• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-01-08 09:18:18 följande:

la in mens igår för jag fick bruna flytningar halv mycket jag trodde skulle öka men dom minskade istället så tog bort mensen igen för tempen ökade så mycket idag, såå konstigt det här !

Din temp verkar hoppa hej vilt 
    Hur sov du och tog du tempen samma tid som alla andra dagar ?
  • Cashili33
    Dalarna91 skrev 2023-01-08 07:44:41 följande:

Frågar experterna. 
    Fick ett starkt pluss igår. Ingen aning när jag hade ägglossning, har inte tagit temp då jag behövde ta en liten paus. 
    Är nu livrädd jag har ma igen. Misstänker jag hade ägglossning början av december. Min temp under follikulär fasen brukar vara kring 36.00-36.25
    Hur är tempen om man har ma? 

Tillägg: förstår nu hur du tänker med MA om din vanliga temp före ÄL brukar va 36-36,3 och du nu legat där förutom 3-4 mätningar , trots att du också fått ett plus 

hormoner släpa alltid lite så om detta är första gången du testar sen din förmodade ÄL i början av december så är det svårt att veta 

hade du ÄL början av dec så är det ju typ 5 veckor sen och då ska ju din temp ligga högt 

det enda som kan säkerställa är nog ärligt blodprov på hcg nivå eller VUL 

önskar  lycka till 
  • Symetrical
    Dalarna91 skrev 2023-01-08 07:44:41 följande:

Frågar experterna. 
    Fick ett starkt pluss igår. Ingen aning när jag hade ägglossning, har inte tagit temp då jag behövde ta en liten paus. 
    Är nu livrädd jag har ma igen. Misstänker jag hade ägglossning början av december. Min temp under follikulär fasen brukar vara kring 36.00-36.25
    Hur är tempen om man har ma? 

När jag hade ma var tempen hög ända tills jag utlöste missfallet med hjälp av cytotec-tabletter.
    Blödde du mycket förra mensen? Tänker att det kan ha varit en genombrottsblödning, att kroppen inte riktigt fattat att den var gravid än. Något mf kan det i alla fall inte varit, eftersom du isf inte skulle plussat så starkt tre veckor senare.
    Jag tänker att du behöver ringa och boka ett vul för att se både hur långt gången du är, samt så att graviditeten sitter på rätt plats.
    Lycka till! ❤️
  • Dalarna91
    Symetrical skrev 2023-01-08 19:09:02 följande:
    När jag hade ma var tempen hög ända tills jag utlöste missfallet med hjälp av cytotec-tabletter.
    Blödde du mycket förra mensen? Tänker att det kan ha varit en genombrottsblödning, att kroppen inte riktigt fattat att den var gravid än. Något mf kan det i alla fall inte varit, eftersom du isf inte skulle plussat så starkt tre veckor senare.
    Jag tänker att du behöver ringa och boka ett vul för att se både hur långt gången du är, samt så att graviditeten sitter på rätt plats.
    Lycka till! ❤️
    Misstänker jag hade genombrotts blödning. men tyckte jag blödde mycket på förra mensen. 
    Får boka tid. Enda sättet att få ett ordentligt svar. Men under helgen kan man inte låta bli att grubbla. Speciellt när man redan haft flera missfall. 
  • Amaaanda00
    Vad tror ni? Utifrån NC tempen? Den längst ner är denna cykel. och är just nu på cykel dag 31 utan mens.. har aldrig haft längre än 29 dagar. Brukar ligga mellan 26-28. Tog test igår som va negativt. 

• Symetrical
    Amaaanda00 skrev 2023-01-13 12:28:59 följande:
    Vad tror ni? Utifrån NC tempen? Den längst ner är denna cykel. och är just nu på cykel dag 31 utan mens.. har aldrig haft längre än 29 dagar. Brukar ligga mellan 26-28. Tog test igår som va negativt. 
    Alltså jag är ledsen att säga det, men jag tycker inte det ser ut som att du ens har äl utifrån de kurvorna ????
    Du har ingen tydlig tempökning efter förmodad äl och väldigt olika lutealfas baserat på den. Får du positivt på ältest? Jag skulle nog gjort ett progesteronprov på äl +7 ifall jag vore du.
  • Amaaanda00
    Symetrical skrev 2023-01-13 14:35:12 följande:
    Alltså jag är ledsen att säga det, men jag tycker inte det ser ut som att du ens har äl utifrån de kurvorna ????
    Du har ingen tydlig tempökning efter förmodad äl och väldigt olika lutealfas baserat på den. Får du positivt på ältest? Jag skulle nog gjort ett progesteronprov på äl +7 ifall jag vore du.
    Ja jag för positivt med Äl-stickor. och vadå ingen tydligen ökning? gick ifrån 36.43 ena Dan till 36.65 näsa dag och sen dagen efter det som appen beräknar som ÄL fick jag 36.99 tempen behöver bara gå upp med 0.2-0.5 för att ägglossning ska vara bekräftad..
  • Amaaanda00
    Amaaanda00 skrev 2023-01-13 14:45:21 följande:
    Ja jag för positivt med Äl-stickor. och vadå ingen tydligen ökning? gick ifrån 36.43 ena Dan till 36.65 näsa dag och sen dagen efter det som appen beräknar som ÄL fick jag 36.99 tempen behöver bara gå upp med 0.2-0.5 för att ägglossning ska vara bekräftad..
    Så här ser min temp kurva ut om jag bara tar med den som är för cykeln som pågår nu, där jag är på dag 31. då ser man nog lite tydligare 
  • Cashili33
    Amaaanda00 skrev 2023-01-13 14:53:58 följande:
    Så här ser min temp kurva ut om jag bara tar med den som är för cykeln som pågår nu, där jag är på dag 31. då ser man nog lite tydligare 
    Du har en ökning men den är rätt liten 
    du kan inte räkna dagen före ÄL bekräftades som tempökning utan från bekräftad äl och efter. 
    som jag ser din grav denna månad låg du på 36,6 när appen bekräftade äl och sen har den pendlat mellan 36,6-36,9 ungefär .. det är ändå rätt liten stegring
    Absolut räcker det för att bekräfta ÄL men det kan va så att du har lite lågt progesteron. 0,6-0,8 är mer önskvärt för en stark ägglossning.

förra månaden verkar du haft en väldigt kort lutealfas och denna just nu 12 dgr .. 

Brukar det pendla så? 
  • Amaaanda00

Men åååå.. vad hopplöst allt känns nu. 😓 ja min ÄL och min BIM pendlar ganska mycket..

Cashili33 skrev 2023-01-13 18:20:56 följande:
    Du har en ökning men den är rätt liten 
    du kan inte räkna dagen före ÄL bekräftades som tempökning utan från bekräftad äl och efter. 
    som jag ser din grav denna månad låg du på 36,6 när appen bekräftade äl och sen har den pendlat mellan 36,6-36,9 ungefär .. det är ändå rätt liten stegring
    Absolut räcker det för att bekräfta ÄL men det kan va så att du har lite lågt progesteron. 0,6-0,8 är mer önskvärt för en stark ägglossning.

förra månaden verkar du haft en väldigt kort lutealfas och denna just nu 12 dgr .. 

Brukar det pendla så?