• Ambivalencia

    Ringa soc??

    Under snart två år har min dotter lekt med en några år äldre kompis. Dom klickar jättebra, trots åldersskillnaden och det börjar nästan kännas som att hon bor hemma hos oss. Hon kommer till frukosten, äter lunch och mellanmål, stannar sedan på middag och brukar äta snacks på kvällkvisten. Vi snackar alltså 12-timmars pass. När jag vaknar på morgonen är hon redan här.

    Min dotter har aldrig blivit bjuden hem till dom och dom erbjuder sig heller inte att betala för maten, inte ens när vi äter ute. Jag tycker föräldrarna beyer sig konstigt och jag får inte direkt kontakt med dom, även om vi är grannar. Jag börjar fundera hur hon har det hemma den här tjejen. Tycker så synd om henne. Hennes föräldrar hittar aldrig på något med henne så man känner sig liksom tvungen att alltid ta med henne på grejet..problemet är att jag inte vet hur jag ska gå vidare nu? Om jag anmäler till soc får dom reda på att det är jag och då kanske tjejen blir lidande. Jag vet att fler föräldrar än jag proar sig över just denna tjej.

  • Svar på tråden Ringa soc??
  • Magnusw32

    Jag tycker du ska prata med föräldern/föräldrarna innan du ringer någonstans! Kan bli så himla fel för familjen annars.

  • Ambivalencia

    Jag har försökt flera ggr men det är som att dom inte vill ha kontakt. Mamman bara fnittrar och ser nervös ut. Dom håller sig bara för sig själva.

    Och för övrigt är det fruktansvärt stökigt i lägenheten

  • emma enhörning

    Jag tycket du ska kontakta soc. Säg inte ditt namn när du ringer så får du vara anonym. Det är för barnets skull! Har familjen inga problem borde de ändå vara glada att folk bryr sig... Känner man en oro ska man göra en anmälan!

  • emma enhörning
    Magnusw32 skrev 2020-07-03 04:32:13 följande:

    Jag tycker du ska prata med föräldern/föräldrarna innan du ringer någonstans! Kan bli så himla fel för familjen annars.


    Än värre är att det kan bli så himla fel för barnet om hon inte ringer, är min åsikt!
  • Magnusw32
    emma enhörning skrev 2020-07-03 06:04:56 följande:

    Än värre är att det kan bli så himla fel för barnet om hon inte ringer, är min åsikt!


    Håller inte med. Folk är alldeles för snabba med att ringa till Soc innan man tar reda på vad som egentligen pågår. Jag vet för jag har varit i den situationen och jag mådde väldigt dåligt efter det. Jag hade uppskattat om min granne hade kommit och ringt på och frågat om hon hade kunnat hjälpa mig med något. Istället ringde hon Soc. Vilket var helt fel. Jag har fortfarande inte kommit över den känslan som det gav mig när jag gick ett brev hem i brevlådan...
  • IceKitten

    Alltså... jag tycker absolut att man ska ringa soc om man är orolig för ett barn. Men det du radar upp är ju faktiskt inget krav som förälder...

    Man måste inte bjuda in barnets vän på mat, man måste inte erbjuda pengar för vad barnet äter, man måste inte åka till tivoli, man måste inte vara trevlig mot barnets kompisars föräldrar osv. Om du tror att barnet inte får mat, blir fysiskt/psykist misshandlad, inte har rena/hela kläder, på annat sätt inte får sina behov uppfyllda så ring. Men att ni har olika syn på föräldrarollen är inget skäl... så ta reda på om barnet är hos er för hon själv vill eller för att hon inte får vara hemma, exempelvis, och gå vidare därefter.

  • Magical
    Magnusw32 skrev 2020-07-03 06:18:58 följande:
    Håller inte med. Folk är alldeles för snabba med att ringa till Soc innan man tar reda på vad som egentligen pågår. Jag vet för jag har varit i den situationen och jag mådde väldigt dåligt efter det. Jag hade uppskattat om min granne hade kommit och ringt på och frågat om hon hade kunnat hjälpa mig med något. Istället ringde hon Soc. Vilket var helt fel. Jag har fortfarande inte kommit över den känslan som det gav mig när jag gick ett brev hem i brevlådan...
    Hur kan du säga att folk är för snabba att ringa? Majoriteten av befolkningen vet knappt att soc finns och än mindre hur man kontaktar dem. 

    Men jag tycker att TS ska göra ett till försök att prata med föräldrarna, inte ge upp för att mamman blir nervös! 
    TS, gå dit och ring på, säg att du funderat ett bra tag på varför flickan är hela dagar hos er och varför ingen av föräldrarna verkar sakna henne, vet de ens var hon är? Och du kan tydligt säga att det här börjar bli ekonomiskt kännbart, att ge mat till en extra person flera ggr om dagen, flera dagar i veckan. Då får ni något att starta samtalet med. En förälder som vid det laget fortfarande mest fnittrar nervöst och inte riktigt kan svara - då ringer du Soc! 
  • Magical
    IceKitten skrev 2020-07-03 06:35:22 följande:

    Alltså... jag tycker absolut att man ska ringa soc om man är orolig för ett barn. Men det du radar upp är ju faktiskt inget krav som förälder...

    Man måste inte bjuda in barnets vän på mat, man måste inte erbjuda pengar för vad barnet äter, man måste inte åka till tivoli, man måste inte vara trevlig mot barnets kompisars föräldrar osv. Om du tror att barnet inte får mat, blir fysiskt/psykist misshandlad, inte har rena/hela kläder, på annat sätt inte får sina behov uppfyllda så ring. Men att ni har olika syn på föräldrarollen är inget skäl... så ta reda på om barnet är hos er för hon själv vill eller för att hon inte får vara hemma, exempelvis, och gå vidare därefter.


    Och vad ska TS göra om barnet säger att jag vill så gärna vara hemma hos er, det är skit hemma hos mig? (din sista mening är med andra ord inte helt hållbar) 

    Dessutom har inte TS familj skyldighet att ta emot flickan dag efter dag, om de inte vill, bara för att flickan kanske vill vara där. 
Svar på tråden Ringa soc??