• kommerintepånåtnamn

Får inget samlingslån och går under!

Min sambo hade ett företag som kånkade.

Han har ett flertal olika lån han betalar av men det mesta han betalar är ju nara räntan, han kommer ju aldrig fram till att betala själva lånen.

Han har jobb och rätt bra lön, får ut runt 32 efter skatt men går alltid lite back varje månad pga alla dessa skulder (inget hos KF eller inkasso).

För att få en chans till ett värdigt liv tänkte vi att han (med mig) kunde ta ett samlingslån och betala kanske 6000 istället för 14 000 i månaden.

Men alla säger nej för att det gäller företagsskulder och egentligen inte privata skulder.

Han mår skit och jag är orolig för hans psykiska hälsa. Vad kan man göra var kan man vända sig?

Vi (han) har ett hus men banken äger ju det, skuldsanering är inte ett alternativ för honom. Vi har 3 barn, jag är föräldraledig från ett låglönejobb.

Nån som har en livboj av hopp?

• Svar på tråden Får inget samlingslån och går under!
  • sextiotalist
    kommerintepånåtnamn skrev 2020-07-02 12:20:50 följande:

Vi har betalat småskulderna nu finns bara stora kvar. Sammanlagt 500 000. Då blir det att han betalar ränta varje månad utan att själva skulderna blir mindre...

Han betalar bara runt 4-5000 på huset så billigare är svårare att hitta.

Då betalar ni 20 000 per månad för lånen. Då bör ni ha minst 15 000 över till el, mat och försäkring. Tufft men det bör ni klara.

Går det vidare så får ni än mindre över
  • kommerintepånåtnamn
    sextiotalist skrev 2020-07-02 12:24:14 följande:

Då betalar ni 20 000 per månad för lånen. Då bör ni ha minst 15 000 över till el, mat och försäkring. Tufft men det bör ni klara.

Går det vidare så får ni än mindre över

Nej han går back varje månad.

Annars hade det inte varit sån panik.
  • Anonym (rådgivning)

Hej,

sök inte hjälp här. Utan att veta detaljer har vi ingen chans att ge vettig råd. Och du vill inte ha råd från självutnämnda rådgivare som oss utan hjälp av professionella.

Varje kommun erbjuder budget- och skuldrådgivning, helt gratis. Boka en tid, där får ni hjälp av experter som kan allt. Gå dit tillsammans och lägg alla kort på bordet. De kommer att hjälpa er. Ring redan idag, de säkert har hög söktryck pga corona, men också semester har dragit igång.

Sedan skulle jag boka en tid hos Kronofogden också. Jag vet att i många fall är det bättre att låta vissa skulder gå vidare till fogden, pga då fryser de räntan. Vet ej om det är fallet i er situation, men aldrig fel att ställa frågor. Om inget annat visar ni att ni verkligen vill lösa situationen och det är alltid många plus poäng hos banker/långivare för att omförhandla räntor, eventuell samlingslån om det blir aktuellt när skulderna är nere lite grann osv.

Lycka till! En halvmille är tuff men inget en familj med två inkomster inte fixar om några, max 10 år.

• kommerintepånåtnamn
    Anonym (rådgivning) skrev 2020-07-02 12:40:49 följande:

Hej,

sök inte hjälp här. Utan att veta detaljer har vi ingen chans att ge vettig råd. Och du vill inte ha råd från självutnämnda rådgivare som oss utan hjälp av professionella.

Varje kommun erbjuder budget- och skuldrådgivning, helt gratis. Boka en tid, där får ni hjälp av experter som kan allt. Gå dit tillsammans och lägg alla kort på bordet. De kommer att hjälpa er. Ring redan idag, de säkert har hög söktryck pga corona, men också semester har dragit igång.

Sedan skulle jag boka en tid hos Kronofogden också. Jag vet att i många fall är det bättre att låta vissa skulder gå vidare till fogden, pga då fryser de räntan. Vet ej om det är fallet i er situation, men aldrig fel att ställa frågor. Om inget annat visar ni att ni verkligen vill lösa situationen och det är alltid många plus poäng hos banker/långivare för att omförhandla räntor, eventuell samlingslån om det blir aktuellt när skulderna är nere lite grann osv.

Lycka till! En halvmille är tuff men inget en familj med två inkomster inte fixar om några, max 10 år.

Tack.
  • kommerintepånåtnamn
    Anonym (rådgivning) skrev 2020-07-02 12:40:49 följande:

Hej,

Tack.
  • Jemp
    kommerintepånåtnamn skrev 2020-07-02 12:38:12 följande:

Nej han går back varje månad.

Annars hade det inte varit sån panik.

Vad lägger han/ni pengar på i övrigt?
  • Anonym (Oj)

Låt skulderna gå till kronofogden, dom skrivs av efter 5 år om man inte kan betala.

Inte det bästa kanske men i brist på annan lösning?

• Anonym (AB eller EF?)

Om det är ett AB som konkat så har han ju misskött det redan innan KKn. Det är bara om man utnyttjat halva aktiekapitalet eller om man har skulder till staten som det blir personliga.

Är det EF så är det ju privatekonomin, därför viktigt att ha extra koll om man har EF.

Vem är konkursförvaltare? Ta hjälp av den och begär ut varför det blivit på detta vis.

Som någon skriver. Det ska finnas en budget och skuldrådgivare i varje komun, boka tid med den (kräv tid om dom försöker slingra sig).

Har ni pratat med alla som ni har skulder till och försökt komma fram till en avbetalningsplan?

• Anonym (AB eller EF?)
    Jemp skrev 2020-07-02 13:00:20 följande:
    Vad lägger han/ni pengar på i övrigt?
    Nej skulder skrivs inte av efter 5 år.
  • kommerintepånåtnamn
    Anonym (Oj) skrev 2020-07-02 13:02:49 följande:

Låt skulderna gå till kronofogden, dom skrivs av efter 5 år om man inte kan betala.

Inte det bästa kanske men i brist på annan lösning?

Nej då tar de huset.
Svar på tråden Får inget samlingslån och går under!