• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Startingover

Detta är första månaden som jag tempar. Har försökt bli gravid länge men hittills bara använt ägglossningstester. Men känns kul att lära känna kroppen bättre, och förhoppningsvis faktiskt få bekräftat att jag har ägglossning.. 

• MrsHoppas
    Lojsan DN skrev 2023-12-17 11:38:12 följande:
    usch va trå om det skulle vara så. Jag håller tummarna tills motsatsen bevisats 😊
    Idag kom mensen, och tempsänkningen :( 

Ska testa rosenrot nu och se om jag kan få en tidigare ÄL kanske
  • Tussilago4

Vad tråkigt MsrHoppas.

här är min kurva denna månad - den har aldrig varit såhär jämnt och idag gick den upp ännu mer (aldrig haft så högt tidigare). Kan inte låta bli att hoppas på ett pluss till julafton. 

• MrsHoppas
    Tussilago4 skrev 2023-12-18 11:18:34 följande:

Vad tråkigt MsrHoppas.

här är min kurva denna månad - den har aldrig varit såhär jämnt och idag gick den upp ännu mer (aldrig haft så högt tidigare). Kan inte låta bli att hoppas på ett pluss till julafton. 

Håller tummarna för dig! :) 
  • Tussilago4
    MrsHoppas skrev 2023-12-18 21:12:28 följande:
    Håller tummarna för dig! :) 
    Tack!! Önsketänkande, kan lika gärna gå ner imorgon? men men hoppet är uppe 😊
  • Natalina1451

jag var inne för en akut skrapning efter ett sent missfall den 1/12, räknade blödningen efteråt som mens och började ha äggviteflytningar för 2 dagar sedan. har testat med lh-rester 2 gånger om dagen senaste dagarna inget positivt ännu. Men tycker ändå det ser ut som att jag kan ha haft ägglossning, vad tror ni? 
  • Tussilago4
    Natalina1451 skrev 2023-12-18 22:12:40 följande:
    jag var inne för en akut skrapning efter ett sent missfall den 1/12, räknade blödningen efteråt som mens och började ha äggviteflytningar för 2 dagar sedan. har testat med lh-rester 2 gånger om dagen senaste dagarna inget positivt ännu. Men tycker ändå det ser ut som att jag kan ha haft ägglossning, vad tror ni? 
    jag beklagar ditt missfall.

Ja det ser ut som det, vänta och se om det fortsätter hålla sig över linjen 🙌🏼🤞 men ser ju positivt ut. 
  • Natalina1451

Nu blir jag inte klok, vilken temperatur skulle ni ha valt? Alternativt använt den här kalkylatorn för o få rätt temp utsatt, men med vilken temp som utgångsläge? 

vid 4 så blev jag sparkad i ansiktet av min 2åring och vaknade lite i panik, hade ingen aning om vad klockan var så tempade och somnade sen om. Sen vaknade jag av gubbens alarm 07;10 och tempade igen.. 

• Meddelande borttaget