• Anonym (Betala?)

    Betala underhåll

    Jag har barn med en kvinna och betalar idag fullt underhåll för barnen. Mitt ex har gift sig rikt och de har gott ställt. För mig känns det dock i plånboken att behöva betala 4000kr/mån. Mitt ex vägrar att tumma på summan. Finns det ngt jag kan göra? Varför räknas inte hela hushållets ekonomi in när de är gifta?

  • Svar på tråden Betala underhåll
  • Mrs Moneybags

    Jag vet inte hur många barn du har, men det låter ju som att det rör sig om fler än ett barn. Om det är 2 barn betalar du alltså 2000 i månaden per barn. Tror du på riktigt att det kostar så lite att ha barn? Jag betalar mer än så bara för fritidsaktiviteter varje månad. För att inte tala om att man måste ha en större bil, större boende, vabba (= lägre inkomst), betala för semestrar, kläder, mat, restaurangbesök, biobesök, kalas, presenter till kompisar...jaaa...listan kan göras lång på vad många betalar för sina barn även om jag vet att det finns de som lever på mycket lite och inte har råd med sådana saker. Men de flesta barn i Sverige har dessa utgifter. Det går på betydligt mer än 2000 kr/månad, eller drygt 3000 om man räknar in barnbidraget. 

    Med andra ord tycker jag att du kommer undan billigt. 

  • Mrs Moneybags
    Mrs Moneybags skrev 2020-07-07 12:54:15 följande:

    Jag vet inte hur många barn du har, men det låter ju som att det rör sig om fler än ett barn. Om det är 2 barn betalar du alltså 2000 i månaden per barn. Tror du på riktigt att det kostar så lite att ha barn? Jag betalar mer än så bara för fritidsaktiviteter varje månad. För att inte tala om att man måste ha en större bil, större boende, vabba (= lägre inkomst), betala för semestrar, kläder, mat, restaurangbesök, biobesök, kalas, presenter till kompisar...jaaa...listan kan göras lång på vad många betalar för sina barn även om jag vet att det finns de som lever på mycket lite och inte har råd med sådana saker. Men de flesta barn i Sverige har dessa utgifter. Det går på betydligt mer än 2000 kr/månad, eller drygt 3000 om man räknar in barnbidraget. 

    Med andra ord tycker jag att du kommer undan billigt. 


    Gjorde en tankevurpa här, eftersom jag glömde bort mammans 2000 kr. Det gör det hela lite mer balanserat, men tyvärr ändå inte någon överdriven summa för att ta han om ett barn med allt vad det innebär...
  • Anonym (Klo)
    Mrs Moneybags skrev 2020-07-07 13:07:57 följande:

    Gjorde en tankevurpa här, eftersom jag glömde bort mammans 2000 kr. Det gör det hela lite mer balanserat, men tyvärr ändå inte någon överdriven summa för att ta han om ett barn med allt vad det innebär...


    Att ts inte har barnen halva tiden betyder ju inte nödvändigtvis att han inte har dem alls. Så den kostnaden tillkommer ju också. Mamman lär ju inte stå för precis allting. Mat, kläder, aktiviteter, presenter, semestrar och allt möjligt utöver underhållet. Om ts träffar sina barn, vilket jag hoppas för allas skull.
  • Anonym (asdf)
    Mrs Moneybags skrev 2020-07-07 13:07:57 följande:

    Gjorde en tankevurpa här, eftersom jag glömde bort mammans 2000 kr. Det gör det hela lite mer balanserat, men tyvärr ändå inte någon överdriven summa för att ta han om ett barn med allt vad det innebär...


    Enligt Swedbanks uträkningar kostar ett barn kring 1,4 miljoner fram tills dess 19-årsdag. Swedbanks beräkningar avspeglar mer verkliga kostnader för medelklassbarn än andra siffror som beräknar minimikostnader. 1,4 miljoner blir i snitt 6100 i månaden per barn. Med det i åtanke så är 2000 i underhållsbidrag inte för mycket utan snarare för lite.
  • Anonym (S)

    Hur har ni räknat ut underhållsbidraget? Har ni använt FKs räknesnurra? Om man har svårt att komma överens kan man få ett samtal med FK, men om det är helt omöjligt att komma över3ns är det svårt att komma över eller under FKs schablon för underhållsstöd.

    Era respektive spelar endast roll i uträkning av era respektive överskott om ni använder FKs räknesnurra. Använder ni schablonen spelar det ingen roll då det just är en schablon.

  • Persikaplommon
    Ms H skrev 2020-07-07 11:15:00 följande:

    Jo, den nya maken är också underhållsskyldig faktiskt.


    Det spelar ingen roll för TS.

    Han måste ändå betala underhåll om det är inte så att han ej klarar av att betala enligt FK .

    Att han inte vill betala eller att fruns man är rik spelar ingen roll .
  • Xenia
    Anonym (Betala?) skrev 2020-07-07 10:38:47 följande:

    Jag har barn med en kvinna och betalar idag fullt underhåll för barnen. Mitt ex har gift sig rikt och de har gott ställt. För mig känns det dock i plånboken att behöva betala 4000kr/mån. Mitt ex vägrar att tumma på summan. Finns det ngt jag kan göra? Varför räknas inte hela hushållets ekonomi in när de är gifta?


    Att ditt ex gift sig rikt har väl inte med ditt underhåll att göra. Det är ju inte som att den nye mannen adopterat dina barn. Det är fortfarande dina barn och ditt ansvar.

    Beklagar att du och barnen inte tycks ha så bra kontakt, hoppas det ändrar sig framöver.
  • Anonym (J)
    Anonym (Betala?) skrev 2020-07-07 12:34:51 följande:

    Jag och mitt ex tjänar i princip detsamma. Hon har dock dyrare utgifter än mig i form av ny bil, fint hus etc etc. Hennes nya man har gott ställt och de lever gott. Barnen var små när vi separerade och till en början bodde de halva tiden hos mig. Jag har alltid haft bra kontakt med barnen och ställt upp. Kanske lite för bra kontakt om ni frågar mamman.


    I 7 kap. 1§ FB står att det är föräldrarna som ska betala underhåll och försörja barnet.

    Bonusföräldern kan bli försörjningsskyldig i undantagsfall enligt 7 kap. 5§ FB ifall den andra föräldern inte kan betala på grund av ekonomiska problem.

    Att bonuspappan är rikare räcker ej som anledning.

    Det låter att du har jobb och inkomst, då har du ingen chans.
  • Anonym (+8cx)

    Låt den nye mannen adoptera dina barn så slipper du betala

  • Tow2Mater
    Anonym (asdf) skrev 2020-07-07 13:13:52 följande:
    Enligt Swedbanks uträkningar kostar ett barn kring 1,4 miljoner fram tills dess 19-årsdag. Swedbanks beräkningar avspeglar mer verkliga kostnader för medelklassbarn än andra siffror som beräknar minimikostnader. 1,4 miljoner blir i snitt 6100 i månaden per barn. Med det i åtanke så är 2000 i underhållsbidrag inte för mycket utan snarare för lite.
    Plus mammans 2000 kr plus barnbidrag 1250 kr plus nån hundring flerbarnstillägg plus det TS betalar extra då han har barnen och han säkert betalar fodelsedagspresenter och julklappar och en hel del annat de vill ha....
  • Anonym (L)
    Anonym (Betala?) skrev 2020-07-07 10:38:47 följande:

    Varför räknas inte hela hushållets ekonomi in när de är gifta?


    För att en del par har separat ekonomi, och nya partnern är inte försörjningsskyldig för barnen.
Svar på tråden Betala underhåll