Inlägg från: Magnusw32 |Visa alla inlägg
  • Magnusw32

Ringa soc??

Jag tycker du ska prata med föräldern/föräldrarna innan du ringer någonstans! Kan bli så himla fel för familjen annars.

• Magnusw32

Jag tycker inte du ska ringa Soc ändå.

Du får försöka prata med mamman igen och igen.

• Magnusw32
    emma enhörning skrev 2020-07-03 06:04:56 följande:

Än värre är att det kan bli så himla fel för barnet om hon inte ringer, är min åsikt!

Håller inte med. Folk är alldeles för snabba med att ringa till Soc innan man tar reda på vad som egentligen pågår. Jag vet för jag har varit i den situationen och jag mådde väldigt dåligt efter det. Jag hade uppskattat om min granne hade kommit och ringt på och frågat om hon hade kunnat hjälpa mig med något. Istället ringde hon Soc. Vilket var helt fel. Jag har fortfarande inte kommit över den känslan som det gav mig när jag gick ett brev hem i brevlådan...
  • Magnusw32
    Magical skrev 2020-07-03 07:20:21 följande:

Hur kan du säga att folk är för snabba att ringa? Majoriteten av befolkningen vet knappt att soc finns och än mindre hur man kontaktar dem. 

Men jag tycker att TS ska göra ett till försök att prata med föräldrarna, inte ge upp för att mamman blir nervös! 

TS, gå dit och ring på, säg att du funderat ett bra tag på varför flickan är hela dagar hos er och varför ingen av föräldrarna verkar sakna henne, vet de ens var hon är? Och du kan tydligt säga att det här börjar bli ekonomiskt kännbart, att ge mat till en extra person flera ggr om dagen, flera dagar i veckan. Då får ni något att starta samtalet med. En förälder som vid det laget fortfarande mest fnittrar nervöst och inte riktigt kan svara - då ringer du Soc! 

För att det är min erfarenhet. Jag har jobbat med barn i olika åldrar i 20 år och är snart 3 barns mamma. Många tror att det bara är att ringa socialen så fort det är något istället för att faktiskt prata med föräldrarna. Av rädsla såklart. Det är "lättare" att ringa ett anonymt samtal till Soc o ventilera sig. I min egen erfarenhet kan det bli så fel därför jag skriver som jag gör. Jag pratar inte om fall där det är uppenbart att man vill ta in en tredje part för att man är allvarligt orolig för barnet. I TS fall hade jag försökt och försökt prata med mamman ordentligt precis som du skriver. Inte bara ringa till Soc. Det är inte så bara att ringa dit. Blir så mycket för familjen det gäller om det bara är oskyldigt ovetande som är orsaken. Min åsikt bara
Svar på tråden Ringa soc??