• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Anonym (EM)

Hej,

Vad tror ni om denna tempkurva?
    min mens ska komma idag, haft mensvärk sen i förrgår men ingen mens. Tempen steg idag, aldrig hänt förut men negativt gravtest.. 

Kan man testa så sent som efter BIM när jag vet exakt att jag hade ägglossning för 14 dagar sen och samlag för 15 dagar sen.. Det borde ju visa något på stickan om jag är gravid? Varför ökar tempen när den ska sjunka? Förstår ingenting.. 
  • Hejasommaren
    Anonym (EM) skrev 2025-09-03 08:57:35 följande:
    Hej,

Vad tror ni om denna tempkurva?
    min mens ska komma idag, haft mensvärk sen i förrgår men ingen mens. Tempen steg idag, aldrig hänt förut men negativt gravtest.. 

Kan man testa så sent som efter BIM när jag vet exakt att jag hade ägglossning för 14 dagar sen och samlag för 15 dagar sen.. Det borde ju visa något på stickan om jag är gravid? Varför ökar tempen när den ska sjunka? Förstår ingenting.. 
    åh jag förstår din frustration - tycker också din kurva ser väldigt lovande ut! Men håller med dig om att med så tydlig vetskap om när ÄL skett samt utifrån hur kurvan ser ut så kan man ju tycka att du borde testat positivt idag om det var något.. det kan inte råka varit något delmål testet eller liknande? Annars tror jag dessvärre att mensen snart kanske är på ingång men om inte hade jag testat om två dagar igen. Håller alla tummar för dig ❤️
  • Anonym (EM)

Tillägger att jag precis fick fullt utslag på ÄL test.

Läst att utslag på ÄL test nära mens kan vara tecken på graviditet. 

Temp som ökar på bimdagen och utslag på ÄL test.. allt tyder på en graviditet men nej helt blankt på gravtestet.. 

Jag får invänta mens eller testa om två dagar igen. 

Tack för svar ❤️

• Anonym (EM)

Har jag haft ägglossning redan tror ni? Fick positivt igår men tempen höjdes i förrgår? aldrig varit med om att tempen höjs först sen utslag på ÄL test.. 
  • Anonym (anonym2026)
    Anonym (EM) skrev 2025-09-20 11:19:54 följande:
    Har jag haft ägglossning redan tror ni? Fick positivt igår men tempen höjdes i förrgår? aldrig varit med om att tempen höjs först sen utslag på ÄL test.. 
    Svårt att säga just nu, beror på hur tempen utvecklas de kommande dagarna. Om du har fortsatt hög temp imorgon kommer NC troligen bekräfta ägglossning (två-tre dagar med höjd temp krävs för att NC ska bekräfta). Däremot om tempen sjunker kan det vara att kroppen försökt ägglossa men ej lyckats, vilket förklarar positivt äl-test, och då bör tempen höjas igen på måndag.

I min nuvarande cykel trodde NC att ägglossningen skulle ske cd10 men den blev inte bekräftad förrän cd19 och jag fick positivt äl-test cd17. Min temp var ganska nära coverline mellan cd10-19 så kroppen försökte troligen ägglossa tidigare än cd19.
  • Anonym (Försöktilltrean)

Hur skulle ni tolka denna? Dock en miss av temp igår.. sedan en liten ditt idag jämfört med för två mornar sedan. 
  • Anonym (anonym2026)
    Anonym (Försöktilltrean) skrev 2025-09-21 08:31:53 följande:
    Hur skulle ni tolka denna? Dock en miss av temp igår.. sedan en liten ditt idag jämfört med för två mornar sedan. 
    För tidigt att avgöra men för att spekulera så skulle dippen cd24 vara en implantationsdipp, även om det ofta inte visar sig på de flestas kurvor och ändå blir en graviditet. Kan också vara en naturlig variation eller omgivande miljöfaktorer som gjort att tempen dippat den dagen. Det viktigaste är att tempen blir fortsatt hög även efter bim :) ser att du är äl+11, har du planerat att testa snart eller väntar du med det?
  • Anonym (Försöktilltrean)

Testade igår och det var negativt tyvärr, så försöker ställa mig in på att mensen kommer 

Anonym (anonym2026) skrev 2025-09-21 13:07:52 följande:
    För tidigt att avgöra men för att spekulera så skulle dippen cd24 vara en implantationsdipp, även om det ofta inte visar sig på de flestas kurvor och ändå blir en graviditet. Kan också vara en naturlig variation eller omgivande miljöfaktorer som gjort att tempen dippat den dagen. Det viktigaste är att tempen blir fortsatt hög även efter bim :) ser att du är äl+11, har du planerat att testa snart eller väntar du med det?
  • Anonym (anonym2026)
    Anonym (Försöktilltrean) skrev 2025-09-21 14:52:53 följande:

Testade igår och det var negativt tyvärr, så försöker ställa mig in på att mensen kommer 

Tråkigt ❤️ tänker ändå att det kan vara falskt negativt med tanke på att implantation oftast sker mellan äl+7-10, så ge inte upp helt än även om det är bra att vara beredd på mens för psykets skull. Tempen är tyvärr svår att förutspå något ifrån efter äl, förutom att den brukar dippa för många innan mensen kommer.
  • Zemzem
    Anonym (anonym2026) skrev 2025-08-28 18:03:52 följande:

Åh, vad tråkigt :( men snart nytt försök i alla fall!

Jag hade en liten dipp igår, fortfarande över coverline, och imorse lite högre temp jämfört med igår. Jag har dock fått lite brun flytning på pappret när jag torkat mig idag... Känns även som att det "rinner" där nere, trots att det inte kommer ut mer än flytning. Kan ju vara nidblödning och tecken på graviditet men lika gärna mens på gång. Får vänta och se helt enkelt, vet inte om jag klarar mig från att testa imorgon även om det troligtvis först kan bli positivt förrän på lördag.

Hej!
    Jag vill börja med att be om ursäkt för att jag kapar tråden såhär, men jag har precis börjat tempa och vill lära mig utan att behöva läsa alla 308 sidor hehe. Vad menas med coverline? :)

• Anonym (:))

Dessa är två kurvor en från denna cykeln och en för ca 4 månader sedan

Jag upplever att min temp inte går upp lika mkt längre efter äl? Är 39 år så det kanske beror på det. Fick ta progesteron prov förra cykeln och den är liknande denna i höjning och enl det provet hade jag äl. 
    Men är äl svag eller varför får jag inte en lika kraftig höjning längre?
  • Anonym (EM)

Hej,

Någon som fått såhär höjd temp några dagar innan mens men inget utslag på gravtest? 

Ganska säker på att ÄL skedde dag 17-18 och inte 16. 

Aldrig fått så hög temp som 37.. när jag ser andras kurvor så plussar alla samtidigt som tempen ökar. 

• Anonym (EM)

Jag tycker din kurva ser helt okej ut men förstår såklart att du reagerar om du haft tydligare tempökningar förut. 

Progesteron provet borde väl ha mätt styrkan i hormonet? eller fick du bara till svar att du hade haft ÄL? Jag själv funderar nämligen på att ta ett sånt prov då jag aldrig blir gravid men ?allt ser bra ut? enligt läkaren. 

• isa94

Någon med bra koll? Först  beräknade NC min ägglossning på CD15, sedan ändrades den till CD14, i morse var den återigen ändrad till CD15 utan förklaring. 

Chattis tolkar att den skedde under kvällen CD14. Det ändrar ju inte supermycket, ändrar BIM med en dag, men i detta länge känns det mycket för psyket. hur hade ni räknat?