• Tiffany

    Mest stressigt? Äldreomsorg/vårdadmin

    Efter 11år inom äldreomsorgen känner jag att jag inte pallar längre. Jag är utmattad både psykiskt och fysiskt och att jobba heltid känns inte optimalt med den stress och press det innebär för kropp o psyke samt hattande mellan alla olika tider och att aldrig då in en rutin!

    Jag undrar om någon har jobbat som usk på ett äldreboende och sen pluggat vidare till medicinsk sekreterare och jobbat som det, vilket var mest stressigt?

    Jag tål stress men inte i för mycket mängd. På en avd för äldre är det ofta 3 personal dagvis på ca 10 boende samt 2st personal på kvällarna.. det är ofta svårt att hinna med alla och allt som ska göras vid sidan av.

    Jag har förstått att medicinsk sekreterare också kan vara stressigt men kanske på ett annat sätt?

  • Svar på tråden Mest stressigt? Äldreomsorg/vårdadmin
  • Anonym (Stress)

    Jag är vårdadministratör men har aldrig tidigare arbetat inom vården. Klart det finns stress i yrket, oftast förknippat med för få sekreterare och för många diktat men stressigt som andra vårdyrken? Knappast. Oftast kontorstider med möjlighet till flex, ibland också möjlighet att arbeta hemifrån. Jag upplever det som mer fritt inom primärvården än slutenvården.

    Noterbart är den rent ut löjligt låga lönen med få möjligheter att öka på den. Det är en lång utbildning för en sån låg lön. Men du lär knappast slita ut dig om du är en sådan som kan prioritera och inse att man gör det man hinner, resten är chefens problem.

  • Tiffany

    Tack för svar :) ja jag drömmer om ett administrativt yrke inom vården då jag älskar också det medicinska men är less att gå på golvet som usk.

    Hur mycket ligger lönen på ett ungefär som nyutbildad, vet du?

  • Tiffany

    Är det svårt att skriva diktat? Hur funkar det? Vet att man såklart går igenom det i utb men är intresserad och nyfiken haha

  • Anonym (Stress)
    Tiffany skrev 2020-07-11 20:37:30 följande:

    Är det svårt att skriva diktat? Hur funkar det? Vet att man såklart går igenom det i utb men är intresserad och nyfiken haha


    Lönen är cirka 23.000 i månaden som nyutbildad, ett par tusen högre inom den privata sektorn. Det skiljer sig en del mellan regioner men ungefär där. Det är absolut ingen hög löneökning, jag vet ingen som ligger över 29.000 med 25+ års erfarenhet.

    Det kan vara svårt att skriva diktat. I början fattar man ju inget, haha. Sen lär man sig grunderna men så fort man börjar med ett nytt område blir det som att börja om. Vissa läkare är väldigt svåra att skriva men efter tillräcklig övning lär man sig det också. Du borde verkligen ha fallenhet för svenska och kunna skriva om diktat så att det blir begripligt.
Svar på tråden Mest stressigt? Äldreomsorg/vårdadmin