Anonym (Hoeflins lilltå) skrev 2020-07-08 16:11:09 följande:
Det är klart att man märker om skillnaden är större, som i grundskolan när man går med alla delar av befolkningen.
Men om man skaffar högre utbildning så kan det vara svårt att se vem som är vassast, då en del har hög råintelligens men precis som du är ganska laidback och kanske missar tentor eller inte fixar det alls eftersom de aldrig vant sig vid att behöva kämpa för att förstå saker. Sen finns det de som klarar svåra utbildningar utan att ligga så mycket högre än medel också, men de kämpar och arbetar sig igenom det. Topp 10% kommer man långt med, de flesta som forskar i Sverige ligger inte i topp 2%.
Alla som är intelligenta behöver inte heller vara intresserade av teoretiska ämnen, de kan ha helt andra styrkor och intressen också. För drygt 20 år sen när jag gjorde mitt MENSA-test så var t.ex. Sveriges mest intelligenta kvinna (som testat sig) verksam som florist.
Själv har jag lätt för att lära mig/komma ihåg saker och det imponerar på många men det är inte att jämställa med intelligens. Dock är att hitta synergin och bryggorna mellan olika koncept och ämnen man läser en användning av intelligens. Att få mer än maxpoängen på en tenta i forskningspolitik p.g.a. att man förstått filosofiska principer, t.ex. Eller att kreativt använda de formler man hade för att skriva ett högt betyg på en fysiktenta som man inte ens har pluggat till utan bara hade tänkt hämta hem pappret på.
Associationer är också viktigt, kan man redan fem eller så språk så kan man lätt lista ut huvudinnehållet i texter på flera andra språk genom språkliga rötter.
Att inte kunna se sorbinsyra på en innehållsförteckning utan att tänka rönn
Att inte kunna se gäldenär utan att tänka Geld
Att inte kunna se xanthic utan att tänka gulaktig
Att spontant förstå vad ibofobi är.
Världen kan givetvis förstås bättre med mer faktakunskap, också.
Några gånger har jag fått höra av nya bekantskaper att jag nog är den intelligentaste person de någonsin träffat. Men det är verkligen inte sant.
Jag har välutvecklad verbal förmåga och väldigt snabb informationssökning/ bearbetning, men det finns hyfsat många som är bättre på formelbyggande och stat än jag. Jag reder ut det jag behöver men jag finner inte nöje i det, som en del gör. Jag har roligare med språkliga klurigheter.
Samhället tenderar att övervärdera extroverta egenskaper och de som kan ta beslut snabbt. Mer introverta tänkare med längre beslutsprocesser kan ibland prestera bättre lösningar, men i den takt som saker måste göras idag så finns det inte tid att invänta dem, good enough får oftast duga.
Mitt sätt att vara intelligent på är framgångsikt i dagens samhälle, i andra tider har det funnits andra delar som varit viktigare. Lyhördhet och tålamod går inte att mäta på ett MENSA-test, men är absolut egenskaper som bör utvecklas om man vill kunna leda andra än sig själv.
En bok som du nog vill läsa om du inte gjort det:
Tänka, snabbt och långsamt /Daniel Kahneman
Håller helt med dig i det du säger.
Jag personligen har inte börjat plugga än på högskola men kommer med största sannolikhet göra det till hösten, får reda på om jag kom in imorgon.
Men genom livet så har jag varit otroligt introvert eftersom att jag blev trött på att hela tiden vara annorlunda. Växte upp i ett "ghetto" i Malmö så där var de flesta helt pumpade av låg IQ och högt testosteron men inte mycket mer än så. Så från kanske 11-20 var jag otroligt observant och flyttade sedan till Australien. Där var det som att den person som hade byggts upp i skuggorna bara drogs fram ur mig och tog över. Blev en hel omvändning och fick en VD position erbjuden till mig på en intervju som egentligen var till ett säljarjobb. Men men, karriären har tagit otroligt mycket fart när jag började använda vad jag har i huvudet och lita på att jag löser situationen när den kommer, istället för att analysera den innan.
Jag läser en hel del böcker och jag har hört talats om den boken, men aldrig faktiskt läst den, men tror nog att den kan vara spännande och kan säkert dra paralleller till hur jag var innan jämfört med nu och bara lära mig ännu mer. Tack för tipset!
Sedan så är det såklart också viktigt att förstå att högre IQ innebär "en hjärna som är bättre på alla sätt". Förmåga till att fokusera och minne och social kompetens är också väldigt viktigt. Även självdisciplin och en massa egenskaper måste finnas för att man ska vara något extra. Men jag tror definitivt att en högre IQ underlättar för att prestera och åstadkomma saker på de flesta områden. Verkar som att folk med högre IQ rent generellt ser saker på ett annat sätt. Ser ett effektivare sätt eller på ett djupare plan. De kanske även inser att något som inte ses som ett problem egentligen är ett problem som borde lösas, både med sig själv eller med något som de är involverade i.
Började fördjupa mig lite om detta idag för jag blev väldigt nyfiken. Ser också fram emot att göra MENSA:s test på plats och se vad det faktiska resultatet blir. Är inte så nöjd med "Du har fått max vad man kan få vilket motsvarar 126 eller högre". Vill veta mer exakt haha...
Är ni med i MENSA?