• Brumma

Smink till barn?

Anonym (Abcd) skrev 2020-07-09 12:46:39 följande:

Jag ser inget problem i att man köper barnsmink till barn att leka med. Men det är viktigt att man förklarar att det är en leksak och att det tvättas av innan man går ut genom dörren eller det kommer besök. 

Min dotter hade leksakssmink i den åldern och tyckte det var jättekul. Nu är hon 12 och helt ointresserad av smink och tycker att lagkompisar som kommer till träningar med smink på måste vara lite mer korkade än andra. 

Varför när det kommer besök?

Mina ungar är prinsessor, varulvar, superhjältar, jokern, cowboys, balettdansöser osv ibland när de leker hemma.. De slutar ju inte leka för att vi får besök?

Och ja, ibland fortsätter leken när vi åjer till affären..
  • Brumma
    Anonym (Abcd) skrev 2020-07-10 09:01:15 följande:

Vi har generellt sett inte på oss utklädningskläder när vi går ut eller får gäster och smink hör till utklädning. Sedan kanske de börjar leka med utklädningskläder tillsammans med gästerna, men det är inte en look vi välkomnar i om det inte är halloween.

Ok.

Vi har inte för vana att klä upp och ställa ut barnen att välkomna gäster.

Har vi kalas har de kläder de känner sig extra fina i (vilket i och för sig kan vara en dinusauriedräkt).

De flesta gäster som besöker oss är nära vänner och familj, som allra helst vill träffa varnen när de är avslappnade och naturliga, i lek om så är.
  • Brumma
    Avenia skrev 2020-07-10 14:00:26 följande:

De flesta sminkar sig enligt de regler som ska tillfredsställa den manliga blicken, utan att reflektera över det. Har du lila ögonbryn och gröna läppar gör du ju inte det, men smink är från början till för att försköna.

Fast (och nu sminkar jag mig extremt sällan) jag sminkar mig på ett sätt JAG finner attraktivt på mig. Och nej, eftersom jag inte finner mig själv attraktiv i lila ögonbryn och gröna läpoar så sminkar jag mig på ett sätt även, tex, min man finner attraktivt.

Att något tillfredsställer den manliga blicken gör ju inte automatiskt att det även kan tillfredsställa den egna blicken..
  • Brumma
    Dethärärmittnamn skrev 2020-07-10 09:50:51 följande:

Jag trodde jag sminkade mig för mig egen skum och inte för männen.

Nope, inget en kvinna gör som även kan tillfredställa en man är någonsin för hennes egen skull.

Följer man mainstream är det ENBART pga att männen krävt det...

;)
  • Brumma
    Dethärärmittnamn skrev 2020-07-10 14:55:48 följande:

Jag sminkar mig för att jag blir snyggare. Såklart. Men det är för att jag blir tillfreds när jag ser mig själv i spegeln. Inte för någon annan. Jag är 47 år och har haft samma man sedan 20. Han är och klipper sig nu förresten. Han blir skitsnygg i håret och helheten när han gör det. Jag tror inte att han gör det för att massa kvinnor ska slicka sig om munnen. Han gör det nog för att han tycker att han ser ut som skit i barret.

Och ska känna sig nöjd i sin egen spegelbild.

Men oj.

Han är ju man.

Så samma regler gäller väl inte för männen.

Jag sminkar mig likadant som jag alltid gjort. Min blick blir intensiv och många tycker att jag ser bestämd och stark ut. Det är just den looken jag vill ha. Jag är inget våp och har aldrig gjort mig snygg för männens blickar.

Jo. När jag var singel och ville få hem ett byte. Men knappast därefter eftersom jag, som sagt, haft samma man länge.

Småtjejer som leker med smink är en helt annan femma. Låt dem leka.

Jag är till o med så ytlig att jag någongång ibland (rätt sällan eftersom jag vet qtt min man alltod finner mig attraktiv, även efter alla dessaår och även om jag mest glider omkring osminkad och i mjukisbyxor..) faktiskt gör mig snygg FÖR MIN MAN :O

Tar på mig några snygga underkläder, lite mascara och borstar håret ;)

Jösses liksom...
  • Brumma
    Avenia skrev 2020-07-10 17:39:02 följande:

Det finns strukturella krav, ett systematiskt problem där tjejer känner att de måste raka benen och under armarna, inte ha "mustasch", näshår eller porer som syns. All make up och hudvård vi köper är till största del för att vi vill duga. Att tjejer åker och opererar rumpan och brösten är symtom på samma krav. Det är ingen som gör det för sin egen skull, även om de intalat sig det. Isåfall är det för att de inte ska känna sig fula inför män, det är då för deras egen skull för att slippa det lidandet.

Japp, för du vet hur precis alla funkar och varför alla sätter på sig lite mascara...

Suck..
Svar på tråden Smink till barn?