• PelloBello

Tempkurvor

Tänkte starta en ny tråd då de andra är så gamla och oaktiva.

Tänker att vi som tempar här kan lägga upp våra kurvor, både mens och graviditetskurvor. Och diskutera kring det :)

För dom som är nyfikna på tempmetoden så kan man även läsa här.

Ger en kort beskrivning:

Köp en termometer med två decimaler för mest korrekt temp.

Ladda ner en app att lägga in tempen i för att se din kurva. Exempelvis natural cycles, fertility friend, premom.

Ta tempen under tungan på samma sida, varje morgon innan du kliver upp, pratar eller gör något annat.

För mest korrekt temp bör du ta den samma tid varje morgon, efter minst 4 timmars sammanhängande sömn och 6 timmar nattsömn.

Annat som kan påverka är temperaturen i rummet om den skiftar mycket dag till dag.

Innan ägglossningen har man en lägre temp, som ofta blir än lägre just vid ägglossningen. När ägglossningen skett stiger tempen en aning och håller sig högre fram till mens, alternativt tills barnet är fött.

Ägglossningstest visar att man ska ha ägglossning (om den sker).

Temp visar att ägglossningen skett.

• Svar på tråden Tempkurvor
  • Cashili33
    Jenzia skrev 2020-08-06 10:38:37 följande:
    Follikelfasen kan variera hej vilt, min äl brukar komma mellan cd12-17. Lutealfasen är mer konstant, även om den också kan påverkas av vår livsföring och kosthållning.
    okidoki vad bra, jag känner att det är på G, lite flytningar och ömma bröst så det kanske kommer då =) 
  • saraama

Bim imorgon eller iaf lördag. Tempen är varken hög eller låg. Ligger liksom och smyger ovanför mittlinjen. Tack vare kurvan har jag typ noll hopp om plus denna gång...

• H0nd3ndär
    Jenzia skrev 2020-08-06 09:54:33 följande:

Vi har alla olika förutsättningar för att tempa Kör du på med det som funkar för dig!

Men visst hade din lutealfas blivit längre förra månaden? Är den runt 10-11 dagar?

Jo så är det ju.

Mensen kom förra månaden på äl+11-12. Så vet inte hur man räknar riktigt. 10-11 dagars eller 11-12-dagars lutealfas. Jag tänker ca 11. Men vore fantastiskt om den kunde bli än någon dag längre denna månaden.
  • Jenzia
    H0nd3ndär skrev 2020-08-06 11:55:54 följande:

Jo så är det ju.

Mensen kom förra månaden på äl+11-12. Så vet inte hur man räknar riktigt. 10-11 dagars eller 11-12-dagars lutealfas. Jag tänker ca 11. Men vore fantastiskt om den kunde bli än någon dag längre denna månaden.

Ja, 11 dagar stämmer nog då. Jag håller tummarna för det också!
  • Lillaälta

Min temp har hoppat upp lite nu. Brukar göra det ca 5 dagar innan mens så vi får se hur denna månad blev. Ägglossningen va konstig denna månad, både plus vid dag 10 och dag 18, men tempökningen var inte förrän vid dag 22. Får så fruktansvärt ont från ägglossning och framåt, så förstår verkligen inte hur man ska kunna ha sex på dessa dagar eller hur någon kan det. Om jag har det (har haft enstaka gånger) så är det en snabbis i tårar i princip, vilket inte känns rätt mot varken mig eller sambon.

• Entusiastisk
    Lillaälta skrev 2020-08-06 13:20:08 följande:

Min temp har hoppat upp lite nu. Brukar göra det ca 5 dagar innan mens så vi får se hur denna månad blev. Ägglossningen va konstig denna månad, både plus vid dag 10 och dag 18, men tempökningen var inte förrän vid dag 22. Får så fruktansvärt ont från ägglossning och framåt, så förstår verkligen inte hur man ska kunna ha sex på dessa dagar eller hur någon kan det. Om jag har det (har haft enstaka gånger) så är det en snabbis i tårar i princip, vilket inte känns rätt mot varken mig eller sambon.

Vad jag förstått är progesteronet som högst mitt i lutealfasen?! Hur länge brukar din temp hålla sig "extra hög"? Jag tempar min första cykel nu..

Min kurva ser ut såhär nu..

Jag har också jätte ont vid äl, speciellt andra gången min kropp försökte äl denna gången så själva äldagen fick vi skippa men fick till en bra position dagen innan iaf.. Har ni testat olika positioner också? Det är verkligen störigt att när man är som mest fertil så kan man knappt ha sex :/ kände du av det mer andra ggn din kropp försökte äl också?
  • Mikkans
    Entusiastisk skrev 2020-08-06 18:07:30 följande:

Vad jag förstått är progesteronet som högst mitt i lutealfasen?! Hur länge brukar din temp hålla sig "extra hög"? Jag tempar min första cykel nu..

Jag har också jätte ont vid äl, speciellt andra gången min kropp försökte äl denna gången så själva äldagen fick vi skippa men fick till en bra position dagen innan iaf.. Har ni testat olika positioner också? Det är verkligen störigt att när man är som mest fertil så kan man knappt ha sex :/ kände du av det mer andra ggn din kropp försökte äl också?

Jag relaterar! Jag är inte kåtast vid ÄL utan snarare vid mens... undrar vad som är tokigt med mina hormoner.
  • Lillaälta
    Entusiastisk skrev 2020-08-06 18:07:30 följande:

Åh lite olika hur länge, allt ifrån 1 dag till 3. Men brukar bara vara maxat 1 dag. Se nedan.

Nja olika positioner har vi inte provat, men kudde under rumpan ^^ kände av båda gångerna, Gång 1 kände jag lite men gång 2 så kände jag det mycket mer. Högg till rejält och va tvungen att ta Alvedon.
  • Entusiastisk
    Lillaälta skrev 2020-08-06 22:29:50 följande:
    Åh lite olika hur länge, allt ifrån 1 dag till 3. Men brukar bara vara maxat 1 dag. Se nedan.

Nja olika positioner har vi inte provat, men kudde under rumpan ^^ kände av båda gångerna, Gång 1 kände jag lite men gång 2 så kände jag det mycket mer. Högg till rejält och va tvungen att ta Alvedon.
    Usch låter inte kul, jag upplevde att det gjorde mindre ont om vi skedade typ.. Om det händer fler gånger så testa lite olika kanske för ont ska det ju inte göra <3
  • Cashili33
    Lillaälta skrev 2020-08-06 13:20:08 följande:

Vad konstigt att du hade pos äl på cd 10 för där har du ingen tempökning..men kanske försökte kroppen. Kan man sen få tempökning 4 dgr efter ÄL?
Svar på tråden Tempkurvor