• EkoS

Grannen täcker inte sin pool

I dag kom en granne fram till mig (vi har hälsat en gång när vi flyttade in, men aldrig pratat sedan dess).

Lite aggressivt framförde hon att de har pool och att hon vill att vi tänker på att ha koll på våra barn då hon inte alltid täcker över poolen. Våra barn är 2 och 4 och är aldrig någonsin ute ensamma. Jag svarade att om de håller koll på sin pool så håller vi koll på våra barn.

Men jag började ändå tänka, även om vi har koll på våra barn så är de väl skyldiga att täcka över sin pool när den inte används? Det finns ju andra än våra barn som skulle kunna ramla i. Hon verkade inte alls intresserad av att täcka över poolen (tror att de har ett sånt där jobbigt poolskydd med stroppar).

• Svar på tråden Grannen täcker inte sin pool
  • Mortiscia80

Nej de har ingen skyldighet att täcka över sin pool. Om de oroar sig för att barn går dit och använder poolen får de väl bygga ett staket. Däremot, om en olycka händer, så kanske de kan hamna i klistret för att inte ha motverkat poolbesök tillräckligt mycket. Alla pooltäcken är inte heller bra, många av dem kan man trassla in sig i och drunkna istället. Skönt att ni har koll på era barn, klart man inte låter så små barn springa omkring utan vuxna i närheten.

• Sven19

Om de täcker poolen spelar ingen roll men de måste ha ett staket runt som är 90cm högt. Om vattendjupet är över 20cm.

Har de inget staket utan bara någon plats som de lägger över så är det ju precis livsfarligt.

• Magical
    EkoS skrev 2020-07-07 14:56:04 följande:

I dag kom en granne fram till mig (vi har hälsat en gång när vi flyttade in, men aldrig pratat sedan dess).

Lite aggressivt framförde hon att de har pool och att hon vill att vi tänker på att ha koll på våra barn då hon inte alltid täcker över poolen. Våra barn är 2 och 4 och är aldrig någonsin ute ensamma. Jag svarade att om de håller koll på sin pool så håller vi koll på våra barn.

Men jag började ändå tänka, även om vi har koll på våra barn så är de väl skyldiga att täcka över sin pool när den inte används? Det finns ju andra än våra barn som skulle kunna ramla i. Hon verkade inte alls intresserad av att täcka över poolen (tror att de har ett sånt där jobbigt poolskydd med stroppar).

Nja,  varför skulle de ha skyldighet? Ni har olika trädgårdar, antar jag? 

Man förväntar sig liksom inte att andras barn plötsligt är oanmälda i ens trädgård, eller? 
  • Magical
    Sven19 skrev 2020-07-07 15:37:56 följande:

Om de täcker poolen spelar ingen roll men de måste ha ett staket runt som är 90cm högt. Om vattendjupet är över 20cm.

Har de inget staket utan bara någon plats som de lägger över så är det ju precis livsfarligt.

I ens egen trädgård? 
  • EkoS

Jag tänker väl främst på bestämmeöserna i bygglagstiftningen och ordningslagen:

"Bestämmelser om skydd mot drunkning finns i två lagstiftningar, både i bygglagstiftningen (Boverkets byggregler) och i ordningslagen. Båda lagarna innehåller bestämmelser om att bassänger och liknande anläggningar ska ha ordentliga säkerhetsskydd och att skyddet mot barnolycksfall särskilt ska uppmärksammas.

Boverkets byggregler gäller endast för fasta pooler och bassänger på tomtmark, inte lösa pooler. Ansvaret för att uppfylla kraven vilar på fastighetsägaren. Ordningslagen omfattar alla bassänger, fasta som lösa, på tomtmark och på allmän plats. Enligt ordningslagen är det anläggningens ägare som ansvar för att bestämmelserna i lagen uppfylls. Enligt Boverkets byggregler krävs skydd mot olycksfall om vattnet djupare än 20 cm."

• EkoS

Jaa, det var det jag kände igen. Vi har nämligen själva funderat på att bygga pool, så vi har läst en del om det. Vet dock inte vad man kan göra om någon annan vägrar skydda sin pool. Det är klart att de kan bli åtalade om någonting händer, men när någon drunknat så är det ju redan för sent.

Ja, det var det jag kände igen. Vet dock inte vad man kan göra om någon annan vägrar skydda sin pool. Visst kan de bli åtalade om en olycka sker, men när någon drunknat så är det ju redan för sent.
  • AnnaSthlm

Du kan inte påverka huruvida de täcker sin pool, men du kan påverka om dina barn går dit, så jag skulle fokusera på det. Du blir inte gladare om de blir dömda efter att en olycka har skett.

• EkoS
    AnnaSthlm skrev 2020-07-07 17:29:43 följande:

Du kan inte påverka huruvida de täcker sin pool, men du kan påverka om dina barn går dit, så jag skulle fokusera på det. Du blir inte gladare om de blir dömda efter att en olycka har skett.

Nej, precis. Däremot skulle jag tycka att det vore otroligt jobbigt om någons barn ramlade i. När en olycka väl inträffat är det ju för sent.
  • Sven19

G

EkoS skrev 2020-07-07 16:54:57 följande:

Jaa, det var det jag kände igen. Vi har nämligen själva funderat på att bygga pool, så vi har läst en del om det. Vet dock inte vad man kan göra om någon annan vägrar skydda sin pool. Det är klart att de kan bli åtalade om någonting händer, men när någon drunknat så är det ju redan för sent.Ja, det var det jag kände igen. Vet dock inte vad man kan göra om någon annan vägrar skydda sin pool. Visst kan de bli åtalade om en olycka sker, men när någon drunknat så är det ju redan för sent.

Du gör en anmälan till kommunen. Detta kan du göra anonymt.

Skulle aldrig våga ha en pool utan skydd . Kan ju vara vilket barn som helst som råkat skjuta in en fotboll som han vill hämta.
Svar på tråden Grannen täcker inte sin pool