• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Tussilago4 skrev 2023-11-26 13:46:02 följande:
    Hej hej. Skulle haft mens äl+10 eller äl+11. Idag är jag på äl+13 och min temperatur är fortfarande hög. Testade negativt idag. Kan jag plussa senare mån tro? Tycker det borde visa ett pluss nu men lever på hoppet. 
    Du kanske har en längre lutealfas denna gång bara ( vilket är bra ) 
  • Cashili33
    MrsHoppas skrev 2023-11-26 14:21:34 följande:
    Och frågan är också vilken temp jag ska utgå ifrån :O hur bra kan man lite på temperaturen från munnen när man sovit med öppen mun och vaknat av och an hela natten?

Vaknar du massor och sover med öppen mun skulle jag säga att det är en osäker metod för dig 

men hur lång brukar din menscykel vara ? Brukar du ha extremt sen ägglossning? 

kan du haft ÄL runt dag 17 och nu går tempen ner för mens ? 

• Cashili33
    MrsHoppas skrev 2023-11-26 14:10:15 följande:
    Detta är första månaden jag tempar så vet inte när den brukar vara! 
    Jag fick maximalt utslag på ägglossningstest den 17e, alltså 6 dagar innan temphöjningen.. Så svårt att veta haha
    Jaha den 17:e , inte cd 17. Den 17 har du inte haft ÄL eftersom tempen går ner 
    tempen ska gå upp direkt efter ÄL 
    den kan öka i små steg men inte gå enbart nedåt 

ökningen kommer alltså ej 6 dagar efter ÄL 
  • Lojsan DN
    MrsHoppas skrev 2023-11-26 08:34:53 följande:

Jag trodde jag hade ÄL för fyra dagar sedan, men så idag kom en tempdipp på 36,2 kl 6:30 när jag alltid tar temperaturn. Somnade om och tempade igen vid 8:00 och då låg den på 36,5. 

Jag brukar ofta sova med öppen mun, påverkar det? Kan jag lita på detta? 
    Och betyder dippen att jag aldrig hade ÄL eller har jag den nu? :( 

Det kan vara så att du hade äl på dag 24 och en dipp i dag.
    Men svårt att veta exakt eftersom du loggat din temp senare en du ska i början av cykeln. Har du möjlighet att räkna om tempen där uppåt pilarna är så kanske FF kan sätta ut en äl åt dig.

Förstår du vad jag menar?

whenmybaby.com/basalbodytemperature.php
  • Natalina1451

Hej! hoppas ni kan hjälpa mig få lite klarhet i min situation. 

Den 25/10 fick jag ett sent missfall, jag har blödigt till i måndags 20/11, den 21/11 - 23/11 blodblandade flytningar. den 24/11 började jag blöda MYCKET igen och har gjort det sen dess. 

Jag tog ett negativt graviditetstes den 20/11 och fick samtidigt starkt lh-test. Bifogar bilder. Det var två olika märken och den 21/11 blev båda testen positiva. 

Först satte mc ut ägglossningen till den 21/11 

Sen plötsligt idag ändrade den till att det skulle varit den 23/11. 

men varför blöder jag så? Kan det vara mensen som kom? Men borde det inte synas på tempen då? 

• MrsHoppas
    Lojsan DN skrev 2023-11-26 15:50:07 följande:
    Det kan vara så att du hade äl på dag 24 och en dipp i dag.
    Men svårt att veta exakt eftersom du loggat din temp senare en du ska i början av cykeln. Har du möjlighet att räkna om tempen där uppåt pilarna är så kanske FF kan sätta ut en äl åt dig.

Förstår du vad jag menar?

whenmybaby.com/basalbodytemperature.php
    Hur räknar jag ut det? :O 
  • Lojsan DN
    MrsHoppas skrev 2023-11-26 20:48:41 följande:
    Hur räknar jag ut det? :O 

Du måste ha en fast tid som du tempar varje dag, man kan inte hoppa några timmar hit eller dit för tempen är olika beroende på när du vaknar. 

Jag skickade med en länk du kan gå in på och räkna ut din exakta temp på den tiden du ska tempa egentligen. 

Gå tillbaka i din kalender på grafen och lägg in rätt temp där efter. Så ska du se att din graf kommer se bättre ut och ff kommer förhoppningsvis sätta ut ÄL. 

• MrsHoppas
    Lojsan DN skrev 2023-11-26 21:01:29 följande:

Du måste ha en fast tid som du tempar varje dag, man kan inte hoppa några timmar hit eller dit för tempen är olika beroende på när du vaknar. 

Jag skickade med en länk du kan gå in på och räkna ut din exakta temp på den tiden du ska tempa egentligen. 

Gå tillbaka i din kalender på grafen och lägg in rätt temp där efter. Så ska du se att din graf kommer se bättre ut och ff kommer förhoppningsvis sätta ut ÄL. 

Ja jag lärde mig det först den 13e så det var först efter det jag började ta samma tid varje dag, men igår försov jag mig haha. 
    Tyvärr vet jag inte vilka tider jag tog innan dess så kan inte räkna om dom.. 
  • MrsHoppas
    Lojsan DN skrev 2023-11-26 21:01:29 följande:

Okej jag försökte räkna om så gott jag kunde, så kanske i te är helt rätt men nu tror sen att jag då hade ÄL 14e..
    Jag fick dock maximalt på ÄL test den 17e...
  • Maymom
    Natalina1451 skrev 2023-11-26 20:03:46 följande:

Hej! hoppas ni kan hjälpa mig få lite klarhet i min situation. 

Den 25/10 fick jag ett sent missfall, jag har blödigt till i måndags 20/11, den 21/11 - 23/11 blodblandade flytningar. den 24/11 började jag blöda MYCKET igen och har gjort det sen dess. 

Jag tog ett negativt graviditetstes den 20/11 och fick samtidigt starkt lh-test. Bifogar bilder. Det var två olika märken och den 21/11 blev båda testen positiva. 

Först satte mc ut ägglossningen till den 21/11 

Sen plötsligt idag ändrade den till att det skulle varit den 23/11. 

men varför blöder jag så? Kan det vara mensen som kom? Men borde det inte synas på tempen då? 

Utifrån det du skriver hade jag gissat att det är mensen. Men tempen verkar inte stämma helt med det heller... men jag lutar mest åt mens i min gissning.

är det en mensliknande blödning eller är det mycket klumpar, mer som missfallsblödning?

Vet att jag själv var förvirrad efter mitt Ma. Visade sig att jag hade ÄL när jag trodde mensen skulle komma, trodde tempen skulle sjunka men den steg istället. Tempen kanske kan bli lite konstig innan kroppen Är helt tillbaka igen.