• Anonym (IQ)

Det här med IQ

Jag har hela mitt liv varit lite udda. Jag har alltid varit mer skarp än folk runt om mig men det har också lett till att folk har känt sig dumma runt om mig och jag har hjälpt till eftersom att det enda övertag jag hade när jag var yngre var att vara smartare än andra.

Det var även tal om att jag skulle hoppa över klasser vid 2 tillfällen under min skolgång men det blev inte så eftersom att jag inte var mogen nog enligt lärarna men de märkte att jag var understimulerad av uppgifterna som vi fick och jag gjorde aldrig läxor osv för att det såg jag bara som ett slöseri på tid och spelade hellre tv spel. Min mamma försökte få mig att göra läxor men jag vann i argumentationer eftersom att jag redan presterade bland de bästa och gjorde inte en enda läxa osv osv...

När jag sedan blev äldre var jag back i allt. Social kompetens, lycka, tjock, ja allt möjligt.

Men jag har de senaste åren gjort en helomvändning och är idag i bra form och riktigt grym i sociala sammanhang. Jag pratar aldrig om min intelligens och ofta märker folk den efter ett tag ändå. Men jag hade aldrig gjort ett IQ test och idag gjorde jag några stycken och fick "max" på dem, så jag ska göra ett IQ test på plats hos MENSA när tillfälle ges för att jag är nyfiken.

Men nu till diskussionen. När ni pratar med någon som inte är lika skarp som er, märker ni att har som ett övertag i ert resonemang när ni pratar? Jag känner samma sak om jag pratar med någon som är smartare än mig. Liksom det är en sak om man pratar med någon som kan mer än en själv på något ämne, då lyssnar man. Men syftar när man helt enkelt pratar med någon mer ett märkbart skarpare sinne än en själv?

Jag menar inte att man ska känna sig bättre eller sämre än någon pågrund av detta, men syftar på att man vet när man pratar med någon vem som är smartast. Vem som har det skarpaste sinnet?

Är det något ni känner av?

• Svar på tråden Det här med IQ
  • Anonym (tror jag är lite smart)
    Anonym (IQ) skrev 2020-07-08 16:27:44 följande:

Håller helt med dig i det du säger.

Jag personligen har inte börjat plugga än på högskola men kommer med största sannolikhet göra det till hösten, får reda på om jag kom in imorgon.

Men genom livet så har jag varit otroligt introvert eftersom att jag blev trött på att hela tiden vara annorlunda. Växte upp i ett "ghetto" i Malmö så där var de flesta helt pumpade av låg IQ och högt testosteron men inte mycket mer än så. Så från kanske 11-20 var jag otroligt observant och flyttade sedan till Australien. Där var det som att den person som hade byggts upp i skuggorna bara drogs fram ur mig och tog över. Blev en hel omvändning och fick en VD position erbjuden till mig på en intervju som egentligen var till ett säljarjobb. Men men, karriären har tagit otroligt mycket fart när jag började använda vad jag har i huvudet och lita på att jag löser situationen när den kommer, istället för att analysera den innan.

Jag läser en hel del böcker och jag har hört talats om den boken, men aldrig faktiskt läst den, men tror nog att den kan vara spännande och kan säkert dra paralleller till hur jag var innan jämfört med nu och bara lära mig ännu mer. Tack för tipset!

Sedan så är det såklart också viktigt att förstå att högre IQ innebär "en hjärna som är bättre på alla sätt". Förmåga till att fokusera och minne och social kompetens är också väldigt viktigt. Även självdisciplin och en massa egenskaper måste finnas för att man ska vara något extra. Men jag tror definitivt att en högre IQ underlättar för att prestera och åstadkomma saker på de flesta områden. Verkar som att folk med högre IQ rent generellt ser saker på ett annat sätt. Ser ett effektivare sätt eller på ett djupare plan. De kanske även inser att något som inte ses som ett problem egentligen är ett problem som borde lösas, både med sig själv eller med något som de är involverade i.

Började fördjupa mig lite om detta idag för jag blev väldigt nyfiken. Ser också fram emot att göra MENSA:s test på plats och se vad det faktiska resultatet blir. Är inte så nöjd med "Du har fått max vad man kan få vilket motsvarar 126 eller högre". Vill veta mer exakt haha...

Är ni med i MENSA?

Det är skönt att börja på högskolan för plötsligt är alla på samma nivå. Tror det kommer göra dig gott.
  • Anonym (Kmart)
    Anonym (tror jag är lite smart) skrev 2020-07-10 17:07:47 följande:
    Det är skönt att börja på högskolan för plötsligt är alla på samma nivå. Tror det kommer göra dig gott.
    Det skulle jag inte säga. Har alla som går på högskola/universitet högt IQ? Eller är mer intelligenta än genomsnittet? Knappast. Skulle säga att det är en väldigt bred spridning. 
  • Anonym (tobbe)
    Mascaraklumpar skrev 2020-07-10 08:57:17 följande:
    Om man väljer ut en tillräckligt stor grupp med människor som är tillräckligt representativa för befolkningen, så går det att dra slutsatser om befolkningen genom att studera enbart denna grupp. Den här strategin används inom nästan all forskning eftersom det i de flesta fall helt enkelt inte är praktiskt genomförbart studera en hel population. Det finns förstås en risk med att göra sådana studier, eftersom det urval man gjort kanske inte alls är representativt, och detta är en av de vanligaste orsakerna till att felaktiga slutsatser dras inom forskningen. Ditt exempel med studier utifrån mönstringstesterna passar bra in här och man bör absolut vara kritisk till resultaten från sådana studier.

När det gäller de intelligenstester som psykologer använder så är det dock något som studerats i över 100 år och i så pass stor omfattning att risken att de samband man hittat skulle bero på ett felaktigt urval i princip är obefintlig. Observera även att det är den grupp som används för att upptäcka sambanden som måste var representativ. När man sedan använder resultaten för att dra slutsatser om enskilda individer så kan det snarare vara en fördel om dessa individer tenderar att ligga i den ena eller den andra extremänden.
    Fast dom testerna har väl sällan gjorts på ett representativt urval. Dom kör väl mest testerna på patienter och liknande. Det är inte ett representativt urval på befolkningen.
    Anonym (tror jag är lite smart) skrev 2020-07-10 17:07:47 följande:
    Det där skulle jag säga är fel. När jag gick på högskolan då träffade jag på alla varianter. En kille jag träffade där var extremt korkad. 

Förövrigt när det gäller Iq och Mensa så säger det väldigt lite. Har sett flera som varit medlemmar i Mensa men som har varit väldigt obildade. Visst gav man dom ett tändstickstest då löser dom det. Gäller det något annat som rör bildning då gick det inte lika bra. Så bara för att någon har hög iq behöver inte betyda att man är överlägsen i tex en debatt. För det krävs mer.
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-07-09 00:53:29 följande:
    Hög Iq säger egentligen inte mycket mer än att du är bra på dom uppgifter som är i iq test. Det finns många människor som fått bra på Iq test som inte har mycket att komma med i en diskussion. Det krävs mer. Har själv fått bra på tester. Fick högt på mönstringen och har även gjort andra. Det betyder inte att jag är smartare. Som någon skrev när det gäller debatt tex då krävs det andra egenskaper. Det är rätt vanligt att personer med hög iq som saknar andra egenskaper blir överkörda i en debatt. 

Samma när det gäller kreativitet. Dom som kommer på smarta idéer är inte alltid dom som var sk särbegåvade. Tex du var som många särbegåvade understimulerad när du gick i skolan och gjorde därför inget. Hade du varit mer kreativ hade du istället utnyttjat tiden i skolan att lära dig mer själv istället för att vänta på att läraren skulle ge dig uppgifter. 

Det går dock att utveckla förmågor så att man blir bättre på dom. Men tex när du skriver om dom som du gick i skolan med och skriver att dom inte var så smarta. Det vet vi egentligen inte. Det finns många som det gått utför med som har haft hög iq. Det handlar om hur man hanterar miljön man växer upp i och vad man gör av det. Och om någon tex har hög iq men samtidigt en diagnos och växer upp i en stökig familj. Då kommer det inte bli en toppstudent i dom flesta fall. Med rätt förutsättningar dock kan det bli bra. 

Sen finns det många akademiker med medeliq och det finns mekaniker med hög.  Så man vet sällan vem som har hög iq. Och en som är bra på att tala och argumentera kan verka smartare än en med hög iq men som har problem med att tala.

Slutsats är att iq är en del men det finns många bitar för att någon ska verka smart.
    Fel! IQ har en korrelation med bland annat studieresultat, arbetsförmåga, och inkomst. 
  • Anonym (tobbe)
    Anonym (anonym 2) skrev 2020-07-10 23:12:36 följande:
    Fel! IQ har en korrelation med bland annat studieresultat, arbetsförmåga, och inkomst. 
    Dom flesta studier som visar på det har gjort på tveksam bas. I Sverige tex brukar forskare komma med det påståendet och då använda mönstringsresultat som bas för det. Vilket man inte kan göra eftersom en stor del av männen som fick dåligt gjorde det för att dom inte brydde sig eller inte ville göra lumpen. Och tar vi dom som brukar kallas för särbegåvade så är det rätt många som misslyckas i skolan och arbetslivet.
  • Anonym (Nilsdotter)
    Anonym (Karoline) skrev 2020-07-10 16:02:31 följande:
    men nej det där är väl inte bristande socialkompetens, det är ju en motorisk klumpighet. Personen låter full. Jag tänker att alla kan spilla oavsett social kompetens och IQ.
    Precis. Om man av misstag spiller vin på något har naturligtvis ingenting med social kompetens att göra. Men det säger något om den sociala kompetensen hos den person som tror att det har det... 
  • Anonym (Hoeflins lilltå)
    Anonym (Nilsdotter) skrev 2020-07-11 00:53:37 följande:
    Precis. Om man av misstag spiller vin på något har naturligtvis ingenting med social kompetens att göra. Men det säger något om den sociala kompetensen hos den person som tror att det har det... 
    Läs min förklaring oven och se om du fattar. Eller vi gör det ännu tydligare: 

Någon fiskar efter en komplimang för en sak.

En socialt utmanad person fattar antingen inte vinken, eller säger kanske att saken är jätteful om de tycker det. Så brukar man inte göra, de flesta kan svara mer neutralt eller undvika frågan om de inser att svaret är viktigt för den som frågar.

Någon som inte bryr sig om personen kan säga att saken är ful bara för att vara dryg, men det svaret är inte en reflektion av social *förmåga*, då det är medvetet.

Förstår du verkligen inte skillnaden mellan de två fallen? Att veta vad man gör eller inte?
  • Anonym (Karoline)
    Anonym (Hoeflins lilltå) skrev 2020-07-11 11:42:32 följande:
    Läs min förklaring oven och se om du fattar. Eller vi gör det ännu tydligare: 

Någon fiskar efter en komplimang för en sak.

En socialt utmanad person fattar antingen inte vinken, eller säger kanske att saken är jätteful om de tycker det. Så brukar man inte göra, de flesta kan svara mer neutralt eller undvika frågan om de inser att svaret är viktigt för den som frågar.

Någon som inte bryr sig om personen kan säga att saken är ful bara för att vara dryg, men det svaret är inte en reflektion av social *förmåga*, då det är medvetet.

Förstår du verkligen inte skillnaden mellan de två fallen? Att veta vad man gör eller inte?
    Ännu mer tydligt? Det där var bra krångligt förklarat, ingen aning över din poäng. 
  • Anonym (Karoline)
    Anonym (Nilsdotter) skrev 2020-07-11 00:53:37 följande:
    Yes! Håller med!
  • Anonym (Nja...)

Ett problem är ju just emotional intelligence, vilket ju brukar vara bristande om intelligensen är riktigt hög. Om EI är för lågt, så blir det omöjligt att diskutera tex samhällsfrågor med individen i fokus, och politiska initiativ och dess kedjereaktioner och samhälleliga konsekvenser som sen resulterar i ekonomiska konsekvenser. Allt som utgår från individ-nivå, vilket egentligen allt gör eftersom vi inte är datorer som kan programmeras, är svårt att diskutera med dessa personer.

I diskussioner som dessa kan en person som förvisso får högt på IQ-test, framstå som extra korkad.

Det finns även yrken som är direkt opassande för någon med högt IQ, eftersom många yrken kräver en analytisk förmåga av mer diffus information och gråa områden.

Så mitt svar är det beror helt på vad man har för diskussion och jag kunde verkligen inte bry mig mindre om vad orsaken är...

• Anonym (Hoeflins lilltå)
    Anonym (Karoline) skrev 2020-07-11 14:58:48 följande:
    Ännu mer tydligt? Det där var bra krångligt förklarat, ingen aning över din poäng. 
    Ja, det blir ofta svårt när andra inte fattar. Tur att vi slipper varandra på daglig basis.
  • Anonym (Karoline)
    Anonym (Hoeflins lilltå) skrev 2020-07-12 09:11:25 följande:

Ja, det blir ofta svårt när andra inte fattar. Tur att vi slipper varandra på daglig basis.

Är det ofta svårt för andra att förstå vad du menar? Mer otydliga exempel som du hade får man leta efter, inte mitt fel.
  • Anonym (Karoline)
    Anonym (Nja...) skrev 2020-07-12 08:56:29 följande:

Ett problem är ju just emotional intelligence, vilket ju brukar vara bristande om intelligensen är riktigt hög. Om EI är för lågt, så blir det omöjligt att diskutera tex samhällsfrågor med individen i fokus, och politiska initiativ och dess kedjereaktioner och samhälleliga konsekvenser som sen resulterar i ekonomiska konsekvenser. Allt som utgår från individ-nivå, vilket egentligen allt gör eftersom vi inte är datorer som kan programmeras, är svårt att diskutera med dessa personer.

I diskussioner som dessa kan en person som förvisso får högt på IQ-test, framstå som extra korkad.

Det finns även yrken som är direkt opassande för någon med högt IQ, eftersom många yrken kräver en analytisk förmåga av mer diffus information och gråa områden.

Så mitt svar är det beror helt på vad man har för diskussion och jag kunde verkligen inte bry mig mindre om vad orsaken är...

Ja verkligen sant!
  • Anonym (tror jag är lite smart)
    Anonym (Nja...) skrev 2020-07-12 08:56:29 följande:

IQ och EQ är två separata saker. Och det ena utesluter inte det andra. Det finns ingen forskning som visar på att logiskt/analytiskt intelligenta skulle vara mindre emotionellt intelligenta än andra. Tvärtom har viss forskning visat på att de två verkar hänga ihop.
  • Anonym (Nja...)

Jag är av annan uppfattning baserat både på forskning som jag läst och vad jag fått bevisat för mig många ggr i arbetssituation I mitt arbete hjälper jag bland annat chefer skapa förutsättningar och möjliggöra att medarbetares styrkor används snarare än att ?tvinga? dem att konstant försöka blir bättre på sina svagheter... såvida dom inte vill, eller det är avgörande för företaget. Vi använder självfallet liknande tester för att avgöra tex hur snabbt någon ser mönster bland symboler. Dock är det många som gör väldigt dåligt ifrån sig på dom testerna, men som är tex väldigt bra ledare och har ett enormt affärssinne. Det är dock mycket mindre vanligt bland personer som fått väldigt högt på dom testerna. Så jo... jag vågar säga att jag har belägg för att hävda att i en regressionsanalys kommer IQ och EQ korsa varandra.

Men i slutändan struntar jag ganska mkt i vilket som påverkar varandra och hur iq måste vara för att ex ska börja gå ner, i en graf. frågan var ju: märker ni att ni pratar med någon som är väldigt intelligent. TS frågar för att hon får full pott på tester. Och jag utgår då ifrån att det är exceptionellt högt iq hen undrar om vi märker.

Mitt svar: nej. Om jag sitter på en middag och personen bredvid mig använder naiva, isolerade och/eller förenklade argument som totalt missat helheten när man pratar om tex samhällsfrågor eller företagspsykologi, och att de inte kan analysera helheten och hur olika faktorer påverkar varandra, då spelar det 0 roll i min mening om man fått ?högsta poäng? på Mensa. Jag kommer tycka att samtalet blir ganska tråkigt och svartvitt, jag blir inte utmanad Och jag kommer definitivt inte förstå att personen iallafall får högt på Mensa. Vilket är fine. Varje samtal behöver faktiskt inte vara av den karaktären och det finns 0 poäng med att försöka bevisa sådana saker.

Så nej, jag kommer inte ha märkt att/om personen är smart om hen inte låter smart, och jag kommer inte heller bry mig.

• Anonym (IQ)

Väldigt många svar i denna tråden var väldigt komiska att läsa, speciellt de som tar till med personliga påhopp mot mig.

Något som är självklart är att ni inte känner mig öht, men ändå så kommer ni med väldigt många fördomar och antaganden baserat på hur jag kanske uttryckte mig i en mening och gör en höna av en fjäder.

Jag har tidigare varit väldigt socialt inkompetent och det verkar vara någorlunda vanligt bland personer med högre IQ, om det sedan verkligen är så låter jag vara osagt. Jag har även gått från att vara den absolut smartaste i klassen till att sedan när jag började på gymnasiet så var jag fortfarande bland de smarta, men inte i toppen. Min klasskamrater var dock sjukt smarta och läser väldigt svåra linjer nu och det var bara rakt igenom imponerande att se hur intelligenta och de löste matte och fysik frågor snabbt, de kunde alla flera språk och de ägnade sig åt typiska saker som man förväntar sig av en väldigt smart person på sina fritider.

Så där har jag aldrig riktigt levt. Jag kan svenska och engelska och lite spanska. Jag har alltid varit väldigt smart men växte upp i en miljö där det ständigt var konflikter och slagsmål. Att vara smart i den miljön är inget man skyltar med därför att det får folk att känna sig underlägsna. Det enda väldigt många av de gjorde var att skita i skolan och vara kriminella istället.

Jag tycker också att det är väldigt kul när folk som aldrig varit en del av den delen av samhället, eller som aldrig ens känt den typen av människor försöker berätta för mig hur det ser ut i de områdena. Det är verkligen illa väldigt ofta och det är alltid stress. Men tack vare att ha växt upp bland den miljön så är jag också väldigt street smart. Jag valde även att plugga en "händig" linje på gymnasiet lite senare och gick från att ha tummen mitt i handen till att kunna använda mina händer. Jag var dock inte duktig socialt men sedan började jag ägna mig åt att lära mig det och började sedan jobba som säljare och blev väldigt fort försäljningschef(från att ha varit helt socialt efterbliven 2 år tidigare) och nu kan jag föra mig i vilket forum som helst. Men det blir snabbt väldigt tråkigt om man är i ett väldigt generellt forum eller där det inte finns något djup, men det kan vara ok i några timmar. Det som är intressant är att man kan lära sig något av alla människor man träffar. Jag ser mig inte direkt som överlägsen över andra, men jag förlorar snabbt respekten att investera min tid i folk som jag märker inte vill något med sitt liv. Det är för att jag disponerar man tid väldigt noggrant och de som inte bidrar något till mitt liv har ingen plats där, familj är ett undantag.

Svar på tråden Det här med IQ