Ringa soc??
Jag tycket du ska kontakta soc. Säg inte ditt namn när du ringer så får du vara anonym. Det är för barnets skull! Har familjen inga problem borde de ändå vara glada att folk bryr sig... Känner man en oro ska man göra en anmälan!
Jag tycket du ska kontakta soc. Säg inte ditt namn när du ringer så får du vara anonym. Det är för barnets skull! Har familjen inga problem borde de ändå vara glada att folk bryr sig... Känner man en oro ska man göra en anmälan!
Jag tycker du ska prata med föräldern/föräldrarna innan du ringer någonstans! Kan bli så himla fel för familjen annars.
Håller inte med. Folk är alldeles för snabba med att ringa till Soc innan man tar reda på vad som egentligen pågår. Jag vet för jag har varit i den situationen och jag mådde väldigt dåligt efter det. Jag hade uppskattat om min granne hade kommit och ringt på och frågat om hon hade kunnat hjälpa mig med något. Istället ringde hon Soc. Vilket var helt fel. Jag har fortfarande inte kommit över den känslan som det gav mig när jag gick ett brev hem i brevlådan...
Alltså... jag tycker absolut att man ska ringa soc om man är orolig för ett barn. Men det du radar upp är ju faktiskt inget krav som förälder...
Man måste inte bjuda in barnets vän på mat, man måste inte erbjuda pengar för vad barnet äter, man måste inte åka till tivoli, man måste inte vara trevlig mot barnets kompisars föräldrar osv. Om du tror att barnet inte får mat, blir fysiskt/psykist misshandlad, inte har rena/hela kläder, på annat sätt inte får sina behov uppfyllda så ring. Men att ni har olika syn på föräldrarollen är inget skäl... så ta reda på om barnet är hos er för hon själv vill eller för att hon inte får vara hemma, exempelvis, och gå vidare därefter.