• kommerintepånåtnamn

Får inget samlingslån och går under!

Min sambo hade ett företag som kånkade.

Han har ett flertal olika lån han betalar av men det mesta han betalar är ju nara räntan, han kommer ju aldrig fram till att betala själva lånen.

Han har jobb och rätt bra lön, får ut runt 32 efter skatt men går alltid lite back varje månad pga alla dessa skulder (inget hos KF eller inkasso).

För att få en chans till ett värdigt liv tänkte vi att han (med mig) kunde ta ett samlingslån och betala kanske 6000 istället för 14 000 i månaden.

Men alla säger nej för att det gäller företagsskulder och egentligen inte privata skulder.

Han mår skit och jag är orolig för hans psykiska hälsa. Vad kan man göra var kan man vända sig?

Vi (han) har ett hus men banken äger ju det, skuldsanering är inte ett alternativ för honom. Vi har 3 barn, jag är föräldraledig från ett låglönejobb.

Nån som har en livboj av hopp?

• Svar på tråden Får inget samlingslån och går under!
  • SWO

Utan att veta mer om själva lånen. Se till att betala av ett av dem först. Ja, de andra kommer bli större, men han blir av med ett av dem. Sedan tar han nästa osv.

Det måste vara ett långsiktigt tänk. Jag kunde själv ta ett medlemslån av min bank då jag var med i ett fack - är det en möjlighet? (lån utan säkerhet, ca 5 % ränta).

Ring dem han lånat av och förhanda om med tanke på det jag skrev först. De som ni väntar med kanske går med på lägre ränta medan ni betalar av det första - de flesta är intresserade av att få tillbaka sina pengar - går ni i personlig konkurs så får de ju inget alls.

Lycka till!

SWO

• kommerintepånåtnamn
    SWO skrev 2020-07-02 11:06:23 följande:

Utan att veta mer om själva lånen. Se till att betala av ett av dem först. Ja, de andra kommer bli större, men han blir av med ett av dem. Sedan tar han nästa

Han är inte med i något fack.

Och grejen med lån är ju att han betalar av räntan varje månad han kommer aldrig fram till själva lånet.
  • Anonym (Dahlia)

Dra ner på så många kostnader ni kan, och betala ännu mer på lånen. Lägg allt krut på lägsta lånet först.

Varför tog han så dåliga lån med hög ränta egentligen? Däri ligger ju också ett problem.

Kan ni låna upp på huset? Eller sälja det och köpa ett mindre/billigare och betala av lånen med vinsten.

• kommerintepånåtnamn
    Långbenopluto skrev 2020-07-02 11:13:09 följande:

Hur många ställen har ni testat?

Sambla är kanske ett alternativ?

Ja vi har testat såna där samlingsställen för lån.

Ingen vill pga det är företagsskulder.
  • Anonym (F)
    kommerintepånåtnamn skrev 2020-07-02 11:20:52 följande:

Ja vi har testat såna där samlingsställen för lån.

Ingen vill pga det är företagsskulder.

Eftersom han betalar måste han ju vara personligt ansvarig för skulderna? Vem är han/företaget skyldig pengar? Är det bara banker/kreditinstitut?

Har ni provat att gå fysiskt till en bank och prata med dem? Lånesiter kan vara väldigt fyrkantiga och säga nej utan en bredare bedömning.
  • sextiotalist

Banken äger inte ert hus. Ni är ägarna

Det bästa är väl att förhandla med långivarna. Titta över skulderna och försök att fokusera på en skuld i taget. Betala mest på den som ger mest effekt att bli av med och betala endast ränta på de andra.

Kolla om ni kan lägga om lånet på huset, eller om ni kan ha amorteringsfritt under en period

• kommerintepånåtnamn
    Anonym (Dahlia) skrev 2020-07-02 11:20:45 följande:

Dra ner på så många kostnader ni kan, och betala ännu mer på lånen. Lägg allt krut på lägsta lånet först.

Varför tog han så dåliga lån med hög ränta egentligen? Däri ligger ju också ett problem.

Kan ni låna upp på huset? Eller sälja det och köpa ett mindre/billigare och betala av lånen med vinsten.

Han betalar 14 000 i månaden på lånen.

Huset är i stort behov av renovering så vi skulle inte få så myclet för det i nuläget. Han behöver 500 000 för att bli av med skulderna...

Kan ej låna på huset.
  • kommerintepånåtnamn
    Anonym (F) skrev 2020-07-02 11:57:10 följande:

Har ni provat att gå fysiskt till en bank och prata med dem? Lånesiter kan vara väldigt fyrkantiga och säga nej utan en bredare bedömning.

Han har betalningsanmärkningar som kommer finnas kvar i 2.5 år.
  • kommerintepånåtnamn
    sextiotalist skrev 2020-07-02 12:06:05 följande:

Banken äger inte ert hus. Ni är ägarna

Det bästa är väl att förhandla med långivarna. Titta över skulderna och försök att fokusera på en skuld i taget. Betala mest på den som ger mest effekt att bli av med och betala endast ränta på de andra.

Kolla om ni kan lägga om lånet på huset, eller om ni kan ha amorteringsfritt under en period

Vi har betalat småskulderna nu finns bara stora kvar. Sammanlagt 500 000. Då blir det att han betalar ränta varje månad utan att själva skulderna blir mindre...

Han betalar bara runt 4-5000 på huset så billigare är svårare att hitta.
Svar på tråden Får inget samlingslån och går under!