Inlägg från: EkoS |Visa alla inlägg
  • EkoS

Grannen täcker inte sin pool

I dag kom en granne fram till mig (vi har hälsat en gång när vi flyttade in, men aldrig pratat sedan dess).

Lite aggressivt framförde hon att de har pool och att hon vill att vi tänker på att ha koll på våra barn då hon inte alltid täcker över poolen. Våra barn är 2 och 4 och är aldrig någonsin ute ensamma. Jag svarade att om de håller koll på sin pool så håller vi koll på våra barn.

Men jag började ändå tänka, även om vi har koll på våra barn så är de väl skyldiga att täcka över sin pool när den inte används? Det finns ju andra än våra barn som skulle kunna ramla i. Hon verkade inte alls intresserad av att täcka över poolen (tror att de har ett sånt där jobbigt poolskydd med stroppar).

• Svar på tråden Grannen täcker inte sin pool
  • EkoS

Jag tänker väl främst på bestämmeöserna i bygglagstiftningen och ordningslagen:

"Bestämmelser om skydd mot drunkning finns i två lagstiftningar, både i bygglagstiftningen (Boverkets byggregler) och i ordningslagen. Båda lagarna innehåller bestämmelser om att bassänger och liknande anläggningar ska ha ordentliga säkerhetsskydd och att skyddet mot barnolycksfall särskilt ska uppmärksammas.

Boverkets byggregler gäller endast för fasta pooler och bassänger på tomtmark, inte lösa pooler. Ansvaret för att uppfylla kraven vilar på fastighetsägaren. Ordningslagen omfattar alla bassänger, fasta som lösa, på tomtmark och på allmän plats. Enligt ordningslagen är det anläggningens ägare som ansvar för att bestämmelserna i lagen uppfylls. Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet djupare än 20 cm."

• EkoS
    Sven19 skrev 2020-07-07 15:37:56 följande:

Om de täcker poolen spelar ingen roll men de måste ha ett staket runt som är 90cm högt. Om vattendjupet är över 20cm.

Har de inget staket utan bara någon plats som de lägger över så är det ju precis livsfarligt.

Jaa, det var det jag kände igen. Vi har nämligen själva funderat på att bygga pool, så vi har läst en del om det. Vet dock inte vad man kan göra om någon annan vägrar skydda sin pool. Det är klart att de kan bli åtalade om någonting händer, men när någon drunknat så är det ju redan för sent.
    Sven19 skrev 2020-07-07 15:37:56 följande:

Om de täcker poolen spelar ingen roll men de måste ha ett staket runt som är 90cm högt. Om vattendjupet är över 20cm.

Har de inget staket utan bara någon plats som de lägger över så är det ju precis livsfarligt.

Ja, det var det jag kände igen. Vet dock inte vad man kan göra om någon annan vägrar skydda sin pool. Visst kan de bli åtalade om en olycka sker, men när någon drunknat så är det ju redan för sent.
  • EkoS
    AnnaSthlm skrev 2020-07-07 17:29:43 följande:

Du kan inte påverka huruvida de täcker sin pool, men du kan påverka om dina barn går dit, så jag skulle fokusera på det. Du blir inte gladare om de blir dömda efter att en olycka har skett.

Nej, precis. Däremot skulle jag tycka att det vore otroligt jobbigt om någons barn ramlade i. När en olycka väl inträffat är det ju för sent.
  • EkoS
    erikaABC skrev 2020-07-07 19:14:43 följande:

Gör omedelbart en anmälan till din kommun om att grannen inte täcker sin pool i enlighet med reglerna.

Du kommer aldrig förlåta dig själv om ett barn mister livet och du kände till risken. 

Du kan anmäla anonymt, men gör det med en anonym mejladress så att du kan få uppföljning. Viktigt, det gäller människoliv

viseversa skrev 2020-07-07 19:28:21 följande:

Håller med. Detta ska anmälas på en gång.

Tack snälla, jag ska absolut göra en anmälan. Fick en väldigt jobbig magkänsla av hennes syn på poolhanteringen.
    LejonSa skrev 2020-07-07 17:59:00 följande:

Är tomten inhägnad? Eller kan vem som springa in där? Jag skulle ju inte förvänta mig att obehöriga springer in på vår tomt. Skulle hålla koll på mina barn (samma ålder som dina) precis som du gör.

Kan hon ha sagt det av omtanke?

Nej, hon anmärkte även på att vi "glesat ut" vår häck så att barnen enklare kommer in till henne (tomterna gränsar alltså inte mot varandra, det finns en väg emellan.)(och utglesningen var att vi tog bort några döda grenar eftersom tidigare husägare inte brytt sig om häcken...).

Det fanns tyvärr ingen som helst ton av omtanke i det hon sa, det var ett väldigt otrevligt samtal. Bland annat klagade hon på att vi lät mer än de som bodde här innan oss (då de som bodde här innan oss bodde i sin husvagn 10 månader om året...)
  • EkoS
    Thedrjohn skrev 2020-07-07 19:00:20 följande:

Helt rätt. Intressant att så många i tråden inte hade koll på detta -det kanske inte grannen heller har?

Skulle kunna vara så! Poolen fanns nog här innan de flyttade in.
  • EkoS
    Hyllemor skrev 2020-07-08 02:08:23 följande:

Grannen har garanterat koll på bestämmelserna, men säger som hen gör, för att era jävla ungar inte ska bada i hennes pool. Annars hade hen inte haft anledning till att tala om det. Era ungar kanske inte ens badar i poolen, men går dit i tid och otid och frågar om de får göra det?

Jag kan helt ärligt inte förstå vad som är problemet hos dig.

Mina barn vet nog inte om att det finns en pool där. Helt ärligt tror jag inte ens att de reflekterat över att det finns ett hus där. De ser inte så mycket utanför sin egen sfär...

Som någon annan skrev så är det ett generationsskifte på gång på gatan, många pensionärer som flyttar ut just nu. Jag har fått en känsla av att den här grannen är väldigt besvärad över att det numera bor en barnfamilj i ett hus som tidigare stod tomt 10 månader om året.
Svar på tråden Grannen täcker inte sin pool