• Anonym (DB)

    Misär och ångest

    Hej vänner,

    Jag sitter i ett dilemma och kört fast i huvudet och behöver perspektiv

    Bakgrund:

    Gifta i 4 år, tillsammans i 10år. Har en 3 åring hemma

    Vi har haft de rörigt sedan dag ett. Lätt att vara efterklok och tänka varför avsluta man inte de tidigt men men.

    Jag lever ett liv där jag känner att hatet väger tyngre än kärleken. Börja nästan undra om de ens finns någon kärlek kvar för henne. Men samtidigt när det blir riktigt illa så börjar ja få ångest och tänker att vi ska lösa de. Så jag vet inte.

    Hon är en person som är extremt krävande på alla sätt och jag är en väldigt laid back lugn person som är i princip 100% självgående i alla aspekter. Hon däremot ropar på mig för typ allt.

    Jag känner att leva ensam hade gynnat mig energimässigt då ja känner att hon tar mer av min energi än vad jag själv gör.

    Hon gör inte mig lycklig för 5 öre men samtidigt förväntar hon sig dyra presenter och undrar varför andra får men inte hon och varför hon ej förtjänar det?

    För mig är det svårt att ens köpa något till någon som förväntar sig dyra presenter. Tycker det är extremt oblygt. Sen att lägga 20k på en väska till en person som ej gör en lycklig och där mer eller mindre hatar är ännu svårare..

    Många kanske tänker? Varför skiljer du dig inte?

    Jo, min dotter.

    Båda våra föräldrar är gifta och vid liv så jag vill erbjuda min dotter samma. Jag vill inte att hon ska vara ett skillsmässobarn. Det är mitt högsta prio. Sedan är faktumet att om vi skulle skilja oss skulle ja ha henne varje dag och ärligt jag får lite panik över att ej vara med henne varje dag. Det finns ej i min värld känner jag.

    En annan del som är viktig för mig är att jag har blivit utbränd sedan ja var 23 dvs 10 år sedan. Jag jobbade 3 jobb osv för att upp nå där jah är idah. Värt att nämna att min fru har ej bidragit till husköpet. Hela min själ ligger här och det är drömhuset för mig.

    Jag kan ej bo kvar här då banken ej kommer bevilja lån på mig ensam. Så ja vill inte flytta!

    Well, märker att ja skrivit väldigt osammanhängande och hoppar men jag skriver med brustet hjärta fylld av ångest så ha överseende.

    För er som förstår jag vad har skrivit, ge mig perspektiv. Help me :(

  • Svar på tråden Misär och ångest
  • Anonym (Svar på tal)

    Du kan ju fundera på det här. Om du skulle träffa henne idag, så som hon är nu, skulle du verkligen flytta ihop och skaffa barn med henne då..? Skulle du ens överväga en relation med henne..? Jag tror inte det.

    Ni verkar inte ha mycket att rädda. Sista chansen för er är familjeterapi men med tanke på dina egna känslor så skulle jag hellre gå isär direkt istället för att slösa tid.

    Omställningar är svåra, de är skrämmande, men du gör er dotter en större tjänst om ni går isär nu, innan ni hatar varandra fullständigt.

    Och hon "förtjänar" inga jävla väskor, de kan hon köpa själv om hon tycker det! Gåvor ska man vara tacksam för, man får det av omtanke, inte som nån intjänad betalning!! Annars kan du ju fråga var Rolexklockan tagit vägen. Men du kanske inte förtjänar så dyra presenter.

    Det är tufft att behöva lämna sitt drömhus, men du kan inte få någon förälder som står med dig på lånet istället? Om du har råd att betala själv menar jag. Hoppas det löser sig för dig, på ett eller annat sätt.

  • Anonym (S)

    Jag har nog inget råd men som det låter har du bestämt dig för att inte skilja dig av praktiska själ, att få ha barnet varje dag och alippa flytta från huset, samt av ett principskäl som jag förstår att ditt barn ej ska bli "skilsmässobarn".

    Om du nu anser att det är bästa beslutet och tänker hålla fast vid det är ju det enda su ka göra att skap ett så drägligt liv som möjligt inom förhållandet. Det du kan ändra på är väl rent ko kreta praktiska saker so rör ditt gete beteende. Tex sätta gränser för dig själv, när du vill "hjälpa henne" osv, vulka presenter du villköpa och inte osv.

    Men om du inte gillar henne kommer du förmodligen inte helt plötsligt börja göra det. Jag utgår från att ni pratat om de saker som du upplever jobbiga utan att det skett en förändring, så dåko mer det sannolikt inte förändras heller. Det du kan ändra är ju ditt eget beteende.

  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2020-07-08 11:31:55 följande:

    Jag har nog inget råd men som det låter har du bestämt dig för att inte skilja dig av praktiska själ, att få ha barnet varje dag och alippa flytta från huset, samt av ett principskäl som jag förstår att ditt barn ej ska bli "skilsmässobarn".

    Om du nu anser att det är bästa beslutet och tänker hålla fast vid det är ju det enda su ka göra att skap ett så drägligt liv som möjligt inom förhållandet. Det du kan ändra på är väl rent ko kreta praktiska saker so rör ditt gete beteende. Tex sätta gränser för dig själv, när du vill "hjälpa henne" osv, vulka presenter du villköpa och inte osv.

    Men om du inte gillar henne kommer du förmodligen inte helt plötsligt börja göra det. Jag utgår från att ni pratat om de saker som du upplever jobbiga utan att det skett en förändring, så dåko mer det sannolikt inte förändras heller. Det du kan ändra är ju ditt eget beteende.


    Praktiska skäl
Svar på tråden Misär och ångest