Inlägg från: Anonym (biologen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (biologen)

Ångest som inte går att hantera?

Jag är helt normalfungerande vad gäller signalsubstanser i hjärnan och har inte varit deprimerad. Däremot har jag tidvis haft mycket stress, som orsakat ångest och även panikattacker. Saker som hjälpt mig är

- dra alltid ner på koffein vid panikattacker (eller helst ta bort helt)
    - undvik snabba kolhydrater- försök hålla blodsockret jämnt
    - använd inte nikotin då det är kärlsammandragande och ger sämre cirkulation
    - ta multivitamintabletter varje dag i en månad och se om det gör någon skillnad.
    (det finns mineralbrister som kan ge ångest som symptom)

• Anonym (biologen)
    Anonymsnubbe34 skrev 2020-07-03 20:00:48 följande:

Dricker väldigt mycket koffein 2-3 nocco om dagen 

Försök skippa det ett tag då.

Du kommer att må skit några dagar och ha  huvudvärk kanske, men tar man bort koffein så ökar också känsligheten för det igen, så då behöver du mindre mängd sen när du känner dig bättre och börjar med det igen. 

Jag vet hur det är, man tycker att man mår bättre av koffein, men koffein stirrar upp kroppen och hjärtfrekvensen och stimulerar det som redan pågår i den. Har du då nära till en fysisk ångestreaktion så är det lättare att tippa över kanten.

Biofeedback är ett intressant område, alltså hur vår hjärna/det vi tänker påverkar våra biokemiska signaler i kroppen. Om du har möjlighet att skaffa ett hälsoarmband så kanske du kan se vad som händer i tid och styra bort kroppen från panikreaktionen? 

Men ofta räcker det att bara ta långa djupa andetag i 5-6 minuter, eller räkna baklänges ner från 100 i tre-stegshopp- 100, 97, 94. Hjärnan kan bara göra så mycket på en gång och man kan lära sig lura den.
  • Anonym (biologen)
    Anonymsnubbe34 skrev 2020-07-03 20:04:36 följande:

Grejjen är att jag gjort det så pass länge hur kan detta uppkomma från det plötsligt?

Jag hade druckit kaffe dagligen i 20 år innan jag blev utmattad/fick akut stress och började få panikattacker av det. Det händer.
  • Anonym (biologen)
    Anonymsnubbe34 skrev 2020-07-04 18:59:20 följande:

Första dagen jag inte fått en panicattack idag på länge =) Börjar gå lite frammåt iallafall, skrämmer mig inte lika mycket det där akutbesöket var nog värt.

Så skönt! Det tog mig ca en månad innan jag försiktigt kunde börja dricka lite kaffe igen. 

Din sömn borde också bli bättre om du lyckas dra ner koffein ett tag.

Jag tar inget koffein efter kl 14 på dagen för det halveras i kroppen på ca 4-5 timmar och 25% finns fortfarande kvar efter 8 h. Koffein kan störa ens sömn så att den blir "grundare" även om man inte vaknar helt, så att man blir mer trött på morgonen och då vanligen vill ha mer koffein... Och så blir det en ond cirkel.
Svar på tråden Ångest som inte går att hantera?