Jag ser det som två helt skilda yrken, enda som är liknande är väl att du jobbar skift. Och att du behöver ett starkt psyke för att hantera det som händer under din arbetsdag.
Min man arbetar inom räddningstjänsten och det är inte mycket tid över där kan jag säga. Nu är han inom en storstadsregion så dels är det säkert procentuellt sett fler larm. Dels är alla kommuner och staden väldigt mån om att få valuta för pengarna. Så när man inte har larm har man väldigt många andra ansvarsområden. För många enligt min man för brandmännen och skiftet BEHÖVER tid mellan varven att göra saker utan tidspress just för att palla när det väl smäller. Men det är sånt som att de går igenom all utrustning (säkrar bilar, larmställ, com-radio, luftpaket) där var och en har egna ansvarsområden. Ibland har man ansvar för en funktion eller "sak" i hela brandförsvaret, inte bara på sin egen station. De städar och tvättar bilar, städar på stationen, Utöver att de tränar tillsammans såklart. Tränar inte bara fysiskt som styrka och löpträning, utan tränar fasta situationer; resa stege, resa stege mot villa, resa stege mot hyreshus, klippa bil, klippa bil som brinner, klippa bil i rökfylld container mm. Nästan varje kvällspass han jobbar så har styrkeledaren ett material som ska gås igenom på powerpoint eller en liten övning som man gör tillsammans. Och eftersom det byggs mycket överallt är de ofta ute och bara kör, kollar nya vägar till vissa adresser, kollar nya områden och hur man bäst tar dit.
På hans skift har de också ansvar för information externt till skolbarn så dagtid kan de behöva ringa runt eller åka runt till skolorna och först bestämma tid för detta och sen såklart åka ut regelbundet och hålla lektioner för barn. De tar löpande fram nytt material som de åldersanpassar.
Polis har jag själv varit intresserad av och lurat lite på tidigare i livet. Men dels inser jag nu att det räcker med en i familjen som jobbar i skift, dels trivs jag väldigt bra där jag hamnat. Så jag tror inte att jag tar upp det spåret.
Men jag kan rekommendera podden Över min döda kropp som görs av två poliser. Det ger en otroligt bra inblick i hur många olika områden som finns inom polisen och vad man kan råka på som polis.