt utan grova förolämpningar och så. :/
    pepsimax skrev 2020-07-03 16:15:43 följande:

Jag utgår också från egna erfarenheter sedan 2005. Folk kan vara vara vidriga överallt. Även på familjeliv. 

Ok, visst kan folk va vidriga även här men tonen är ändå generellt mycket bättre imho. Men du uppfattar det tydligen annorlunda och där kommer vi kanske inte längre.
    Poison82 skrev 2020-07-03 17:41:46 följande:

Här är en av de största anledningarna att jag slutar följa eller bry mig om en tråd. Jag har tagit min tid att formulera ett svar och trådstartaren har slutat svara.

Sen upplever jag att många inlägg enbart läggs för att provocera, så kallade trolltrådar som det är förbjudet att spekulera kring. Och då känner jag inte att min tid är värt besväret.

Jag förstår dig men tycker samtidigt det är skillnad på trådar där allt utgår från va TS postat typ ett långt inlägg om en viss händelse eller om det egna förhållandet och trådar där TS mer drar igång en intressant diskussion som sen faktiskt kan funka bra även om TS försvinner. I den första typen av tråd tappar man ju intresset om ingen mer input kommer från TS med svar på frågor, uppföljning osv men den andra typen av tråd kan ju va intressant även fortsatt. Håller du inte med om det?
    Poison82 skrev 2020-07-03 17:42:45 följande:

Sen kollar jag mest "hetaste trådarna" så missar säkert massor som skulle kunna vara intressant

Prova att kolla ?Nya trådar? och ?Mina favoriter? i stället så får du bättre överblick enligt mig.
  • flygrl
    Embla twopointoh skrev 2020-07-03 22:04:24 följande:

Håller helt med om detta. Fortfarande kan jag känna att vissa medlemmar i princip har frikort från moderatorerna, det verkar kvitta vad de skriver så får det ändå stå kvar, och de inlägg som säger emot dessa medlemmar blir bortplockade för minsta lilla. Modereringen är överhuvudtaget extremt dålig här, och jag uppfattar det som att det är näst intill omöjligt att få rätt mot moderatorerna, även när de klart och tydligt är godtyckliga i sin moderering (nu har jag bara fått mindre än en handfull med mina inlägg bortplockade under hela min tid här, och jag har nog aldrig anmält någon annan heller, så jag klagar inte för egen del).

Det, och laggandet som andra redan tagit upp, är de två främsta orsakerna till att jag tröttnat på FL. Jag har hängt här i någonstans mellan 10 och 15 år, och FL blir stadigt sämre.

Jag "kom tillbaka" till FL för något år sedan efter en längre inaktiv period, och en av de första sakerna som slog mig var att bland de hetaste trådarna var det mycket sex-trådar. Om det är för att sex-relaterade trådar har ökat, eller för att trådarna med andra ämnen har minskat, det vet jag inte, men trist är det för mig som har noll och intet intresse av att läsa om andras sexfantasier eller online-ragg.

Du är inte den första i tråden som skriver om inte bara godtycklig utan även partisk moderering. Jag har inte själv noterat sånt och har väl varken känt mig särskilt utsatt eller särskilt favoriserad av modsen. Men det verkar iaf finnas ett sånt här problem och det är ju illa. :/ Alla ska naturligtvis behandlas lika.

Jag är f.ö. som du i att jag sällan anmäler inlägg annat än mina egna dubletter. Fast en del uppenbar spam och rena olagligheter händer det jag anmäler. Jag skulle aldrig komma på tanken anmäla meningsmotståndare så länge dom inte övergår till att uttala hot eller så. Jag föredrar att deras inlägg finns kvar så jag kan bemöta dom.

Det där med sex-trådarna kan möjligen ha att göra med den allmänt minskande aktiviteten på FL, det tror jag med.

Jag tycker du ofta bidrar med intressanta inlägg i forumet så det vore en förlust om du skulle välja att lämna. Hoppas du stannar kvar!
    pepsimax skrev 2020-07-03 23:37:40 följande:

Jag förstår vad du menar, är själv same, och vi får en del skit där också :) Bland annat borde vi ha rensats ut för flera hundra år sedan och är korta gnälliga jävlar utan hjärna som inte hör hemma i Sverige utan i okänt asiatiskt land. Med mera.

Sedan kanske jag lärt mig att ignorera det dåliga med åren. Har en del som jag pratar ofta med via pm där, skillnaden är rätt stor i tex litteraturforumet jämfört med drogforumen... osv osv

En stor störningsfaktor för mig på familjeliv som gör att jag skiter i att svara ibland är att forumet är ganska dåligt rent funktionellt, sidor hakar upp sig, postar inte utan blir error, öppnar inte, inlägg dubbelpostas och fastnar i flera minuter osv

Sedan skulle det behöva modereras mindre bara baserat på en anmälan är lika med avstängning i några dagar. Har blivit avstängd ibland HELT utan anledning, för att en person inte gillar vad jag postar (helt harmlösa saker som hon inte håller med om) hon anmäler och vips är jag borta. Som om ingen ens läst mitt inlägg, bara gått på anmälan.

Jo, jag vet det finns rasism även mot samer och att det ibland förekommer också på Flashback. Jag är emot alla former av rasism så tycker självklart illa om sånt. Nu ska vi ju inte börja tävla om vem som utsätts för mest och vidrigast rasism men no offence, jag tycker nog det är i var och varannan tråd det hetsas som fan mot just svarta och även judar. :/

Missförstå mig inte, jag tycker absolut man ska kunna uttala hård kritik mot enskilda svarta personer som sagt eller gjort idiotiska saker och förstås även mot svarta organisationer som BLM eller rap eller whatever MEN man kan faktiskt göra det utan att förolämpa alla svarta. Precis som man kan kritisera enskilda samer eller samiska organisationer utan att dra alla samer över en kam. Och jag är absolut ingen som skriker ?rasist!? i första taget utan stör mig på dom som jag tycker missbrukar begreppet. Men nånstans är det ju nog även för min del. :/

Sen håller jag som sagt helt med om att det är stor skillnad på olika forumdelar på Flashback. Då forumet är så stort är det väl också delvis olika människor som hänger i olika forumdelar. Den som tror Flashback är ett rasistforum som enbart befolkas av hatiska nazister har en alltför ensidig bild imho.

Att FL bitvis funkar skitdåligt stämmer absolut och likaså att modereringen måste bli väldigt mycket bättre och tydligen också mer rättvis. Men jag är tyvärr skeptisk till att nåt kommer hända. :/
    jrockyracoon skrev 2020-07-04 09:50:06 följande:

Jo, så är det. Man kan ju lugnt anta att inlägg tas bort automatiskt vid anmälan - det är antagligen inte en människa inblandad. Antagligen är det tänkt att en moderator i efterhand ska gå in och avgöra huruvida anmälan är substantiell eller inte. Men det hinns nog inte ofta med.Konsekvensen blir att t.ex. en trådstartare lätt kan hålla ryggdunkarna kvar och kritiker borta. Det gör ju att diskussionerna blir dödtrista i vissa trådar.Har endast sett en moderator (som inte är en robot) lägga sig i en eller två trådar. Då med uppmaningen att inte gå off-topic, samt att denne raderade inlägg som var lite utanför ämnet. Fånigt med tanke på hur många riktigt otrevliga personangrepp man läst på FL där en moderator kunde ha gjort bättre nytta.När tråden har dött brukar ofta den gå off-topic. Ofta tycker jag personligen att tråden då har kommit in på ett intressantare ämne än det ursprungliga. Då när alla sagt sitt, tycker jag inte att det gör så mycket, utan tvärtom tillför.

Det låter väldigt illa och borde inte få förekomma det du beskriver. Och jag håller absolut med om att trådar ibland blir mer intressanta efter ett tag när dom kanske delvis tagit en lite ny riktning. Jag hoppas inte den effektivare moderering vi efterlyser sabbar den typen av vändning i trådar. Mods bör ju ha lite känsla för sånt och inte bara va regelryttare.
    Litenmenhård skrev 2020-07-04 16:27:28 följande:

Bra initiativ av TS, måste jag säga, utan att fjäska. .

Jag tror att i mitt fall i alla fall att man får själv vara aktiv i tråden man har skapat och hoppas på att någon kommenterar något. Därför är jag ganska aktiv i en av mina trådar, även om jag kanske inte har något vettigt att säga för stunden, men jag förstår TS oro, om man uttrycker sig så. Jag tycker själv det är tråkigt när trådar dör. Ämnet kan vara jätteintressant, men ofta har jag märkt är det ganska låg aktivitet på FL. I alla fall i de trådar jag följer eller själv har skapat. Vet inte varför det är så. Annars tycker jag att FL är ett bra forum!

Oj, det blev lite mycket sagt där. Mer än vanligt.

Tack för dina vänliga ord. Hur mycket ska jag swisha över? :P

Håller självklart med dig att man måste sköta sina egna trådar MEN det borde faktiskt också gälla för trådar man inte själv skapat men vart aktiv i. Jag skulle önska alla seriösa användare skulle fortsätta hålla lite koll på trådar dom vart aktiva i ut i fall det kommer nya inlägg efter några dagar eller så. Mer aktivitet helt enkelt! För visst är FL bra och nåt man skulle sakna om det plötsligt inte längre fanns.
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-07-04 16:27:28 följande:

Bra initiativ av TS, måste jag säga, utan att fjäska. .

Jag tror att i mitt fall i alla fall att man får själv vara aktiv i tråden man har skapat och hoppas på att någon kommenterar något. Därför är jag ganska aktiv i en av mina trådar, även om jag kanske inte har något vettigt att säga för stunden, men jag förstår TS oro, om man uttrycker sig så. Jag tycker själv det är tråkigt när trådar dör. Ämnet kan vara jätteintressant, men ofta har jag märkt är det ganska låg aktivitet på FL. I alla fall i de trådar jag följer eller själv har skapat. Vet inte varför det är så. Annars tycker jag att FL är ett bra forum!

Oj, det blev lite mycket sagt där. Mer än vanligt.

Jo just...du är ju förresten väldigt bra på att sköta dina trådar, va aktiv, saklig och hålla god ton. Guldstjärna till dig för det!
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-07-04 18:48:12 följande:

Du kan swisha över en tårta. :-P. 

Jo, jag håller med att man måste vara aktiv i de trådar man också har varit aktiv i. Ibland är det dock inte så lätt, men jag personligen gör i alla fall allt för att vara aktiv i mina trådar. Är inte så aktiv annars på FL faktiskt.

Tack! Dina ord värmer. . Det gör det lättare när man har så goa personer som du som deltar i trådarna. Guldstjärna till dig med. .

Det är klart man kan missa trådar osv. Vi är alla bara människor och det är sånt som händer. Så jävla blodigt allvar är det ju inte heller.

Tack för dina fina ord och guldstjärnan. Det värmer mig med. Tårtan är på väg (kommer nog fram lätt omformaterad).

Cool runnings man!
    Litenmenhård skrev 2020-07-04 18:50:21 följande:

Fast saklig är jag väl inte alltid om vi ska vara ärliga. :-P. Känns mest som att jag svamlar. Haha .

Jorå, du är oftast saklig. Precis som jag alltid är saklig. Utom när jag flamsar & tramsar förstås. :P
    Embla twopointoh skrev 2020-07-05 00:29:35 följande:

Wow, vet du vem jag är? Jag älskar att diskutera saker, gärna med oliktänkande, vilket är anledningen till att jag fortfarande går in på FL då och då. Tack för uppmuntran!

Jag har vart aktiv här sen 2016 så klart jag sett dig en del i forumet. Precis som du gillar jag också dela tankar och åsikter med andra och då också med såna som inte håller med mig. Det är intressant och lärorikt imho.
    Physalis skrev 2020-07-05 10:32:14 följande:

Om du vill hitta fler bra forum så kan jag rekommendera ett som heter bukefalos. Det är egentligen ett hästforum, men de har också andra forum delar om andra djur, barn, fritid och "allmänt". Oftast är det en väldigt behaglig samtalston, väldigt stöttande i relationsproblem, bra diskussioner och intressant blandning av samtalsämnen. Dessutom bra modererat i min mening. Är själv inte medlem men har läst där i ett par år nu.

Aha, Bukefalos ja, det händer att jag landar där när jag googlat grejer men har inte brytt mig att kolla upp det forumet då jag tänkt det mest diskuteras hästrelaterade saker där. Hästar är iofs fina och så men hästtjej är jag inte. Fast utifrån det du skriver får jag väl ta mig en ordentlig titt på det forumet. Om FL skulle gå i graven vilket jag inte hoppas, måste jag ju ha nånstans att ta vägen.

Tack för tipset!
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-07-05 16:13:30 följande:

Nej, det är klart det inte är. .

Du förtjänar alla fina ord du kan få och alla guldstjärnor i världen. (Oj, det var inte meningen att det skulle låta så sliskigt).

Hehe, man måste få flamsa och tramsa ibland. Det är det som gör livet kul. :-P.

Humor behövs om man ska stå ut med alla livets sorger. *blev generad av dina vänliga ord så nu går jag och gömmer mig*
  • flygrl

Så, har inte riktigt hunnit med FL senaste dagarna så nu blev det ett sånt där glapp där trådar lätt dör. Fast det blev ju ändå en bra och intressant diskussion här i tråden och det tackar jag för. Även om ni gärna får fortsätta tycka och tänka! Jag läser allt!

Litenmenhård skrev 2020-07-05 16:25:06 följande:

Ja, det är ju det. Jag brukar säga att jag är barn när jag kan och vuxen när jag måste. :-P.

*Letar med ficklampa*.

Det är bra att ha barnasinnet kvar och lekfull motsäger inte seriös imho.
    Embla twopointoh skrev 2020-07-05 16:40:34 följande:

Angående saklighet: Jag brukar alltid försöka hålla mig saklig i diskussioner, men jag uppfattar det som om en del inte förstår saklighet, utan verkar tro att man är en känslokall jävel bara för att man inte uttrycker massa känslor eller går på andra personligen. Andra tycker att jag är hård som inte ägnar mig åt sugar coating i mina inlägg, utan går rakt på sak och inte håller igen (vad de tror, de skulle bara veta vad som rör sig i mitt huvud. Att jag sedan inte låter det spilla över till tangentbordet är en annan sak). Jag skriver mycket akademiskt (naturvetenskap), och där kan man liksom inte hålla på att svamla, utan man behöver gå rakt på sak, tydligt redovisa sin tankegång och kunna sakligt argumentera för sin ståndpunkt på ett rationellt och logiskt korrekt sätt.

Men, självklart kan jag ibland bli ordentligt trött på folk i diskussioner. Något jag verkligen avskyr är nedlåtande och härskartekniker, så försöker någon med det händer det att jag antingen speglar dem (om de avslutar med ett "Det borde du veta.", så kan jag avsluta mitt inlägg på samma sätt.), eller blir sarkastisk. Inget av det är bra, men ibland behöver man tala till folk på det språk de förstår.

Ok, intressant det du skriver för jag uppskattar också saklighet och försöker va saklig när jag diskuterar. Men jag är till skillnad från dig inte akademiker och dessutom ganska känslosam och temperamentsfull som person. Men trots det alltså saklig eller iaf örsöker jag va det så gott det går.

Jag tycker inte du tex. ger ett kyligt intryckt bara för du är saklig. Tvärtom är det ju just så man kan diskutera svåra ämnen utan att såra varandra alltför mycket. När man börjar gapa och kalla varandra nedlåtande saker, det är ju då det blir otrevligt och diskussionen blir förenklad, utan nyanser och möjlighet att mötas. :/

Men visst, det händer att jag tappar humöret med...
    Litenmenhård skrev 2020-07-05 16:48:37 följande:

Jag håller med om vad du säger. Ibland krävs det att man är saklig,(med risk för att verka kall), men det är inte alla det biter på, eller så förstår dem inte och vad gäller vissa så känns nivån ganska låg om man ska prata så att dem förstår. Trist, men så är det ibland. Fast jag känner att om dem inte förstår mig så är det deras problem.

Så är det.
    Physalis skrev 2020-07-07 11:06:27 följande:

Är inte heller en hästtjej, men det forumet är så mycket mer än så. Kolla gärna!

Jo, ditt inlägg fick mig att förstå att Bukelfalos inte enbart är ett hästforum. Jag ska absolut kolla in forumet ordentligt och kanske blir jag medlem med till slut.
    Litenmenhård skrev 2020-07-07 19:18:16 följande:

Jag är inte heller en hästtjej! .

Say what? :P
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-07-09 07:37:49 följande:

Jag är inte en hästtjej för jag är en människopojke. :-P.

I c.
    Litenmenhård skrev 2020-07-14 20:53:29 följande:

@ flygrl skulle haft en tread-filler. Ungefär som en seat-filler. :-P.

Litenmenhård skrev 2020-07-14 20:54:50 följande:

Thread-filler, kanske det stavas?

Öhh...jag hänger nog inte riktigt med här...
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-07-16 06:38:13 följande:

Hehe. Jag tänkte på de där som fyller sätena du vet under stora galor och sånt för att det inte ska se så tomt ut. Du borde ha några som fyller trådarna så att det händer något. .

Ahh... nu är jag med igen...sorry, lite trög där. Ja, thread fillers är en bra idé.
  • flygrl
    Litenmenhård skrev 2020-07-16 18:31:31 följande:

Hehe. Inte alltid lätt att veta vad jag menar. .

Du är klurig... :P
  • flygrl

...fast nu har vi nog kraschat den här tråden som handlar om varför trådar dör så fort totalt med nonsensinläggen på slutet. :P

Svar på tråden Varför dör/överges trådar så fort?