• bubbelmaja

snabbt svar om risotto, tack!

Ska ha gäster ikväll och ska bland annat göra en riktig risotto till kyckling. Undrar nu om jag kan göra risotton nu och värma på den sedan. Jag har aldrig gjort risotto förut, men det kanske någon av er har! Hur blir den om man värmer den? Den ska ju vara krämig, inte klibbig.

De skulle vara lite skönt att ha så mycket som möjligt klart, då vi ska äta 3-rätters 9 pers i ett ganska trångt kök! Men inte på bekostnad av smaken, så vad säger ni?

• Svar på tråden snabbt svar om risotto, tack!
  • mayasmama

jag hade inte värmt den.....kanske går men tror inte att det blir lika krämigt....men det e lätt och går ganska fort att göra risotto.....supergott!

• LångaLinda

Tror inte heller på uppvärmning...

• bubbelmaja

OK, då litar jag på er! Är det svårt att få den bra? Eller blir det bra bara man följer receptet?

Tack för hjälpen!

• Mountains

Nej, värmd den inte, den tappar i smak och konsistens. Lycka till med middagen!

• Mountains

Recepten brukar bli goda att följa, men tänk på konsistensen den kan man behöva justera lite. Den ska vara ganska lös och krämig, när man lägger uppp risotton ska den flyta ut lite på tallriken.

• mayasmama

risotto e jättelätt att gära men du måste passa den hela tiden, ta lite vätska i taget och låt det koka in, du ser ganska lätt när den har rätt konsitens men som sagt tidigare den ska vara rejält krämig/lös....

• mayasmama

blir det för torr e det bara att spä med mer buljong....man kan ha vin oxå har jag hört vitt tror jag men det blir jättebra med bara buljong oxå!!!

• bubbelmaja

OK, så kanske inte så smart att låta den stå där medan vi äter förrätten. Bättre att äta upp förrätten och sedan sätta på risotton så jag kan passa. Vill inte stå vid spisen när andra sitter och äter.

• Mountains

Japp, justera med buljongen, precis när den är klar är det gott att ha ha i en sista vinskvätt och en klick smör.

Blir jag bjuden nu när jag kommer med så goda råd?

• Mountains

Risotto tar tid att göra räkna minst 40 min för att stå där och röra. Men du kan ju förbereda allt annat innan, hacka löken, riva parmesanen och fixa buljongen. Bra om buljongen är varm när du häller i den, så går det lite fortare.

• mayasmama

om ni sitter i käket och äter kanske du kan sätta på den när ni sätter er till förätten och bara resa dig och röra lite diskret då och då annars får du nog göra den efter...men det tar ju lite tid fast jag brukar göra den på snabbare än 40 min fast jag gör ju ofta en vardagsvariant förståss, fräser riset i olja häller på buljong lite läter det koka in sen lite till håller på så tills den e klar har jag parmesan tar jag det annars äter den som den e , kan ta lite gurkmeja för att få lite fin gul färg på....

• mayasmama

kul att höra!!!!! var lite nyfiken gjorde du den efter förätten?
    jag blev jättesugen på risotto igår....

Svar på tråden snabbt svar om risotto, tack!