• Thu 2 Jul 2020 22:30
    1541 visningar
    18 svar
    18
    1541

    Hemhjälp för barn med autism

    Min son har för två månader sedan fått diagnosen lindrig autism samt global utvecklingsförsening. Han har fortfarande inte fått en tid på habiliteringen. Vi har endast varit på ett informationsmöte. Kuatorn som jag pratade med sa att det inte finns något center där man lämnar in barnet ett par timmar om dagen, men att det fanns någon som man kunde komma hem till en ca en gång i veckan och träna barnet. Hon skulle egentligen inte berätta det för mig sa hon, så hon gick inte in på fler detaljer. Detta är givetvis något som man själv betalar för och det ska vara dyrt. Vi är redo att betala hur mycket som helst ,men vi har ingen aning om vem vi ska kontakta. Juni 2019 skickades remissen till bil och vår sån har fortfarande inte fått hjälp. Någon som vet hur jag ska ska gå tillväga för att hitta någon som ka komma hem till oss och träna barnet? Vi är väldigt desperata just nu. All info uppskattas!

  • Svar på tråden Hemhjälp för barn med autism
  • Fri 3 Jul 2020 07:52
    #1

    Ring er kommuns växel. Be att få bli kopplad till en LSS-handläggare (eller motsvarande funktion). Berätta för handläggaren hur ni har det idag och hur du önskar att det vore.

  • Fri 3 Jul 2020 08:31
    #2

    Det var inte LSS jag tänkte på,utan mer på habilitering hemma om du förstår vad jag menar.

  • Fri 3 Jul 2020 08:32
    #3

    Går han på förskola så brukar personalen där hjälpa till med träning. 

    Några träningscenter att lämna in barnet på finns inte i Sverige, tack o lov.

  • Fri 3 Jul 2020 08:52
    #4
    Melaniiee skrev 2020-07-03 08:31:53 följande:

    Det var inte LSS jag tänkte på,utan mer på habilitering hemma om du förstår vad jag menar.


    Jag tänker att en LSS-handläggare bör ha koll på vilka insatser som finns, även de som är mer inom habilitering - de ska åtminstone veta vart du ska vända dig. Du kan ringa för råd och stöd.
  • Fri 3 Jul 2020 09:00
    #5

    Kuratorn verkade ju mena någon slags privat lösning, dvs något som inte sköts av kommunen utan en egen företagare eller liknande (eftersom hon så att det är så dyrt). Vilket privat företagare hon tänker på vet hon nog bara själv, det finns inga centrala privata organisationer med autismhabilitering, utan det är nog lokalt.

  • Fri 3 Jul 2020 09:06
    #6

    Kolla upp om det finns någon universitet i närheten som har undervisning inom specialpedagogik och sätt upp en lapp på anslagstavlan i augusti om du inte hittar någon tills dess.

    Till exempel www.specped.su.se/ eller motsvarande i någon annan stad.

    Jag har sett flera annonser där man sökte barnvakt som pluggade specialpedagogik när jag studerade där.

  • Fri 3 Jul 2020 12:10
    #7
    Petter och jag skrev 2020-07-03 08:52:15 följande:

    Jag tänker att en LSS-handläggare bör ha koll på vilka insatser som finns, även de som är mer inom habilitering - de ska åtminstone veta vart du ska vända dig. Du kan ringa för råd och stöd.


    Dagis dit min son går har noll koll. De vara sitter och väntar på specialpedagogen som har ansökt om extra resurser. Han kommer få hjäl nu till hösten. De flesta gångerna vi går för att hämta sonen så är han ensam i ett hörn och ingen personal i närheten. Vi funderar på att byta dagis men vet inte hur det kommer att bli med stödet, om de följer med eller inte. Ansökningspersioden är 1:a juli till 31 december. Är rädd att om stödet inte följer med så kommer han inte få stöd förrens januari nästa år.

    Varför tack och lov? :) finns det något negativt med dessa center?
  • Fri 3 Jul 2020 12:11
    #8
    Melaniiee skrev 2020-07-03 12:10:37 följande:

    Dagis dit min son går har noll koll. De vara sitter och väntar på specialpedagogen som har ansökt om extra resurser. Han kommer få hjäl nu till hösten. De flesta gångerna vi går för att hämta sonen så är han ensam i ett hörn och ingen personal i närheten. Vi funderar på att byta dagis men vet inte hur det kommer att bli med stödet, om de följer med eller inte. Ansökningspersioden är 1:a juli till 31 december. Är rädd att om stödet inte följer med så kommer han inte få stöd förrens januari nästa år.

    Varför tack och lov? :) finns det något negativt med dessa center?


    Det ska jag faktiskt prova. Tack snälla för tipset :)
  • Fri 3 Jul 2020 12:12
    #9
    Persikaplommon skrev 2020-07-03 09:06:46 följande:

    Kolla upp om det finns någon universitet i närheten som har undervisning inom specialpedagogik och sätt upp en lapp på anslagstavlan i augusti om du inte hittar någon tills dess.

    Till exempel www.specped.su.se/ eller motsvarande i någon annan stad.

    Jag har sett flera annonser där man sökte barnvakt som pluggade specialpedagogik när jag studerade där.


    Då hon sa att hon egentligen inte skulle säga något om det så ville jag inte fråga mer, men då jag inte lyckats få fram något själv så får jag försöka fråga henne.
  • Fri 3 Jul 2020 12:13
    #10
    annabellelee skrev 2020-07-03 09:00:14 följande:

    Kuratorn verkade ju mena någon slags privat lösning, dvs något som inte sköts av kommunen utan en egen företagare eller liknande (eftersom hon så att det är så dyrt). Vilket privat företagare hon tänker på vet hon nog bara själv, det finns inga centrala privata organisationer med autismhabilitering, utan det är nog lokalt.


    Jag får prova med dem också. Tack snälla för tipset :)
  • Fri 3 Jul 2020 12:33
    #11
    Melaniiee skrev 2020-07-03 12:12:41 följande:

    Då hon sa att hon egentligen inte skulle säga något om det så ville jag inte fråga mer, men då jag inte lyckats få fram något själv så får jag försöka fråga henne.


    Skulle du svara någon annan?
  • Fri 3 Jul 2020 21:51
    #12
    Persikaplommon skrev 2020-07-03 12:33:04 följande:

    Skulle du svara någon annan?


    Oj, ja det skulle jag visst hehe. Tack snälla för tipset. Jag ska kolla upp det där med någon universitet:)
  • Fri 3 Jul 2020 23:10
    #13
    Melaniiee skrev 2020-07-03 21:51:04 följande:

    Oj, ja det skulle jag visst hehe. Tack snälla för tipset. Jag ska kolla upp det där med någon universitet:)


    Det var så lite.

    Hoppas du hittar hjälp.
  • Mon 13 Jul 2020 10:18
    #14

    Kan det vara banyancenter?!

  • Mon 13 Jul 2020 10:19
    #15

    Kan det vara banyancenter?!

  • Mon 13 Jul 2020 10:19
    #16

    Kan det vara banyancenter?!

  • Sun 9 Aug 2020 00:12
    #17

    Ja, men jag bor i Malmö:( banyancenter är i Stockholm

  • Sun 9 Aug 2020 00:22
    #18

    Jag ser dock att de finns i Malmö också. Tack så jättemycket :)

Svar på tråden Hemhjälp för barn med autism