• Stayalive

    Lågt AMH, kört nu?

    Bakgrund:

    Tre missfall på ett år:

    1. MA v7+6

    2. Spontant 5+6

    3. Spontant 7+2 (tvillingar) 200618

    Vi har försökt sedan årskiftet 2018/2019 så vi blev ganska snabbt gravida och efter missfallen har det inte tagit många månader. Positivt har jag tyckt såklart men nu börjar jag tvivla på om jag ens kan bli gravid igen eller om jag överhuvudtaget har några friska ägg kvar, de få som finns där enligt Google.

    Var på efterkontroll 10 dagar efter det senaste missfallet och allt hade kommit ut som det skulle. Hon kollade igenom allt och livmoder och äggstockar ser fina ut. Har några myom men dom sitter bra till och ska inte störa.

    Hon tog även prover på mig. AMH, LH, FSH, TSH och T4 plus några immunprover.

    TSH - 0,8

    T4 - 16

    LH 4,4

    TSH 9,9 (dock inte taget 3 dagen i cykeln eftersom jag inte fått min mens ännu)

    AMH - 3,6 mmo/l vilket är = 0,504

    Jag har inte pratat med doktorn i och för sig eftersom jag tjuvkikat i min journal. När jag googlade mitt AMH-värde så har jag bara hittat en massa skräckhistorier och att det är alldeles för lågt, på gränsen till dåligt.

    Nu är jag livrädd att jag inte kommer att kunna bli gravid mer och att jag inte har några bra ägg kvar. Att alla är slut och jag kommer bara få missfall om jag väl blir gravid.

    Jag vet inte vad jag ska göra nu. Jag kan ju bli gravid trots mina dåliga ägg men jag får inte behålla det. Kanske just för att min äggreserv är dålig och dom äggen som finns kvar verkar vara värdelösa så kroppen stöter ut graviditeten gång på gång.

    Just nu funderar jag på att ge upp helt. Varför försöka mer om det ändå kommer sluta likadant varje gång på grund av att jag är för gammal?

    IVF verkar inte vara ett alternativ heller för det har jag för dåligt AMH-värde för enligt internet och om jag inte har ägg som fungerar är ju det kört ändå.

    Jag var glad när allt gick så snabbt och doktorn började kolla upp allt men när man får ett resultat om en dålig äggreserv är inte det så kul.

    Jag hade alla dagar i veckan kunnat ta något annat som felar. Sköldkörteln, överaktivt immunförsvar, hormonella problem etc, det går ju att åtgärda. Äggen går inte att öka, kvalitén kanske går att förbättra men jag vet inte hur mer än att leva sunt och trycka i mig mineraler och vitaminer.

  • Svar på tråden Lågt AMH, kört nu?
  • Solblomma30

    Usch vilken ledsam situation för dig och er! Jag beklagar alla missfall du har gått igenom! MEN, lågt AMH betyder inte nödvändigtvis att du har dålig kvalitet på alla de ägg du har kvar. AMH mäter äggreserven, inte äggkvaliteten. Får jag fråga hur gammal du är? Visst är det sant att äggen minskar i kvalitet med åldern, men alla de ägg du har kvar kommer ändå inte att vara av dålig kvalitet.

    Om du är fertilitetsmässigt gammal så kommer kanske en hel del av dina ägg vara av sämre kvalitet, men då och då kommer det ett bra ägg och blir du gravid då så kommer du troligen få en bebis.

    Hoppas att du orkar fortsätta kämpa, förstår att det är en jättejobbig situation!

  • Snuttis2

    Hej

    Ledsen att höra om dina missfall jag har också erfarenhet av det och vet hur förödande det är.

    Jag skulle råda dig att snarast kräva en läkartid tillsammans med din sambo/make.

    Ni ska också kräva en missfalls utredning om du inte fått den än, efter tre missfall har du rätt till en för att kontrollera att någon av er ex inte har genetiska förutsättningar som försvårar .

    Det ser ut som de tagit delar av proverna som man gör i samband med utredning för ivf men ni måste få till dialogen med läkarna om just era förutsättningar och göra upp en gemensam plan oavsett om den gäller missfallen, ivf, äggdonation eller annan stödbehandling.

    Du kanske har ett immunförsvar som stör, får små proppar i moderkakan osv och det går ju att behandla och det är ju viktigt att få klart för sig så du inte förlorar friska graviditeter ? Eller också är äggen inte toppen men då finns ju andra alt för det?

    Ja , du har ett lågt värde och ligger i gränslandet för ivf behandlingar men annat spelar ju också roll. Jag hade själv 0,6 vilket i Östergötland är precis på gränsen men vi fick Ivf och har idag en frisk 3 åring så det finns absolut hopp!!

    Ta kontrollen och sätt en plan , det kommer gå bra och du kommer må bättre när du vet förutsättningarna!!

    Lycka till

  • Stayalive

    Tack för era svar. Jag är snart 38 år gammal. Jag är medveten om att min ålder påverkar både äggreserv och kvalité på ägg. Jag hade dock hoppats att jag hade haft lite högre värde än så.

    Jag kan ju bli gravid ganska enkelt än så länge så jag får väl hoppas på det där guldägget. Äggreserven speglar ju såklart inte kvalitén. Men med mindre reserv så finns det förmodligen mindre ägg som är bra. Och av de ägg jag släpper varje månad är ju risken att bra ägg går förlorade för att det inte blir något.

  • Snuttis2

    Fördelen med ivf är ju att de har möjlighet att studera embryona noga under en period för att kunna välja de som har bäst chans att klara hela processen och bli ett barn.

  • Snuttis2

    Fördelen med ivf är ju att de har möjlighet att studera embryona noga under en period för att kunna välja de som har bäst chans att klara hela processen och bli ett barn.

  • Amidina

    Slänger in lite fakta här jag med. :) AMH mäter faktiskt bara hur väl äggstockarna svarar på signalen från hjärnan, och kan inte användas för att se hur många ägg som finns kvar eller kvalitén på dem. Används oftast i IVF-sammanhang för att man ska få en uppfattning om hur de kommer svara på stimuleringen som görs med tillsatta hormoner.

    Du verkar ju ha lätt för att bli gravid, vilket såklart är jättebra, men det är ju det där med att behålla dem också, beklagar att det inte gått som man önskar.
    Har du fått mätt din progesteronhalt? Brist på det ger väldigt ofta missfall, men går att lösa lätt mha medicin (vanligtvis Lutinus, som även kan ges förebyggande vid IVF).

    Vill du testa lite på egen hand så börja med att tempa om du inte gör det, det ger en hyfsad bild på hur progesteronhalten ser ut (be om hjälp att tolka kurvan om du behöver). Bra mat, bra och tillräcklig sömn, tid ute i dagsljuset varje dag, och stresshantering kommer man rätt långt med. Jag hade progesteronbrist förr, men har lyckats förbättra det enormt med bara ovanstående. 


    35 år, inga barn, kämpat i 3 år, endo och myom. Nördig gällande kvinnlig fertilitet, fråga mig gärna så hjälper jag alltid!
  • Stayalive

    Progesteron tror jag inte dom har kollat. LH har dom kollat om det är samma? Det låg iallafall bra till. Och likaså FSH.

    Jag har inte pratat med doktorn ännu eftersom jag råkat kolla på mina provsvar innan dom är vidimerade.

    Av dom som jag tagit och som resultatet har kommit på så har jag förstått att det enda som faktiskt avviker är AMH. Men åt andra sidan är det inom referens för min ålder även om det ligger i nederkanten.

    Ägglossningen har jag bra koll på. Tror den hoppar över ungefär 2 gånger på år i snitt och har gjort sedan 5 år tillbaka men det är ju inte heller ovanligt. Min tempkurva är ?normal? eller vad man säger. Har en bastemp på runt 36,7. Någon dag efter ägglossning stiger den till 37,2 och håller sig där tills mensen kommer. Förutom dom månaderna jag inte har ägglossning. Då stiger den inte :).

    Har haft regelbunden mens enda sen jag fick mens när jag var 12. 25 dagar +- 2 dagar. Väldigt sällan den kommer tidigare än 25 dagar.

    Nästa gång jag blir gravid ska jag ringa på en gång och så kommer jag få lutinius och trombyl utskrivet att ta för att hjälpa till att stötta. Det var inget som kunde skada sa doktorn och var värt att testa. Detta under förutsättning att dom faktiskt inte hittar något annat fel på mig som dom kan åtgärda med något annat.

    Har faktiskt precis haft ägglossning nu efter missfallet men vi har valt att avvakta nu fram tills vi fått svar på alla prover. Vi vill inte bli gravida och så vet vi inte om något är fel på oss. Dumt att chansa och gå igenom ett till missfall i onödan.

Svar på tråden Lågt AMH, kört nu?