• Eliiineliiin

    Vegetarian-bebisar!

    Till er som ger era barn vegetarisk kost eller bryter av med ett veggo-mål/mellanmål då och då, vill ni dela med er av era tips/recept?

    Antingen ett mål, och då fullvärdigt med protein eller ett smidigt näringsrikt mellanmål som är vegetariskt, och vad ger ni på mackan om det ska bli lite bra mat när man inte kan köra på leverpastej? ;)

    Vill ha inspiration till min 10-månaders utan döda djur för att vara klar och tydlig, ägg och mjölkprodukter får ingå!

    (Vet att det kanske inte kallas vegetariskt då men det kan vi ta i en annan tråd)

    God ton och tack på förhand!

  • Svar på tråden Vegetarian-bebisar!
  • Anonym (Följer)

    Följer!

    Har själv en vego-bebis och behöver inspiration, vi kör blw så hoppas få tips på rätter som både jag och bebis kan äta :)

  • Aliona

    Messmör på mackan kanske? Lite mycket socker, men också bra källa till järn. Annars bönröror. Kan ta vilka bönor som helst och mixa mjukt med lite olja och vilja kryddor ni tycker om. Ni kan också göra nötsmör av rostade cashewnötter eller annat, ev med lite kakao i.

    Vi är inte vegetarianer men äter mest vegetariskt. Sonen älskar vita bönor i tomatsås som han får lite bröd till, couscous blandat med linser, ris med bönor och majs och sesamkroketter.

  • Eliiineliiin

    Två poppis mellanmål här utan kött är banan/avokado mosat typ 25/75, och ägg, hon älskar ägg! Antingen äggröra eller bitar.

    Sen har jag en sötpotatisgryta med kikärtor och röda linser, en linsgryta på kokosmjölk som går hem någorlunda men hon tokälskar broccoli- och pastagrantäng med ägg. Men behöver inspiration på fler älska-rätter!

  • Eliiineliiin
    Aliona skrev 2020-07-08 22:45:16 följande:

    Messmör på mackan kanske? Lite mycket socker, men också bra källa till järn. Annars bönröror. Kan ta vilka bönor som helst och mixa mjukt med lite olja och vilja kryddor ni tycker om. Ni kan också göra nötsmör av rostade cashewnötter eller annat, ev med lite kakao i.

    Vi är inte vegetarianer men äter mest vegetariskt. Sonen älskar vita bönor i tomatsås som han får lite bröd till, couscous blandat med linser, ris med bönor och majs och sesamkroketter.


    Toppen, tack! Bönor i tomatsås ska testas!
  • Anonym (Juliet)

    Jag tycker Green Kitchen Stories har väldigt många bra veganska och vegetariska recept, och de har ju nyligen kommit ut med en kokbok med mat anpassat för barn. 

  • Anonym (Vegan)

    Det är inte proteinbrist vegobarnen får, utan b-vitaminbrist, kalciumbrist och omega 3-brist.

    Vegetabilier innehåller höga halter protein. Hur tror du annars att kött kan bli så proteinrikt?

    Veganer får i sig sitt protein på samma sätt som köttätares protein får i sig sitt protein = vegetabilier.

    Gå med i någon av våra vegobarngrupper på fb. Vi har en global, en rikstäckande och flera lokala grupper.

  • Anonym (Vegan)

    Såg nu att du fick lakto-ovo-tips.

    Är barnet lakto-ovo så behöver du inte tänka så mycket alls, då barnet får i sig allt.

    Det enda att ha koll på är B-12 och framförallt omega-3.

  • Eliiineliiin
    Anonym (Vegan) skrev 2020-07-15 12:53:36 följande:

    Det är inte proteinbrist vegobarnen får, utan b-vitaminbrist, kalciumbrist och omega 3-brist.

    Vegetabilier innehåller höga halter protein. Hur tror du annars att kött kan bli så proteinrikt?

    Veganer får i sig sitt protein på samma sätt som köttätares protein får i sig sitt protein = vegetabilier.

    Gå med i någon av våra vegobarngrupper på fb. Vi har en global, en rikstäckande och flera lokala grupper.


    Hej! Tack för svar. Förmodligen felformulerat av mig. Menade att jag inte ville ha recept på tex tomatsoppa, utan hellre tomatsoppa med linser/bönor etc. Jag är dålig på att få till det gott med baljväxter.

    Det ska jag göra! Perfekt tips!
  • nnnnnnnn

    Ett bra knep är att börja med färdiga tetraförpackningar med färdiga gröna linser, röda linser, stora vita bönor, blandade bönor osv. (Du har säkert sett dessa förpackningar i affären)
    Det är supersmidigt att bara öppna, skölja av och hälla ner i maten!
    Så istället för köttfärs i köttfärssåsen så gör du som vanligt med lök, vitlök, tomater mm sen häller du i tex lenticci (ekologiska linser) istället för stekt köttfärs.
    Börja med att byta ut stekt köttfärs, för det är så lätt!
    Samma sak med tacos, kör på röda linser + tacokrydda. Eller blanda ut köttfärsen med linser + gärna lite bönor med.

    Annars är pannkaka poppis! Gärna med mixad keso + gröna ärtor mixas med i smeten + basilika. Eller andra grönsaker/bönor du har över från gårdagens mat.

    Soppor är superlätt att göra köttfria tex linssoppa, tomatsoppa+ bönor/linser + nudelsoppa med kokta ägg i + stora vita bönor osv.

    Ett bra första steg är att lägga till ägg till eller i maten + hälla ner linser/bönor i mat du redan lagar + byta ut köttfärs mot ekologiska linser eller röda linser.
    Sen kan du jobba dej vidare mot recept där du lagar vego från grunden.

  • Anonym (Juliet)
    nnnnnnnn skrev 2020-07-15 20:37:11 följande:

    Ett bra knep är att börja med färdiga tetraförpackningar med färdiga gröna linser, röda linser, stora vita bönor, blandade bönor osv. (Du har säkert sett dessa förpackningar i affären)
    Det är supersmidigt att bara öppna, skölja av och hälla ner i maten!
    Så istället för köttfärs i köttfärssåsen så gör du som vanligt med lök, vitlök, tomater mm sen häller du i tex lenticci (ekologiska linser) istället för stekt köttfärs.
    Börja med att byta ut stekt köttfärs, för det är så lätt!
    Samma sak med tacos, kör på röda linser + tacokrydda. Eller blanda ut köttfärsen med linser + gärna lite bönor med.

    Annars är pannkaka poppis! Gärna med mixad keso + gröna ärtor mixas med i smeten + basilika. Eller andra grönsaker/bönor du har över från gårdagens mat.

    Soppor är superlätt att göra köttfria tex linssoppa, tomatsoppa+ bönor/linser + nudelsoppa med kokta ägg i + stora vita bönor osv.

    Ett bra första steg är att lägga till ägg till eller i maten + hälla ner linser/bönor i mat du redan lagar + byta ut köttfärs mot ekologiska linser eller röda linser.
    Sen kan du jobba dej vidare mot recept där du lagar vego från grunden.


    Håller med det här!

    Personligen gillar jag svarta bönor istället för köttfärs i t.ex. tacos och såna rätter. Sök på Julia Tuvessons Tacoplåt. Lite annorlunda, men väldigt gott!

    Sen är rostade kikärtor en favorit här hemma. Det är ju också rätt enkelt att göra olika typer av bön-, lins- eller kikärtsbiffar.
  • Astronautmamman

    Vego since 2015 ????? självklart käkar sonen (1 år & 10 mån) samma som mig.

    Han älskar;

    -Gul curry-gryta med hälsans käk-filébitar (som jag hackar i mindre bitar, med röd paprika, banan, krossade jordnötter och ris.

    - Äggröra och mosad avokado till frukost.

    - Falafel.

    - Tzatziki.

    - Couscous i tomatsås.

    - Fetaost, gryüere-ost, parmesan-ost..

    - Citronspaghetti med kronärtskocka.

    - Potatismos med svamp-"kött"bullar.

    - Tunnbrödsrulle med mos, boston-gurka, vego-korv.

    Brukar hälla några droppar olja i hans mat för att han ska få i sig omega3 och ger honom ägg nästan varje dag för B12.

  • Anonym (tobbe)
    Aliona skrev 2020-07-08 22:45:16 följande:

    Messmör på mackan kanske? Lite mycket socker, men också bra källa till järn. Annars bönröror. Kan ta vilka bönor som helst och mixa mjukt med lite olja och vilja kryddor ni tycker om. Ni kan också göra nötsmör av rostade cashewnötter eller annat, ev med lite kakao i.

    Vi är inte vegetarianer men äter mest vegetariskt. Sonen älskar vita bönor i tomatsås som han får lite bröd till, couscous blandat med linser, ris med bönor och majs och sesamkroketter.


    Nu har jag inte koll på vegankäk så det kanske finns någon ny vegansk variant på messmör men vanligt messmör är en mjökprodukt så kör man med det då kan man lika gärna köra med leverpastej. Tänkte bara att TS kanske bör tänka på det. Men det finns kanske veganskt messmör nu jag hänger inte med i alla nya produkter.
  • Anonym (Juliet)
    Astronautmamman skrev 2020-07-16 00:11:29 följande:

    Vego since 2015 ????? självklart käkar sonen (1 år & 10 mån) samma som mig.

    Han älskar;

    -Gul curry-gryta med hälsans käk-filébitar (som jag hackar i mindre bitar, med röd paprika, banan, krossade jordnötter och ris.

    - Äggröra och mosad avokado till frukost.

    - Falafel.

    - Tzatziki.

    - Couscous i tomatsås.

    - Fetaost, gryüere-ost, parmesan-ost..

    - Citronspaghetti med kronärtskocka.

    - Potatismos med svamp-"kött"bullar.

    - Tunnbrödsrulle med mos, boston-gurka, vego-korv.

    Brukar hälla några droppar olja i hans mat för att han ska få i sig omega3 och ger honom ägg nästan varje dag för B12.


    Nu vet jag ju inte om du bryr dig om sånt, men parmesan är inte ovo-lacto vegetariskt. Den innehåller löpe.
Svar på tråden Vegetarian-bebisar!