• Thu 2 Jul 2020 21:59
    2289 visningar
    4 svar
    4
    2289

    Polis eller brandman hjälp mig!!

    Hej

    Funderar på en ny bana i arbetslivet, har funderingar På att utbilda mig till polis eller brandman. Vad finns det för för och nackdelar med respektive yrke?

    Tycker själv att båda verkar utvecklande på sitt sätt men har svårt att komma fram till något svar. Hoppas på bra hjälp här.

  • Svar på tråden Polis eller brandman hjälp mig!!
  • Thu 2 Jul 2020 22:56
    #1

    Gillar du mycket dötid på jobbet så är brandman något för dig. En vän påbörjade den utbildningen, under praktiken bestod hans dagar mest av träning och soffhäng. Kom det inget larm så hände inget.

    Gillar du utveckling och att göra saker är polis någ bättre. Finns fler vägar att gå och man kan jobba sig uppåt. Brandman är mer begränsat.

    Mitt ex pluggade till polis under vår tid och utbildningen lät väldigt intressant. Skulle gissa på att det är lättare att komma in på brandmansutbildning än polishögskolan.

  • Thu 2 Jul 2020 23:18
    #2

    En kompis är brandman (kvinna) och precis som redan sagts så kan det bli mycket dötid, men när det väl händer något så händer det ju något och då får man jobba hårt. Så mycket från noll till hundra. Det är fysiskt krävande, du måste hålla dig i trim hela tiden. Båda yrkena kan ju vara psykiskt påfrestande men jag undrar om inte brandman är snäppet tyngre psykiskt. Vet att min kompis tycker trafikolyckor är jobbigast, periodvis är det nästan mer sånt än släcka bränder (och även brandsläckandet tär på psyket pga stressiga situationer och mycket säkerhetstänk), men vid bränder är det i regel materiell förstörelse jämfört med folk som sitter fastklämda i bilar etc. 

    För att bli bra som polis tror jag du behöver ha tålamod, förmåga att hålla dig lugn och gilla att jobba med människor. Du ska ju kunna ta folk, på rätt sätt. Personligen tror jag polis är ett mer mångfacetterat och intressant yrke där du senare kan inrikta dig mot olika saker. Sen är det ju samma där, du får se en hel del skit så psyket ska ju palla.

    Jag har själv funderat på att utbilda mig till polis men kroppen satte stopp för det. Tror det är ett jättespännande yrke om man går in för det med rätt mindset. 

  • Fri 3 Jul 2020 09:04
    #3

    Jag ser det som två helt skilda yrken, enda som är liknande är väl att du jobbar skift. Och att du behöver ett starkt psyke för att hantera det som händer under din arbetsdag. 

    Min man arbetar inom räddningstjänsten och det är inte mycket tid över där kan jag säga. Nu är han inom en storstadsregion så dels är det säkert procentuellt sett fler larm. Dels är alla kommuner och staden väldigt mån om att få valuta för pengarna. Så när man inte har larm har man väldigt många andra ansvarsområden. För många enligt min man för brandmännen och skiftet BEHÖVER tid mellan varven att göra saker utan tidspress just för att palla när det väl smäller. Men det är sånt som att de går igenom all utrustning (säkrar bilar, larmställ, com-radio, luftpaket) där var och en har egna ansvarsområden. Ibland har man ansvar för en funktion eller "sak" i hela brandförsvaret, inte bara på sin egen station. De städar och tvättar bilar, städar på stationen, Utöver att de tränar tillsammans såklart. Tränar inte bara fysiskt som styrka och löpträning, utan tränar fasta situationer; resa stege, resa stege mot villa, resa stege mot hyreshus, klippa bil, klippa bil som brinner, klippa bil i rökfylld container mm. Nästan varje kvällspass han jobbar så har styrkeledaren ett material som ska gås igenom på powerpoint eller en liten övning som man gör tillsammans. Och eftersom det byggs mycket överallt är de ofta ute och bara kör, kollar nya vägar till vissa adresser, kollar nya områden och hur man bäst tar dit.
    På hans skift har de också ansvar för information externt till skolbarn så dagtid kan de behöva ringa runt eller åka runt till skolorna och först bestämma tid för detta och sen såklart åka ut regelbundet och hålla lektioner för barn. De tar löpande fram nytt material som de åldersanpassar.

    Polis har jag själv varit intresserad av och lurat lite på tidigare i livet. Men dels inser jag nu att det räcker med en i familjen som jobbar i skift, dels trivs jag väldigt bra där jag hamnat. Så jag tror inte att jag tar upp det spåret.
    Men jag kan rekommendera podden Över min döda kropp som görs av två poliser. Det ger en otroligt bra inblick i hur många olika områden som finns inom polisen och vad man kan råka på som polis.

  • Fri 3 Jul 2020 17:39
    #4

    Tack för svar. Förstår ju självklart att det är olika med båda yrkena beroende i vart i landet man hamnar. Den statistiken jag löste från min ort var ca 650 larm per år så det är ju ganska lugnt då misstänker jag. Kommer man till Stockholm så har ju flertalet brandstationer ganska många larm per år vad jag har förstått.

Svar på tråden Polis eller brandman hjälp mig!!