Inlägg från: viseversa |Visa alla inlägg
  • viseversa

Grannen täcker inte sin pool

Som poolägare har man ett ansvar att inget barn eller djur förolyckas i ens pool. Antingen med ett rejält poolskydd som tål att ett barn går på eller ett högt staket med låst grind. Detta är ett MÅSTE och skäts inte detta kan man anmäla detta. Så drunknar ett barn i hennes pool är det hennes ansvar och fel.

• viseversa
    AnnaSthlm skrev 2020-07-07 17:29:43 följande:
    Du kan inte påverka huruvida de täcker sin pool, men du kan påverka om dina barn går dit, så jag skulle fokusera på det. Du blir inte gladare om de blir dömda efter att en olycka har skett.
    JO det kan hon påverka då det är LAG på att en pool ska vara säker och har dom itne staket runt eller täcker den med ett rejält poolskudd så kan det anmälas. Det är ett ansvar man som pooläghare har även om den står på den egna tomten. 
  • viseversa
    Thedrjohn skrev 2020-07-07 19:00:20 följande:
    Helt rätt. Intressant att så många i tråden inte hade koll på detta -det kanske inte grannen heller har?
    Nej jag hade påpekat detta för grannen illa kvikt att om något barn drunknar i hennes pool är det hennes ansvar och hon kommer råka illa ut om det skulle hända. 
  • viseversa
    Thedrjohn skrev 2020-07-07 19:00:20 följande:
    Helt rätt. Intressant att så många i tråden inte hade koll på detta -det kanske inte grannen heller har?
    Ja skrämmande att folk inte har koll. Jag hoppas dessa nötter inte själva har oskyddad pool på sin tomt. 
  • viseversa
    erikaABC skrev 2020-07-07 19:14:43 följande:
    Gör omedelbart en anmälan till din kommun om att grannen inte täcker sin pool i enlighet med reglerna.
    Du kommer aldrig förlåta dig själv om ett barn mister livet och du kände till risken. 
    Du kan anmäla anonymt, men gör det med en anonym mejladress så att du kan få uppföljning. Viktigt, det gäller människoliv
    Håller med. Detta ska anmälas på en gång.
  • viseversa
    LejonSa skrev 2020-07-07 23:28:56 följande:
    Nu har ju inte vi pool så jag har inte koll på denna bit i detalj.
    Nyfiken dock. Gäller det högt staket runt poolen precis eller är det att tomten som behöver ha det? Tänker att jag sett X antal pooler som inte har staket kring sig men självaste tomten är inhägnad och går ej komma in på utan att de boende låser upp och släpper in en.

Var hemma hos bekanta häromdagen som har pool och hade med mig mina småttingaR. Gick ju inte att slappna av där i en sekund ens då det var fritt fram till en öppen pool. De har skyddstäckning (vet ej vad de heter men med glastak som dras över) men inte som var stängd då vi var där (vilket man förstår då deras barn badade). Inget staket runt. Men däremot staket och grind för att komma in på tomten.
    Dom ska ha staket RUNT poolen. Räcker inte med staket runt bara tomten. Då man kan komma in på tomten om dom inte har högt staket runt hela tomten och en låst grind hela tiden? Eller poolskydd på polen som klarar av att ett barn går på det.
  • viseversa
    svartakatten98 skrev 2020-07-08 00:14:57 följande:
    Ingen koll på lagen men tänker spontant att föräldrar får väl lära sina barn att inte gå in på andras trädgårdar. Jag bor inte i hus men hade jag gjort det så hade det inte känts ok att folk går in på ens trädgård. Man kan inte skylla på "barn är barn", jag visste detta mycket väl när jag själv var barn.

Då kan man ju säga att man t ex inte får ha träd på trädgården heller, för barn kan klättra upp i dem och ramla, eller rosenbuskar, barn kan springa in i dem och sticka sig...
    Jaha? det är fortfarande LAG på att ha en säker pool. Och har du barn själv? Tror du en 1,5 åring som lyckas smita ut i ett obevakat tillfälle har 100% koll på vad sokm är ditt och mitt? Men vad bra att du var en sånt underbarn själv som förstod från 4 mån ålder men alla barn är inte som du vet du darav denna lag kring ägande av privat pool.
  • viseversa
    Junibarn skrev 2020-07-09 16:52:09 följande:
    Hennes tomt och hennes val. Där ligger ansvaret hos dig anser jag.
    omg läs på innan du uttalar dig. Framstår bara som korkad nu. 
Svar på tråden Grannen täcker inte sin pool