• Anonym (Betala?)

Betala underhåll

Jag har barn med en kvinna och betalar idag fullt underhåll för barnen. Mitt ex har gift sig rikt och de har gott ställt. För mig känns det dock i plånboken att behöva betala 4000kr/mån. Mitt ex vägrar att tumma på summan. Finns det ngt jag kan göra? Varför räknas inte hela hushållets ekonomi in när de är gifta?

• Svar på tråden Betala underhåll
  • Ms H

Jo, den nya maken är också underhållsskyldig faktiskt.

• Ms H
    Ms H skrev 2020-07-07 11:15:00 följande:

Förlåt, försörjningsskyldig.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Betala?) skrev 2020-07-07 10:38:47 följande:

Jag har barn med en kvinna och betalar idag fullt underhåll för barnen. Mitt ex har gift sig rikt och de har gott ställt. För mig känns det dock i plånboken att behöva betala 4000kr/mån. Mitt ex vägrar att tumma på summan. Finns det ngt jag kan göra? Varför räknas inte hela hushållets ekonomi in när de är gifta?

Oavsett inkomst ska man så klart betala sin halva för barnens försörjning, oavsett vad den andre har för inkomst. Om den andre säger det är ok att inte bidra så är det en sak, men enligt lag ska du betala. 

Det andra du skriver, att mamman manipulerat, är en helt annan historia. Är det så så är det tragiskt. Och som sagt, större barn väljer själva, så är det. När de fyller 18 ska däremot inte underhåll betalas till mamman längre utan direkt till barnet i fråga, det kanske känns bättre ändå? 
  • Anonym (Betala?)
    Ms H skrev 2020-07-07 11:15:00 följande:

Kan det påverka min betalningsskyldighet?

Bevis är väl svårt, jag har alltid prioriterat mina barn och gjort allt för dem. Mamman har dock sedan dag ett av vår separation baktalat mig inför barnen.
  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2020-07-07 11:18:42 följande:

Lagen är tydligen skriven så att den nya makens inkomst inte räknas. Däremot kan du begära nytt beslut från Fk om ditt ex tjänar mycket mer än dig.

https://lawline.se/answers/ratt-till-underhallsbidrag-nar-boendeforalder-har-flyttat-ihop-med-ny-partner

https://lawline.se/answers/underhallsskyldighet-vid-foraldrars-olika-inkomst-och-vaxelvist-boende

Ok, lite fel av mig där i början. Det kan bli så att den nya makens ekonomi räknas in. Bäst är oavsett att du kontaktar Fk och begär en ny utredning kring det där. Räkna inte med att kunna få tillbaka dina barn som boende hos dig, antingen upptäcker de med tiden att hon ljugit eller så gör de inte det.
  • Anonym (asdf)

Hur gamla är barnen? Hur gamla var de när ni separerade? Har du arbete och en vettig ekonomi?

• Anonym (Betala?)

Jag och mitt ex tjänar i princip detsamma. Hon har dock dyrare utgifter än mig i form av ny bil, fint hus etc etc. Hennes nya man har gott ställt och de lever gott. Barnen var små när vi separerade och till en början bodde de halva tiden hos mig. Jag har alltid haft bra kontakt med barnen och ställt upp. Kanske lite för bra kontakt om ni frågar mamman.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Betala?) skrev 2020-07-07 12:34:51 följande:

Jag och mitt ex tjänar i princip detsamma. Hon har dock dyrare utgifter än mig i form av ny bil, fint hus etc etc. Hennes nya man har gott ställt och de lever gott. Barnen var små när vi separerade och till en början bodde de halva tiden hos mig. Jag har alltid haft bra kontakt med barnen och ställt upp. Kanske lite för bra kontakt om ni frågar mamman.

Om ni tjänar lika mycket ska ni bidra med hälften var till barnens omkostnader. Barn är dyra. Tycker inte att det känns orimligt att du betalar 2000 per barn. Antar de är tonåringar och de behöver nya kläder och cyklar för att de växer och sliter hårt. De har säkert också aktiviteter som kostar. De kostar i hyra hos sin mamma. De äter säkert stora lass.
  • Anonym (asdf)

Det som slår mig är att umgängesföräldrar inte vill betala för sina barn. Är det för att de inte "ser" kostnaderna? Tror de att barn är billigare bara för att de slipper se räkningarna?

Svar på tråden Betala underhåll