Det här med IQ
Jag har hela mitt liv varit lite udda. Jag har alltid varit mer skarp än folk runt om mig men det har också lett till att folk har känt sig dumma runt om mig och jag har hjälpt till eftersom att det enda övertag jag hade när jag var yngre var att vara smartare än andra.
Det var även tal om att jag skulle hoppa över klasser vid 2 tillfällen under min skolgång men det blev inte så eftersom att jag inte var mogen nog enligt lärarna men de märkte att jag var understimulerad av uppgifterna som vi fick och jag gjorde aldrig läxor osv för att det såg jag bara som ett slöseri på tid och spelade hellre tv spel. Min mamma försökte få mig att göra läxor men jag vann i argumentationer eftersom att jag redan presterade bland de bästa och gjorde inte en enda läxa osv osv...
När jag sedan blev äldre var jag back i allt. Social kompetens, lycka, tjock, ja allt möjligt.
Men jag har de senaste åren gjort en helomvändning och är idag i bra form och riktigt grym i sociala sammanhang. Jag pratar aldrig om min intelligens och ofta märker folk den efter ett tag ändå. Men jag hade aldrig gjort ett IQ test och idag gjorde jag några stycken och fick "max" på dem, så jag ska göra ett IQ test på plats hos MENSA när tillfälle ges för att jag är nyfiken.
Men nu till diskussionen. När ni pratar med någon som inte är lika skarp som er, märker ni att har som ett övertag i ert resonemang när ni pratar? Jag känner samma sak om jag pratar med någon som är smartare än mig. Liksom det är en sak om man pratar med någon som kan mer än en själv på något ämne, då lyssnar man. Men syftar när man helt enkelt pratar med någon mer ett märkbart skarpare sinne än en själv?
Jag menar inte att man ska känna sig bättre eller sämre än någon pågrund av detta, men syftar på att man vet när man pratar med någon vem som är smartast. Vem som har det skarpaste sinnet?
Är det något ni känner av?