• Anonym (K)

Mobbad på jobbet. Mår så dåligt

Mår så in i .. dåligt och har gjort en längre tid; mestadels ångest och nedstämdhet.

Har testat det mesta för att hjälpa mig själv: diverse terapier, mediciner, träning, mindfulness, yoga, hälsokost - kosttillskott osv osv... Ingenting hjälper och nu är jag livrädd att jag inte ska orka leva tillslut..

Till saken hör att jag sedan föräldraledigheten på något olustigt sätt känt mig mobbad på jobbet..och detta har sedan fortsatt under 4-5 års tid..

Kollegor som inte hälsar när man kommer till jobbet, undanhåller information, gör arbetet krångligt för mig, klagomål på vad jag än gör, ryktesspridning och skitsnack bakom min rygg. Lyft detta flera ggr med chefer, som inte har lyft ett finger...

Jag har länge tänkt att jag bara överdriver och inbillar mig, men har ändå fått bekräftat att det faktiskt har varit mobbning eftersom andra kollegor efter mig och i samma position har drabbats av liknande behandling.

Ändå ältar jag det här till döden, bokstavligt talat och undrar vad det är för fel på mig....

Jag har helt tappat tillit till andra... hatar att vara sjukskriven men är helt klart märkt av mina upplevelser...

Har testat en annan tjänst ett tag men inte speciellt trevligt bemötande där heller.

Känner någon igen sig?

• Svar på tråden Mobbad på jobbet. Mår så dåligt
  • elalaroné

Låter som du lider av depression eller hormonrubbning, du behöver söka hjälp!
    Ibland är det enklaste att göra som någon annan säger så gör såhär
    1. Sök hjälp! Gå in på 1177 och leta efter psykologhjälp hos din kommun.
    2. BOKA tiden
    3. Skriv ner konkreta situationer där mobbning sker i ett dokument. Skicka tilll chefen. Händer inget? Gå till hans / hennes chef. Lyft det i fikarummet. Skapa lustig stämning SOM DEM GÖR FÖR DIG! Du är ju på bottnen då kan bara bli bättre. Googla vad man kan säga isf, tex. "nu är det såhär... märker på er... vad tycker ni? jag orkar inte snart mer såhär..." 
    4. Ta för tusan hand om dig, du är värd allt i världen och lika mycket som alla andra <3

• Postman
    Anonym (K) skrev 2020-07-04 20:50:25 följande:

Mår så in i .. dåligt och har gjort en längre tid; mestadels ångest och nedstämdhet.

Har testat det mesta för att hjälpa mig själv: diverse terapier, mediciner, träning, mindfulness, yoga, hälsokost - kosttillskott osv osv... Ingenting hjälper och nu är jag livrädd att jag inte ska orka leva tillslut..

Till saken hör att jag sedan föräldraledigheten på något olustigt sätt känt mig mobbad på jobbet..och detta har sedan fortsatt under 4-5 års tid..

Kollegor som inte hälsar när man kommer till jobbet, undanhåller information, gör arbetet krångligt för mig, klagomål på vad jag än gör, ryktesspridning och skitsnack bakom min rygg. Lyft detta flera ggr med chefer, som inte har lyft ett finger...

Jag har länge tänkt att jag bara överdriver och inbillar mig, men har ändå fått bekräftat att det faktiskt har varit mobbning eftersom andra kollegor efter mig och i samma position har drabbats av liknande behandling.

Ändå ältar jag det här till döden, bokstavligt talat och undrar vad det är för fel på mig....

Jag har helt tappat tillit till andra... hatar att vara sjukskriven men är helt klart märkt av mina upplevelser...

Har testat en annan tjänst ett tag men inte speciellt trevligt bemötande där heller.

Känner någon igen sig?

Solklart arbetsmiljöbrott av din arbetsgivare. Kontakta ditt skyddsombud eller fack omedelbart. Arbetsgivaren kommer fick inte kunna lösa allt utan du behöver också söka hjälp i vården. .
  • Anonym (K)
    elalaroné skrev 2020-07-04 21:01:43 följande:

Låter som du lider av depression eller hormonrubbning, du behöver söka hjälp!

Ibland är det enklaste att göra som någon annan säger så gör såhär

1. Sök hjälp! Gå in på 1177 och leta efter psykologhjälp hos din kommun.

2. BOKA tiden

3. Skriv ner konkreta situationer där mobbning sker i ett dokument. Skicka tilll chefen. Händer inget? Gå till hans / hennes chef. Lyft det i fikarummet. Skapa lustig stämning SOM DEM GÖR FÖR DIG! Du är ju på bottnen då kan bara bli bättre. Googla vad man kan säga isf, tex. "nu är det såhär... märker på er... vad tycker ni? jag orkar inte snart mer såhär..." 

4. Ta för tusan hand om dig, du är värd allt i världen och lika mycket som alla andra <3

Tack snälla! Du har helt rätt: det handlar om depression samt hormonrubbning!

Har psykologkontakt nu samt mediciner och försöker att ta hand om mig.

Tack för bra råd!

Jag har gjort precis allt det där och det är helt ?by the book?. Ledde tyvärr inte till ett smack, annat än att jag fick fly.

(Jo möjligtvis att några ledande i mobbningen fick en uppsträckning.) Men annars.. ingenting tyvärr...

Ska tilläggas att detta handlar om en offentlig vht ... så det är väl precis därför inget händer.. :(
  • Anonym (123)

1) Ta hand om dig. Världen är inte efter dig även om det kan kännas så <3 

2) Får jag ställa en fråga?
    Om du fick välja, skulle du föredra att en kollega (1) tog upp problemet med chefen eller (2) aktivt pratade med dig? Framförde informationen som andra undanhållit, hälsade på morgonen, protesterade när andra pratade negativt om dig etc.

• Anonym (K)
    Postman skrev 2020-07-04 21:06:22 följande:

Solklart arbetsmiljöbrott av din arbetsgivare. Kontakta ditt skyddsombud eller fack omedelbart. Arbetsgivaren kommer fick inte kunna lösa allt utan du behöver också söka hjälp i vården. .

Fackliga ombud och skyddsombud vet.

De blir rädda och vågar inget göra. Vissa har t o m hotats till tystnad.. Utsatta får ingen som helst hjälp tyvärr, varken av chefer, fack, skyddsombud eller vård... man lämnas lite åt sitt eget öde....
  • Anonym (K)
    Anonym (123) skrev 2020-07-04 22:08:58 följande:

1) Ta hand om dig. Världen är inte efter dig även om det kan kännas så <3 

2) Får jag ställa en fråga?

Om du fick välja, skulle du föredra att en kollega (1) tog upp problemet med chefen eller (2) aktivt pratade med dig? Framförde informationen som andra undanhållit, hälsade på morgonen, protesterade när andra pratade negativt om dig etc.

Tack snälla <3 Betyder så mycket.

Jag skulle nog uppskatta att kollegan hälsade och framförde info.
  • Postman
    Anonym (K) skrev 2020-07-04 22:10:04 följande:

Fackliga ombud och skyddsombud vet.

De blir rädda och vågar inget göra. Vissa har t o m hotats till tystnad.. Utsatta får ingen som helst hjälp tyvärr, varken av chefer, fack, skyddsombud eller vård... man lämnas lite åt sitt eget öde....

Oj låter fruktansvärt. Vilken korrumperad arbetsplats. Kontakta ditt regionsombud. Vill du inte gå vidare så är det dessvärre bara att se dig om efter ett annat jobb.
  • Anonym (123)
    Anonym (K) skrev 2020-07-04 22:11:35 följande:
    Tack snälla <3 Betyder så mycket.

Jag skulle nog uppskatta att kollegan hälsade och framförde info.
    Jag var mobbad under många år under skoltiden. Det har tagit tid men såren läker faktiskt tillslut och jag har lärt mig att lita på att folk faktiskt vill ha med mig att göra. Frivilligt Flört Vill bara ge dig lite hopp Glad

Ett tips om du börjar på ett nytt ställe är att vara öppen med att du kommer från en mobbingsituation och därför kan övertolka saker ibland och kan behöva uttryckliga inbjudningar för att känna dig säker på att även du var inbjuden/inkluderad (det behövde åtminstone jag). Det förebygger om inte annat spekulationer bland de nya kollegorna. 
  • Anonym (K)
    Anonym (123) skrev 2020-07-04 23:36:32 följande:

Jag var mobbad under många år under skoltiden. Det har tagit tid men såren läker faktiskt tillslut och jag har lärt mig att lita på att folk faktiskt vill ha med mig att göra. Frivilligt  Vill bara ge dig lite hopp 

Ett tips om du börjar på ett nytt ställe är att vara öppen med att du kommer från en mobbingsituation och därför kan övertolka saker ibland och kan behöva uttryckliga inbjudningar för att känna dig säker på att även du var inbjuden/inkluderad (det behövde åtminstone jag). Det förebygger om inte annat spekulationer bland de nya kollegorna. 

Jag har varit väldigt öppen med min situation och då har man fortsatt att behandla mig illa och tagit det lite som en förevändning att behandla mig illa: ?Det måste ju vara något fel på henne?
  • Anonym (K)
    Postman skrev 2020-07-04 23:20:48 följande:

Oj låter fruktansvärt. Vilken korrumperad arbetsplats. Kontakta ditt regionsombud. Vill du inte gå vidare så är det dessvärre bara att se dig om efter ett annat jobb.

Väldigt korrumperad. Vet flera som har utsatts och inte fått någon som helst hjälp...
Svar på tråden Mobbad på jobbet. Mår så dåligt