• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Sanlin90

Nu är frågan vilken man ska lita på?? Började ältesta efter att ff satte ut äl och har inte fått positivt
  • Cashili33
    Mojsan95 skrev 2023-07-03 19:04:42 följande:

Hej! vi plockade ut täcket och sov med bara påslakan från i lördags. Dumt nog kom jag på i efterhand att det kanske påverkar min kroppstemp när den var superlåg för mig imorse.. Jag borde haft ÄL i lördags men nu tror NC att den inte varit. Har haft LH-stegring på teststickor och de var som starkast i torsdags. Idag när jag mätte fanns inte en tillstymmelse till att ens se en skugga av ett sträck.. 

nu när min temp dippade så lågt så ändrade nc till att ägglossning ej har skett. Men vad tror ni, ska man utesluta temperaturen?    ..och stoppa i täcket igen😅

Tror inte täcket eller inte täcke spelar roll 
    du mäter ju inte temp på huden utan längre in i kroppen 
  • Mojsan95

Jo sant! Men tänker ändå att täcket är till för att värma kroppen så jag stoppade in det igen för att slippa tänka på den faktorn ????

tempen har stigit och NC har flyttat tillbaka ÄL till dag 17😅. Så nu är det bara att vänta och hoppas att jag inte bara blir skengravid som alla andra månader 🤷🏼?♀️😴
  • Sanlin90

Hade glömt lägga in två tempar såg jag hade skrivit upp dom bara för dom va lite högre med ff säger fortfarande äl+6 verkar det stämma? Känns som den stämmer bättre än nc och min nc gick ut idag ändå 
  • Cashili33
    Sanlin90 skrev 2023-07-05 19:42:23 följande:
    Hade glömt lägga in två tempar såg jag hade skrivit upp dom bara för dom va lite högre med ff säger fortfarande äl+6 verkar det stämma? Känns som den stämmer bättre än nc och min nc gick ut idag ändå 

Jättesvårt att säga med de höga temperaturerna du har även i follikelfasen. 

men det är möjligt det var dag 14 🤷?♀️

lägger en bild på en av mina cykler bara för att visa vad jag menar med tydlig skillnad mellan före o efter ÄL 

• Sanlin90
    Cashili33 skrev 2023-07-05 20:48:30 följande:

Jättesvårt att säga med de höga temperaturerna du har även i follikelfasen. 

men det är möjligt det var dag 14 🤷?♀️

lägger en bild på en av mina cykler bara för att visa vad jag menar med tydlig skillnad mellan före o efter ÄL 

Jag vet ju med mig att det ska vara sådan jätteskillnad men jag kan även haft äl igår tänker jag, jag är säker på att den varit nu iaf för nu har jag typ som kvinnor beskriver vallningar har hållt på att avlida idag, trott jag haft det dom andra cyklerna men jag hade helt klart glömt hur dom känns och kan säga att jag inte haft äl någon av de andra gångerna om det är pga det idag. 

hade dock äggvite/vattniga flytningar runt cd 14 men inte haft nu direkt

• Sanlin90

Om jag jämnför med din graf så är det nog snarare så att äl va i förrgår isf, tempen va ännu högre idag! Hoppas äntligen nu!
  • pannkakssmet

Mensen skulle enligt app komma cd 28, alltså 3/7.. vad håller kroppen på med nu tro? Trodde den var på g i tisdags då när tempen sjönk men icke. Vanligt att temper går ner och upp så pass innan mens?

• Syskonförsök

Har du tagit graviditetstest?

pannkakssmet skrev 2023-07-06 21:37:38 följande:

Mensen skulle enligt app komma cd 28, alltså 3/7.. vad håller kroppen på med nu tro? Trodde den var på g i tisdags då när tempen sjönk men icke. Vanligt att temper går ner och upp så pass innan mens?

• pannkakssmet
    Syskonförsök skrev 2023-07-06 21:58:43 följande:

Har du tagit graviditetstest?

Tog ett testa tidigt från babyplan som va helblankt i tisdagsmorse 🙄