• Sat 4 Jul 2020 19:30
    595 visningar
    3 svar
    3
    595

    Barn nr 2.

    Hej!

    Vi har en underbar liten dotter på 1 år. Hon har varit en bebis som har haft extremt svårt med sömnen dagtid samt att söva till kvällen.

    Jag vill ha ett barn till om 1-3 år. Min man vill absolut inte ha ett till. Han säger att han inte orkar en gång till pga dotterns sömn.

    Någon som varit i likande sits om tagit beslutet att skaffa ett barn till? Hur kompromissade ni?

  • Svar på tråden Barn nr 2.
  • Sat 4 Jul 2020 19:41
    #1

    Vår etta sov som en kratta! Vaknade varannan timme å tog 2-3 timmar att söva. Dagtid skulle man vagga eller går runt med honom. De två efter honom sover som en stock. Både dagtid å nattetid. Vist ammade de på natten men somnade direkt efter. Ammade va 3-4 timme i början efter de sov de i alla fall 4-5 timmar i sträck innan de va uppvak å mat. Så de e väldigt olika från barn till barn!

  • Sat 4 Jul 2020 20:18
    #2

    Min uppfattning är att det inte går att kompromissa om ett barn. Det går inte att skaffa ett halvt barn. Och ett barn förtjänar att vara önskat och älskat av båda sina föräldrar.

    Ert första barn är så pass litet att det finns gott om tid att bara avvakta och njuta av den tiden som är. Och samtidigt ge din man tid att fundera och kanske så småningom ändra sig.

    För oss var det en process på 4-5 år innan vi var överens. Så det hann bli över 10 år mellan våra barn. För att gå igenom varför vi kände som vi kände och kunna prata om det öppet och ärligt tog vi stöd så vi gick i familjerådgivning tillsammans. Annars var det väldigt svårt (upplevde jag) att prata om det konkret. Det slutade bara med att han inte visste om han ville ha fler barn och att han inte ville att jag skulle tjata. Så jag lät det gå ett halvår-ett år mellan gångerna. För jag ville inte gå och tänka på det hela tiden, då kunde jag liksom lägga bort det ämnet och fokusera på annat tills vi var överens om att prata om det igen. Och sen så att inte han skulle behöva ha det hängande över sig.

    Men som ovanstående skriver, man vet aldrig vilken sorts barn man får. Man kan också bli väldigt sjuk och råka ut för komplikationer själv. Med tanke på vilken tuff start vi fick och att vår lilla dessutom hade kolik så är jag glad att vi har så många år emellan för det hade inte funkat att ha ett syskon på 2 år samtidigt. Då hade jag gått under av att försöka finnas där för alla och ta ansvar för båda barnen. Nu var vår stora son i skolan på dagtid och han hade sina aktiviteter. Vi har även nära stöd av både mor-och farföräldrar. Så jag kunde fokusera på den lilla hela dagarna och även mycket på eftermiddagar och kvällar utan att det tog tid från mitt äldre barn. 

    Har man tur så får man ett lugnt barn som sover och äter och bara hänger med, då kommer ni nog inte ens minnas efteråt varför ni tvekade.

  • Wed 18 Oct 2023 11:41
    #3

    Det är väldigt svårt att vara lockad av ett till barn när det är kaos med första. För vår del hade vi en extremt krävande bebis på dagarna och uppvak varannan timme fram till 1.5-2 års ålder. Vi höll på att gå in i väggen, ingen av oss lyckades ta en hel natt själv någonsin. Första halvåret på förskolan hjälpte inte heller med sömnen.

    När han blev 2 fick vi rätt på sömnen för att vi gjorde sömnträning (sök sleep training för mer info). Hjälpen från BVC var kass, de bara frågade om det löst sig av sig själv och kunde inte komma med några råd trots att vi var nära väggen.

    När nattsömnen blev bra så kom tankarna på syskon sakta men säkert. När förskolan rullade på också. Och på den vägen var det. Jag bör dock tillägga att vi tidigare pratat om att vi båda vill ha fler än ett barn, det var bara totalt otänkbart under några år.

    Hoppas ni landar i ett beslut som är bra för er båda! Men vänta lite tills livet rullar på lite mer om du vill öka chanserna för att din man ska vilja ha ett till. :)

Svar på tråden Barn nr 2.